آلو طلا و فواید آن برای سلامتی

به گزارش مجله لیست پیوند، از خواص آلو قطره طلا می توان به خاصیت ضد التهابی، کاهش فشارخون، یاری به گوارش، تسکین یبوست و بهبود سلامت روده ها اشاره نمود. طبع این گیاه سرد است و افراد سردمزاج نباید در خوردن آن زیاده روی نمایند.

آلو طلا و فواید آن برای سلامتی
آلو قطره طلا یا آلو زرد، میوه ای بسیار شبیه به زردآلو، به دلیل میزان کوچک و رنگ زرد زیبایش، قابل تشخیص و گوشت آن بسیار خوشمزه و شیرین است. اگرچه این میوه یکی از نمادهای منطقه لورن فرانسه است، اما در بسیاری از منطقه ها دیگر جهان نیز کشت می گردد. اگر می خواهید درباره خواص آلو قطره طلا این میوه کوچک دوست داشتنی بیشتر بدانید با ما باشید.

مواد مغذی و ارزش غذایی آلو قطره طلااین نوع آلو به دلیل داشتن قند زیاد (بالای 17 کربوهیدرات برای 100 گرم)، یکی از پرانرژی ترین میوه هاست (60 کیلو کالری در هر 100 گرم). قطره طلا خاصیت ملینی خود را مدیون الیاف و سوربیتولش است. از دیگر خواص آلو قطره طلا می توان به داشتن مواد معدنی و عناصر کمیابی همانند پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، مس، ویتامین C و پرو ویتامین A (بتاکاروتن) اشاره نمود. توجه داشته باشید که حضور اسیدهای آلی، جذب کلسیم و آهن به وسیله آلو را بهتر می نماید.1

اجزای میوه آلو قطره طلاآلو قطره طلا میوه ای است کوچک، گرد یا تا حدودی بیضی شکل، و دارای پوستی قابل خوردن. گوشته این میوه هم رنگ پوست آن است. آلو قطره طلای نارس ترد و ترش است، و هنگام رسیدن آب دار، نرم، و شیرین می گردد. این میوه در اطراف هسته محکمی رشد می نماید که دارای مغزی تلخ مزه است. ظاهر این میوه، در واقع، بسیار به آلوچه شباهت دارد، زیرا این دو میوه بسیار به هم نزدیک هستند. آلو قطره طلای نارس سبز رنگ است؛ از سویی دیگر، آلو قطره طلای رسیده دارای رنگ هایی شامل زرد طلایی و ترکیبی از زرد و قرمز تیره است. چرا آلو قطره طلا به این میزان میوه شگفت انگیزی است؟ زیرا وجود رنگ های مختلف در یک میوه حاکی از انواع گوناگونی از ترکیبات طبیعی با اثرات آنتی اکسیدانی و مفید است.

آلو قطره طلا نارس دارای طعمی به شدت ترش است. این مسئله نشان می دهد آلو قطره طلا منبعی غنی از ویتامین C، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی و عامل ضد التهابی است. گوشته آلو قطره طلای رسیده نرم و آبدار، و به شدت شیرین می گردد؛ در این شرایط، این میوه دارای رایحه ای شیرین و دلپذیر نیز می گردد. مردم رومانی از آلوی قطره طلای نارس یا آلوچه سبز برای ترش شدن سوپ های شان استفاده می نمایند. در سایر کشورهای اروپایی نیز از آلو قطره طلا (و هم چنین، هم خانواده نزدیک اش، آلوچه) برای تهیه سوپ ها و سس های ترش استفاده می گردد. از آلو قطره طلای رسیده معمولا برای تهیه مربا استفاده می نمایند، زیرا حاوی میزان زیادی پکتین است که به ماندگاری آن یاری می نماید؛ از طرفی دیگر، درصد کوچکی از فراوری این میوه جهت تهیه نوعی نوشیدنی بی رنگ و غیر الکلی نیز استفاده می گردد.

در ادامه بعضی از خواص این میوه خوشمزه را بیان می کنیم:

محافظ بدن در برابر رادیکال های آزادگونه های زرد طلایی این میوه غنی از بتا کاروتن هستند؛ بتا کاروتن آنتی اکسیدان قدرتمند طبیعی است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می نماید. رادیکال های آزاد مولکول های اکسیژن دار مضری هستند که به سلول های بدن آسیب می رسانند، و به طور بالقوه باعث ایجاد جهش های سرطان زا می شوند.

کاهش سطح فشارخونهم چنین، آلو قطره طلا حاوی رنگدانه های آنتی اکسیدانی نظیر زآگزانتین و فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات طبیعی فواید بسیاری برای سلامتی دارند؛ از جمله کاهش سطح کلسترول ال دی ال، و فشار خون.

محافظت از بدن در برابر سرطانگونه های قرمز رنگ این میوه منبعی عالی برای نوعی از رنگدانه های آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که می توانند از بدن در برابر سرطان و به طور کلی، بیماری های مزمن محافظت نمایند. آنتوسیانین نیز از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت، و به کاهش سطح التهاب در بدن یاری می نماید.

عامل سلامت قلب و عروقمصرف آلو قطره طلا یا نوشیدن آب آن، می تواند فواید بسیاری برای سلامت قلب و عروق، متابولیسم (سوخت و ساز) و حتی حافظه داشته باشد.

مفید برای بیماران دیابتیسایر آنتی اکسیدان های موجود در آلو قطره طلا عبارت هستند از، کوئرستین (نوعی فلاونوئید با خواص ضد ویروسی و ضد التهابی)، اسید الاجیک (نوعی ماده شیمیایی گیاهی با خاصیت تصفیه نمایندگی خون)، اسید کلروژنیک (که به آن آنتی اکسیدان قهوه سبز نیز گفته می گردد، و برای بیماران دیابتی و متابولیسم (سوخت و ساز) لیپید مفید است)، اسید نئو کلروژنیک، اسید کافئیک، و فلاوانول.

ضد پیریگونه های ارغوانی رنگ یا قرمز تیره این میوه نیز به عنوان منبعی برای رسوراترول به شمار می رود. رسوراترول در انگور نیز یافت می گردد، و به خاطر فواید ضد پیری، کند کردن فرایند پیری، و تقویت قلب و عروق مشهور است.

آلو قطره طلا، اساسا، ترکیب قدرتمندی از خواص طبیعی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، و سایر مواد شیمیایی گیاهی مهم است. طیف رنگی غنی این میوه نشان دهنده خواص بی شمار آن برای سلامتی است که همگی از وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند در آن سرچشمه می گیرند. از نظر ارزش غذایی آلو قطره طلا باید گفت، این میوه حاوی مقادیر اندکی از انواع گوناگون ویتامین ها و مواد معدنی لازم است، که مهم ترین آن ها ویتامین A، ویتامین C، و مس هستند.2

جلوگیری از کم خونی آلوی قطره طلا برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید می باشد. این میوه سرشار از آهن می باشد و برای جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است. افرادی که میزان کمی گوشت قرمز استفاده می نمایند و گیاهخوار هستند در معرض خطر دریافت ناکافی آهن هستند. نبود آهن در نهایت به کم خونی منجر می گردد که خستگی مفرط و عدم تمرکز از عوارض آن است. مصرف این میوه می تواند تا حدی این مشکل را رفع کند.

احساس سیری با آلوی قطره طلاآلوی قطره طلا دارای فیبر می باشد. فیبر ها سبب می شوند که زودتر احساس سیری کنید و از آنجا که دیرهضم هستند و مدت زمان طولانی در معده می مانند احساس گرسنگی را به تأخیر می اندازند. از این گذشته فیبر ها به ویژه به دلیل دفع چربی غذا های مصرف شده به وسیله مدفوع، ذخیره سازی کالری ها را محدودتر می نمایند. توصیه می گردد مصرف آلو خشک را در وعده های غذایی تان بگنجانید. البته می توانید در مواقعی که میل شدیدی به خوردن دارید، آلو خشک میل کنید.

دیگر خواص این میوهآب و فیبر بسیار زیاد این میوه نیز از مهمترین خصوصیات آن است. در تابستان به دلیل تعریق فراوان و از دست دادن آب؛ بدن بیشتر از قبل به مایعات احتیاج دارد که این میوه نیز مانند دیگر میوه های تابستانی گزینه مناسبی است.

افرادی که کارهای فکری مینمایند و بیشتر ازدیگران در معرض نورشدید آفتاب قرار دارند حتما از این میوه استفاده نمایند،مواد معدنی فراوان موجود در آلو تعادل یونی خون را از بین برده و مواد غذایی لازم را در اختیار سلول های بدن به ویژه سلول های عصبی قرار می دهد و عامل مهمی در کاهش بیماری های اعصاب است.

افراد سیگاری بیشتر از دیگران به این دست میوه ها احتیاج دارند؛ آنتی اکسیدان این دست میوه ها برترین گزینه برای بیماران و به ویژه افراد سیگاری است در نتیجه مصرف این میوه ها افراد شادابی و نشاط خود را بازمی یابند.

آلو ملین ، صفرابر، مسکن عطش ، دافع بلغم و تب بر و درمان نماینده بیماری کبدی، دفع نماینده اوره، اسیداوریک و چربی خون است.مصرف این میوه برای اشخاصی که مبتلا به انگل معده، جوش های تازه و مترشح، گلودرد، ورم کلیه، سنگ کلیه، کم خونی، یبوست، خشکی معده، نقرس، اسید اوریک، چربی خون، تصلب شرائین، سرطان، جوش سیاه، اوره ، خارش پوست، سردرد، ترک لب و دهان و بدبوئی آن، آرتروز، تلخی دهان، ناراحتی های عصبی و کبدی، چسبندگی پلاکتهای خون ، استسقاء و مسمومیت می باشند مفید است.

مضرات آلو قطره طلازیاده روی در مصرف آلو زرد سبب ایجاد اسید اوریک، سنگ اگزالیک و فراوری نفخ می گردد و توصیه می گردد افراد سرد مزاج و مبتلایان به سکته مغزی، زخم معده و اثنی عشر و آرتروز در مصرف آن زیاده روی ننمایند.3

پی نوشت:

1.www.deltapayam.com

2.www.bazdeh.org

3.www.article.tebyan.net

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1245

به "آلو طلا و فواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلو طلا و فواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید