فواید دویدن برای سلامتی

به گزارش مجله لیست پیوند، آیا می دانید با دویدن چه اتفاقاتی برای بدن رخ می دهد؟ دویدن برای سلامت روح و روان مفید است و بعلاوه فواید بی نظیری برای تمام بخش های بدن به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا از فواید دویدن بیشتر آگاه شوید.

فواید دویدن برای سلامتی
دویدن به وسیله تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میگردد، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می فرایند. دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین علت خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد. با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می نماید. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام گردد . فواید دویدن برای تمام بخش های بدن به خصوص سلامتی زانو و استخوان ها را در کنار فواید این ورزش راحت و کم هزینه برای پوست و زیبایی را در ادامه این مطلب خواهید خواند.

سلامت روح و رواندویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند. موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می گردد که باعث نشاط و شادابی می گردد. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می گردد و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می گردد.

افزایش شوق و حس فعالیت کاریآیا تا به حال شنیده اید که با سرعت زیادی کاری را آغاز کنید؟ این درست است، هم به معنای واقعی و هم از لحاظ علمی تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند فورا حالت روحی را تقویت و به شما یاری کند روز خود را با قدرت کامل آغاز کنید. دویدن احتمالا برترین راه برای غلبه بر افسردگی و ناراحتی است. اگر احساس افسردگی می کنید، دقیقه دویدن می تواند مانند داروی ضد افسردگی کار کند و حالت روحی را بهبود می دهد.مطالعه دیگری است نشان می دهد ورزش می تواند به مقدار داروی ضد افسردگی خوب باشد.

با دویدن به صورت ذهنی استراحت می کنیددویدن افراد را برای مقابله با استرس و چالش های روزانه بدون ترس و وحشت آماده می نماید. فکر کردن زیاد را متوقف خواهد نمود و احساس راحتی بیشتری ایجاد می نماید این امر به این علت است که دویدن سریع می تواند فعالیت را در قشر مغز کاهش دهد. این کار ساده ترین و سالم ترین راه برای جدا شدن از آسیاب روزانه است.

دویدن بعلاوه به اختلال اضطراب و حملات یاری می نمایددانشمندان از تست چالش کربن دی اکسید برای مشخص ارتباط بین حساسیت اضطراب و فعالیت فیزیکی استفاده نموده اند. آن ها دریافتند افراد فعال فیزیکی در شرایط پر استرس کم تر دچار وحشت می شوند حتی اگر حساسیت اضطراب داشته باشند.1

وزن بدن را کنترل می نمایدخیلی از افراد برای کنترل وزن بدن شان می دوند. هنگامی که می دوید کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزانید بدین ترتیب چربی های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می گردد. دویدن یکی از ورزش های موثر در سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می سوزاند.

ساختن ماهیچه و استخوانرابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از مقدار ماهیچه ها و استخوان های بدن کاسته می گردد. یکی از راه چاره های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می گردد و ماهیچه ها را قوی می نماید.

تاثیرات قلبی عروقی و خونیبا دویدن ضربان قلب منظم تر می گردد و فشار خون کاهش می یابد. بعلاوه دویدن مقدار کلسترول خون را کاهش می دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ ها و حملات قلبی را کم می نماید.

بالابردن اعتماد به نفسافرادی که می دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه ها و سالم تر شدن، اعتماد به نقس نیز افزایش می یابد.دویدن به طور مداوم احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می نماید.

کند شدن فرایند پیریهمان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می گردد. بدین شکل بدن در برابر بیماری ها مقاوم تر می گردد و دیرتر نشانه های پیری مشاهده می شوند.

افزایش ارادهدویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین علت خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد.

بالا رفتن ایمنی بدندویدن مقدار گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. این گلبول ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. بعلاوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می گردد.2

حافظه تان تقویت می گرددثابت شده ورزش به حفظ دقت و هشیاری یاری نموده و حتی می تواند علائم زوال مغز را کاهش دهد. پیگیری مدام بعلاوه می تواند از مغز دربرابر آلزایمر محافظت کند حتی برای آنهایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

محکم و قوی می مانیددوندگان سنین بالاتر، بهتر از کسانی که نمی دوند می توانند تعادل شان را حفظ نمایند، و زانوها و تاندون های شان در انجام حرکات گوناگون بهتر حفظ می گردد. یوگا هم خوب است! مواظب باشید زیاده روی نکنید، چون ورزش زیاد می تواند منجر به تنش و فشار و شکستن استخوان گردد.

از فشارخون تان کم می گردددویدن، راهی طبیعی و برای حفظ فشار خون متعادل است. تمرینات تقویت نماینده می توانند به کاهش فشارخون در عرض چند هفته یاری نمایند.

استخوان های تان را محکم تر می نمایدتمرینات مقاومتی، فوق العاده اند، اما توصیه ای که اکنون رایج است این است که دویدن حتی بیشتر از تکرار تمرینات ورزشی می تواند استخوان ها را محکم کند. دو، به عنوان ورزشی موثر، به گونه ای به ساختن عضلات یاری می نماید که تمرینات ورزشی با تاثیرات کمتر نمی توانند این کار را انجام دهند. با دویدن، استخوان ها را حتی با بالا رفتن سن، سالم تر نگه دارید.

بهتر می خوابیددوندگان برای حفظ عملکرد بهتر دو، مایلند برنامه خواب منظم داشته باشند. دویدن، خواب با کیفیت تر را دربر دارد؛ یعنی در تمام طول شب راحت می خوابید.

کمی به قلب تان عشق می ورزید.تنها یک ساعت دویدن در هفته می تواند ریسک بیماری های قلبی را تقریبا تا 50 درصد کاهش دهد(نسبت به اصلا ندویدن!). آنهایی که از رهنمودهای فعالیت بدنی توصیه شده تبعیت می نمایند، یک جهش و پیشرفت نسبی در مقدار تحرک شان، می تواند ریسک بیماری قلبی را بیشتر از اینها هم کاهش دهد.(متعادل باشید، زیاده روی نکنید تا به جای سود، ضرر نکنید)3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.majalesalamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1246

به "فواید دویدن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید دویدن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید