18 مورد از مزایای روغن اکالیپتوس برای پوست و مو

به گزارش مجله لیست پیوند، روغن اکالیپتوس یک روغن ضروری محبوب است که از آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می گردد. این روغن از درخت اکالیپتوس که بومی استرالیا است به دست می آید و سرشار از ترکیبات شیمیایی گیاهی از جمله فلاونوئید، آلکالوئید و تانن است. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدعفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی مهمی دارد. مقاله امروز خبرنگاران مگ به فواید رو غن اکالیپتوس برای پوست و مو، نحوه استفاده از آن و عوارض جانبی آن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

18 مورد از مزایای روغن اکالیپتوس برای پوست و مو

در ادامه خواهید خواند:

فواید روغن اکالیپتوس برای پوست

نحوه ی استفاده از روغن اکالیپتوس برای پوست

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای پوست

فواید روغن اکالیپتوس برای مو

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای مو

فواید روغن اکالیپتوس برای پوست

استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل، پرتغال، اسواتینی و اسپانیا از فراورینمایندگان اکالیپتوس هستند و چین 75 درصد روغن اکالیپتوس دنیا را فراوری می نماید. این روغن فواید زیادی برای پوست دارد که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم.

1. به درمان جای نیش حشرات یاری می نماید

وقتی این روغن به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد، در پوست احساس خنکی ایجاد می نماید. چون اثر ضدعفونی نمایندگی دارد و می تواند درد و التهاب ناشی از نیش حشرات را تسکین دهد. ترکیبی به نام سینئول (Cineole) در روغن اکالیپتوس وجود دارد که اثرات ضدالتهابی این روغن از آن ناشی می گردد.

2. شوره سر را از بین می برد

یک مطالعه نشان داد که اکالیپتوس خواص ضدقارچی دارد و می تواند به عنوان یک عامل ضدشوره استفاده گردد. در این مطالعه، روغن اکالیپتوس با روغن نارگیل رقیق شد و این مخلوط برای درمان شوره سر مورد استفاده نهاده شد. با این حال، در خصوص تأثیر این روغن روی شوره سر باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

3. آفتاب سوختگی را تسکین می دهد

شواهد نشان می دهد که روغن اکالیپتوس به برطرف آفتاب سوختگی یاری می نماید و نواحی آسیب دیده پوست را تسکین می دهد. بعلاوه خواص ضدالتهابی آن ممکن است بتواند قرمزی پوست را کاهش دهد. با این حال، انجام تحقیقات بیشتر در خصوص این موضوع لازم است.

4. به ضدعفونی کردن زخم ها یاری می نماید

شما می توانید از روغن ضروری اکالیپتوس برای التیام زخم های روی پوست بهره ببرید، چرا که به تسریع روند بهبودی یاری می نماید. یک مطالعه حیوانی که روی موش انجام شد، نشان داد که روغن اکالیپتوس روی ترمیم زخم تأثیر می گذارد و سرعت بهبودی آن را افزایش می دهد.

نحوه ی استفاده از روغن اکالیپتوس برای پوست

بهتر است از روغن ضروری اکالیپتوس بیش از یک بار در روز روی پوست خود استفاده نکنید. بعلاوه توصیه می گردد که آن را قبل از مصرف رقیق کنید، چرا که بسیار قوی است و ممکن است پوست شما را تحریک کند. این روغن را می توانید به دیفیوزر (رایحه افشان خانگی) هم اضافه کنید.

دوز و نحوه آماده سازی

چند قطره روغن اکالیپتوس را با ژل یا روغن حامل دیگری که مناسب پوست شما است (برای مثال روغن نارگیل)، مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی پوست خود بمالید.

اگرچه استفاده از روغن اکالیپتوس آسان است، اما محتمل است با عوارض جانبی خاصی همراه باشد که در بخش بعدی مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای پوست

اگر از خود می پرسید که آیا می توانید روغن اکالیپتوس را بدون رقیق کردن روی پوست بمالید یا خیر، باید بگوییم که پاسخ این سؤال منفی است. چرا که مانند سایر روغن های ضروری ممکن است واکنش شدیدی را تجربه کنید. برخی از افراد بر این باورند که این روغن می تواند باعث ایجاد درماتیت در پوست های حساس گردد. به علاوه، استفاده از آن ممکن است سمی باشد. بنابراین، قبل از مصرف آن با یک متخصص پوست مشورت کنید.

روغن اکالیپتوس نرمک طلایی مدل 0010 حجم 30 میلی لیتر

30,000

تومان

روغن اکالیپتوس مدل Super Euca حجم 18 میلی لیتر

19,000

تومان

روغن اکالیپتوس

مشاهده همه

فواید روغن اکالیپتوس برای مو

استفاده از این روغن برای موها با فواید زیر همراه است:

  1. رشد قشر یا کورتکس مو را بهبود می بخشد؛ عصاره اکالیپتوس رشد کورتکس مو را تقویت می نماید. کورتکس لایه میانی مو است که روی استحکام، ضخامت، انعطاف پذیری و رنگ مو تأثیر دارد.
  2. براق بودن مو را افزایش می دهد؛ استفاده منظم از عصاره اکالیپتوس با افزایش درخشندگی مو همراه است.
  3. دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است؛ روغن به دست آمده از گیاه اکالیپتوس خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و با آسیب رادیکال های آزاد و سفیدی زودرس موها مبارزه می نماید. بعلاوه می تواند تحریک و التهاب پوست سر را تسکین دهد.
  4. کیفیت مو را بهبود می بخشد؛ در یک مطالعه، محققان از این روغن در شامپو به عنوان عامل ضدقارچ استفاده کردند و متوجه شدند که می تواند به تغذیه مو یاری کند.
  5. از سلامت پوست سر محافظت می نماید؛ این روغن دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است. بنابراین، پوست سر را تمیز نگه می دارد، به درمان شوره سر یاری می نماید و احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را کاهش می دهد.
  6. شپش سر را از بین می برد؛ وقتی رو غن اکالیپتوس با روغن درخت چای لیمو ترکیب می گردد، شپش سر را از بین می برد و از ابتلا به آن پیشگیری می نماید. این روغن بعلاوه حاوی ترپن هایی است که به از بین بردن شپش و تخم های آن یاری می نمایند.
  7. از پیدرا (piedra) پیشگیری می نماید؛ این روغن با قارچی که باعث پیدرا می گردد، مقابله می نماید. پیدرا عفونت قارچی مو است که به صورت گره های کوچک روی ساقه مو دیده می گردد.
  8. خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می بخشد؛ این روغن می تواند خاصیت ارتجاعی مو را افزایش دهد و از ایجاد موخوره و شکستن موها جلوگیری کند.
  9. از اختلالات مرتبط با پوست سر پیشگیری می نماید؛ این روغن به درمان اختلالات پوست سر (مانند پسوریازیس، جوش های پوست سر و خشکی پوست سر) یاری می نماید. با این حال، در این زمینه به تحقیقات بیشتری احتیاج است.
  10. گردش خون را افزایش می دهد؛ این روغن گردش خون را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می نماید. ذکر این نکته لازم است که تحقیقات کمی در این مورد وجود دارد.
  11. فراوری سرامید را افزایش می دهد؛ سرامید از کوتیکول مو محافظت نموده و به حفظ رطوبت در آن یاری می نماید.
  12. برای رشد مو مفید است؛ در یک مطالعه، محصول حاوی روغن اکالیپتوس توانست رشد مو را تحریک کند. در مطالعه دیگری هم مشاهده شد که رایحه درمانی با استفاده از روغن های ضروری مانند اکالیپتوس می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، رشد مو را تحریک کند و سلامت کلی پوست سر و مو را بهبود بخشد.

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو

برای افزایش رشد موها به مواد زیر احتیاج دارید:

  • روغن اکالیپتوس: دو تا چهار قطره
  • روغن نارگیل: دو قاشق غذاخوری

روش استفاده

  • روغن نارگیل را کمی گرم کنید. مطمئن شوید که داغ نیست.
  • روغن نارگیل گرم را با روغن اکالیپتوس مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی موها و پوست سر خود بمالید.
  • حدود 5 تا 10 دقیقه آن را با انگشت های خود روی پوست سر ماساژ دهید.
  • از یک شانه برای پخش کردن یکنواخت روغن روی پوست سر بهره ببرید.
  • بگذارید روغن به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت روی موهایتان بماند.
  • آن را با آب گرم و شامپو بشویید.
  • تا زمانی که موها بهبود پیدا نمایند، این کار را یک بار در هفته تکرار کنید. سپس می توانید آن را هر دو هفته یک بار انجام دهید.

روغن نارگیل رشد مو را تحریک می نماید و بافت آن را بهبود می بخشد. بعلاوه از مو در برابر آسیب محافظت می نماید و مانع بروز شوره سر و شپش می گردد. روغن اکالیپتوس هم می تواند رشد مو را افزایش دهد و سلامت کلی پوست سر را بهبود بخشد. استفاده از این دو روغن در درازمدت تأثیر چشمگیری روی سلامت موها دارد.

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای مو

استفاده از این روغن ممکن است عوارض خاصی هم داشته باشد که بهتر است قبل از مصرف از آن ها مطلع باشید. روغن اکالیپتوس می تواند باعث مسمومیت گردد و علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه فوقانی شکم، درماتیت تماسی، افت فشار خون و تپش قلب را نشان دهد.

این روغن را نمی توان به صورت غلیظ برای موها استفاده کرد، بنابراین باید آن را رقیق کرد. استنشاق آن هم ممکن است به تشنج منجر گردد. بعلاوه محتمل است واکنش آلرژیک ایجاد کند و باعث التهاب پوست گردد که از علائم آن می توان به قرمزی، سوزش و خارش اشاره نمود.

نحوه رقیق کردن روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس را نمی توان به تنهایی روی مو و پوست سر مالید، بلکه باید آن را با روغن پایه یا حامل رقیق کرد. برای مثال، می توانید یک قطره از آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل رقیق کنید.

روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن بادام، روغن آرگان یا روغن زیتون گزینه های مناسبی برای اضافه کردن به روغن اکالیپتوس هستند. بیشتر این روغن ها می توانند به الیاف مو نفوذ نموده و جذب و اثربخشی روغن اکالیپتوس را افزایش دهند. راه چاره دیگر برای استفاده از روغن اکالیپتوس این است که آن را به شامپو یا نرم نماینده خود اضافه کنید. چنین ترکیبی می تواند به درمان شوره سر هم یاری کند.

روغن پوست و مو گیاه قانون مدل نارگیل حجم 60 میلی لیتر

44,990

تومان

روغن پوست و مو گیاه قانون مدل اسطوخودوس حجم 30 میلی لیتر

35,000

تومان

روغن های مناسب پوست و مو

مشاهده همه

کلام پایانی

از روغن استخراج شده از برگ های گیاه اکالیپتوس می توان برای برطرف مسائل پوست و مو استفاده کرد، چرا که خاصیت ضدباکتریایی، ضدالتهابی و ضدعفونی نمایندگی دارد.

از روغن اکالیپتوس به شکل غلیظ استفاده نکنید و قبل از مصرف حتما آن را با روغن های حامل مثل روغن نارگیل رقیق کنید. این روغن ممکن است باعث التهاب پوست، واکنش های آلرژیک و سایر عوارض جانبی گردد. از این رو، بهتر است قبل از مصرف آن با متخصص پوست مشورت کنید. بعلاوه برای اطمینان بیشتر، میزان کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست بمالید و بعد از 24 ساعت واکنش پوست تان را به آن آنالیز کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: stylecraze, stylecraze

سؤالات متداول

آیا روغن اکالیپتوس چین و چروک را درمان می نماید؟

این روغن حاوی فلاونوئیدهایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. بنابراین، استفاده از آن ممکن است در کاهش چین و چروک های روی پوست تأثیر داشته باشد. اما اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد.

آیا می توانم برای روشن شدن پوست از روغن اکالیپتوس استفاده کنم؟

این روغن می تواند به روشن شدن پوست یاری کند، با این حال هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

آیا اکالیپتوس برای جوش های سرسیاه مفید است؟

بله؛ روغن این گیاه حاوی اسید سالیسیلیک است که منافذ مسدود شده پوست را تمیز می نماید و جوش های سرسیاه را از بین می برد.

آیا روغن اکالیپتوس می تواند جای زخم را از بین ببرد؟

شواهد نشان می دهد که خاصیت ضدعفونی نمایندگی و ضدالتهابی این روغن به از بین بردن جای زخم یاری می نماید. با این حال، در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

آیا روغن اکالیپتوس باعث سفید شدن مو می گردد؟

خیر؛ در حقیقت، این روغن برخی از علل سفیدی زودرس (مانند آسیب دیدگی موها و مسائل مرتبط با پوست سر) را درمان می نماید تا سلامت کلی مو و پوست سر را بهبود ببخشد.

علاوه بر روغن اکالیپتوس، چه مواد دیگری به درمان شوره سر یاری می نمایند؟

شما می توانید از روغن نارگیل، روغن رزماری، روغن ریحان، روغن درخت چای، روغن نعناع فلفلی و روغن علف لیمو برای کاهش شوره سر بهره ببرید. سرکه سیب، آلوئه ورا، پروبیوتیک ها، جوش شیرین، آب پیاز، سیر، آب لیموترش و دانه شنبلیله هم برای برطرف این مشکل مفیدند.

آیا می توانم روغن رزماری و روغن اکالیپتوس را برای بهبود رشد موها با هم مخلوط کنم؟

بله. شما می توانید روغن رزماری و اکالیپتوس را با هم مخلوط نموده و به موها و پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. فقط به خاطر داشته باشید که باید هر دو روغن ضروری را با روغن حامل مثل روغن نارگیل رقیق کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1593

به "18 مورد از مزایای روغن اکالیپتوس برای پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 مورد از مزایای روغن اکالیپتوس برای پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید