داروهای بتا بلاکر و تأثیر آن ها بر بیماری آسم

به گزارش مجله لیست پیوند، رابطه متقابل میان داروهای بتا بلاکر و بیماری آسم موضوعی مهم برای بسیاری از متخصصان سلامت است. در حالیکه بتا بلاکرها می توانند به درمان بعضی بیماری های وخیم و خطرناک یاری نمایند، از طرف دیگر بعلاوه ممکن است

داروهای بتا بلاکر و تأثیر آن ها بر بیماری آسم

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع: راسخون

رابطه متقابل میان داروهای بتا بلاکر و بیماری آسم موضوعی مهم برای بسیاری از متخصصان سلامت است. در حالیکه بتا بلاکرها می توانند به درمان بعضی بیماری های وخیم و خطرناک یاری نمایند، از طرف دیگر بعلاوه ممکن است سبب ایجاد بعضی بیماری های مزمن از جمله آسم گردند. در این مقاله به موارد استفاده از بتا بلاکرها و نقش آن ها در ایجاد آسم می پردازیم.

موارد مصرف بتا بلاکرها

بتا بلاکرها گروهی از داروها هستند که برای درمان انواع مختلف بیماری ها و ناراحتی ها نظیر فشارخون، مسائل قلبی، گلوکوما یا بیماری آب سیاه چشم، فشارخون بالا و میگرن به کار می فرایند. به علت تمایل به مهار اثرات هورمون آدرنالین در بدن، این داروها بعلاوه به اسم عوامل مسدود نماینده گیرنده های بتا آدرنرژیک شناخته می شوند. بتا بلاکرها می توانند با مهار اثرات آدرنالین، به ریلکس کردن ماهیچه های قلب یاری نمایند و موجب بهبود گردش خون گردند. به علت توانایی که این داروها در ریلکس کردن ماهیچه ها دارند، برای درمان آنژین یا درد گلو، حمله قلبی، اضطراب، پرکاری غده تیروئید و معدود بیماری هایی که برای درمان آن ها احتیاج به استراحت ماهیچه ها می باشد، به کار می فرایند. بعضی از رایج ترین بتا بلاکرها عبارتند از آتنلول، اسبوتولول، نبیویدول و متاپرولول. اما چرا بتا بلاکرها برای افرادی که آسم برونشیال زمینه ای دارند، ایجاد مشکل می نماید؟ آیا بیماران آسمی می توانند به منظور درمان بیماری خود از مصرف این داروها خودداری نمایند؟/

بتا بلاکرها برای بیماران آسمی

در بدن ما 3 نوع گیرنده مختلف بتا به نام های 1β، 2β و 3β وجود دارند. گیرنده های 1β در قلب و کلیه، گیرنده های 2β در کبد، ریه ها، ماهیچه های اسکلتی، رحم، دستگاه گوارش و ماهیچه های صاف دیواره های رگ قرار دارند. گیرنده های 3β در سلول های چربی بدن یافت می گردند. در حال حاضر دو نوع بتا بلاکر غیر انتخابی و انتخابی در دسترس هستند. همانطور که از نام آن معین است، بتا بلاکرهای غیر انتخابی می توانند انواع بسیاری از گیرنده های بتا در بدن را مهار نمایند. از سوی دیگر، بتا بلاکرهای انتخابی تنها برای مهار انواع انتخابی و معینی از گیرنده های بتا در بدن طراحی شده اند. امروزه، بعضی منابع اعلام نموده اند که در واقع مصرف بتا بلاکرهای انتخابی از نوع قلبی در بیماران آسمی بی خطر است. از سوی دیگر، متخصصان اظهار می نمایند با وجود آنکه بتا بلاکرهای انتخابی خطر کمتری در مقایسه با بتا بلاکرهای غیر انتخابی دارند، این امکان هم وجود دارد که بتا بلاکرهای انتخابی سبب مسائل شدید سلامتی برای افراد گردند. بنابراین، بهتر است افراد مبتلا به آسم در هر حال از مصرف هر گونه داروی بتا بلاکر انتخابی و غیر انتخابی خودداری نمایند. صرف نظر از مناسب نبودن برای بیماران آسمی، متخصصان سلامتی این داروها را برای افرادی که از دیابت رنج می برند هم توصیه نمی نمایند، زیرا این داروها تمایل به ریلکس نمودن عضلات قلب دارند و به این طریق تشخیص هایپوگلایسمی در بیماران دیابتی سخت است زیرا موجب مهار علائم و نشانه های قند پایین خون یا هایپوگلایسمیا که همان تاکی کاردیا یا ضربان قلب بالا است، می گردند. بهتر است تغییرات سطح قند خون در یک بیمار دیابتی به دقت مورد آنالیز قرار گیرد و این در حالی است که استفاده از بتا بلاکرها فرایند این آنالیز را با مشکل روبه رو می نماید.

هنگامی که فردی از بیماری مانند آسم رنج می برد، سایر علائم و نشانه ها نظیر اضطراب و بی خوابی ممکن است رخ دهند. هر دوی این مسائل به علت تنگی نفس و احساس ناراحتی است که در بیماران آسمی در طی حملات آسم ایجاد می گردد. در این شرایط، اگرچه بیمار ممکن است قرص های خواب آور و آرام نماینده ها را درخواست کند، اما می بایستی مصرف این داروها تحت نظر پزشک صورت بگیرد. با توجه به نگرانی هایی که درباره ی مصرف بتا بلاکرها وجود دارد، می بایستی از مصرف آن در افرادی که از بتا بلاکرهای خاص کوتاه اثر برای مسائل مربوط به خواب استفاده می نمایند هم جلوگیری کرد. بنابراین اگر شما مبتلا به آسم هستید، از عدم مصرف هرگونه بتا بلاکر اطمینان حاصل نمایید. بهتر است همواره با پزشک خود درباره داروها و درمان های جایگزین مشورت نمایید.

نظر به اینکه مصرف بتا بلاکرها عوارض جانبی متعددی به همراه دارد، مصرف این داروها می بایستی با مراقبت و احتیاط فراوان صورت گیرد. در حالی که بعضی افراد حالات و مسائلی نظیر خستگی، اسهال، گیجی، یبوست و سردی اندام های دست و پا را تجربه می نمایند، گروهی دیگر به هیچ نوع عارضه ای دچار نمی گردند. در حقیقت، گروهی از افراد که مبتلا به آسم نیستند هم در اثر مصرف این داروها علائمی مانند تنگی نفس و مسائل خواب در آن ها دیده می گردد. به همین علت، بتا بلاکرها به اسم عوامل شعله ور نماینده و تحریک نماینده آسم در بیمارانی که آسم برونشیال زمینه ای دارند شناخته می شوند. بنابراین همواره قبل از مصرف بتا بلاکرها برای درمان، با یک متخصص سلامت مورد اطمینان مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1202

به "داروهای بتا بلاکر و تأثیر آن ها بر بیماری آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای بتا بلاکر و تأثیر آن ها بر بیماری آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید