طرز تهیه 13 غذای خانگی برای بچه ها زیر 1 سال

به گزارش مجله لیست پیوند، درست است که تغذیه کودک با شیر مادر در اولویت واقع شده است و برای استفاده از غذایی غیر از شیر عجله ای نیست، اما وقتی کودک از دوران نوزادی فاصله می گیرد باید چند غذای ساده را به برنامه غذایی او اضافه کنید. غذاهای فراوری شده توسط کارخانجات مختلف، مغذی و بی خطر هستند اما غذای خانگی کودک از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار است. برای قدم گذاشتن در این جهت ضروری است مزایا و معایب مختلف تغذیه با غذای خانگی کودک را بشناسید و طرز تهیه چند غذای خانگی خوب و مغذی را هم پیدا کنید؛ پس با خبرنگاران مگ همراه باشید.

طرز تهیه 13 غذای خانگی برای بچه ها زیر 1 سال

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

چه زمانی برای تغذیه کودک با غذای جامد مناسب است؟

طبق توصیه پزشکان، تغذیه با غذای جامد را باید به بعد از 6 ماهگی موکول کرد، اما در برخی موارد می توان قبل از رسیدن به 6 ماهگی هم برنامه غذایی جدید را شروع کرد. برخی از مطالعات نشان داده اند بچه هایی که مصرف غذای جامد را از حدود 4 ماهگی شروع نموده اند، با خطر کمتری در برابر ابتلا به آسم و آلرژی روبه رو هستند.

همچنین دانشمندان دریافته اند که تغذیه مکمل زودهنگام برای بچه ها نارس مفید است، اما لازم است قبل از شروع آن با پزشک متخصص مشورت گردد.

  • 25 ماده غذایی مفید و مضر در تغذیه مادر شیرده و تاثیر آن ها بر کودک

مزایای غذای خانگی کودک

مصرف غذای خانگی برای بچه ها مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

کمتر فرآوری شده اند

غذاهای خانگی معمولا از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تشکیل شده و مانند غذاهای کارخانه ای فرآوری شده نیستند.

تنوع بیشتری دارند

غذاهای آماده و بسته بندی شده طعم و شکل محدودی دارند و برای انتخاب فقط چند گزینه پیش رو داریم. اما غذاهای خانگی، با توجه به دسترسی مواد غذایی مختلف و تازه، می توانند طعم و تنوع بسیار بالایی داشه باشند.

مقوی هستند

فراورینمایندگان غذاهای آماده برای از بین بردن میکروب ها، غذاها را پاستوریزه نموده و گاهی به آن ها مواد نگهدارنده هم اضافه می نمایند. همه این کارها در کاهش ارزش غذایی محصول موثر است. در حالی که برای پخت غذای خانگی می توانید از هر ماده ای بهره ببرید و با ترکیب مواد مغذی مختلف، یک غذای سالم و مفید تهیه کنید.

بچه ها را آرام می نماید

معمولا نوزادان در زمان غذا خوردن کلافه می شوند و بهانه گیری می نمایند. آشنایی و بازی کودک با انواع غذاها و طعم، بافت و رایحه های مختلف علاوه بر جذابیتی که برای او ایجاد می نماید، از شکل گیری عادات غذایی بد در او جلوگیری می نماید.

ارزان و به صرفه است

به جای جستجوی غذاهای خاص کارخانه ای یا پیدا کردن غذاهای ارگانیک، می توانید تمام مواد اولیه را تازه خریداری کنید و خودتان غذای مناسب کودک را آماده کنید. با این کار می توانید با کمترین هزینه غذایی تازه، سالم و مقوی تهیه کنید.

معایب غذای خانگی کودک

تهیه غذای خانگی چند عیب هم دارد که در برابر مزایای غذای خانگی اصلا مهم نیستند. این معایب زمانی مشکل ساز می شوند که شما وقت کافی برای آشپزی نداشته باشید. در ادامه به برخی از مهم ترین عیب ها اشاره می کنیم.

زمان نگهداری کم

غذاهای کودک فراوری شده در کارخانجات ماندگاری زیادی دارند اما غذای تهیه شده در منزل به سرعت فاسد می گردد.

عدم امکان ذخیره سازی

نگهداری غذای آماده کودک آسان است. در فراوری آن از مواد نگهدارنده استفاده شده و شما می توانید بسته ها را برای چند هفته آینده ذخیره کنید. اما غذای خانگی را نمی توانید در محیطی غیر از فریزر، برای چند هفته نگهداری کنید.

روش مصرف

معمولا تمام غذاهای کارخانه ای در ظرف های مخصوص قرار دارند و آماده مصرف هستند اما غذای خانگی باید در ظرف مخصوص ریخته و سپس در دسترس کودک قرار دهید.

  • 11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر

چطور غذای خانگی کودک را نگهداری کنیم؟

غذای خانگی کودک به سرعت خراب می گردد و نگهداری آن برای مدت طولانی سخت است. اگر تصمیم دارید غذا را در فریزر قرار دهید بهتر است در شیشه نریزید؛ زیرا امکان شکستن آن در فریزر وجود دارد. در ادامه سه روش آسان برای ذخیره سازی غذای کودک را به شما معرفی می کنیم.

یخچال

این ساده ترین روشی است که می توانید برای نگهداری غذای کودک بهره ببرید. باید توجه داشته باشید که در زمان قرار دادن غذا در یخچال از یک ظرف در بسته بهره ببرید تا در معرض احتمالی آلودگی های قارچی و باکتریایی قرار نگیرد. همچنین غذا را بیشتر از 2 روز در یخچال نگهداری نکنید.

مکعب یخ زده

با این روش می توانید غذا را به مدت بیشتری نگهداری کنید. پس از تهیه غذا، آن را در قالب های یخ مکعبی ریخته و سپس در فریزر قرار دهید. هر بار که احتیاج به مصرف غذا داشتید، به راحتی یک یا چند قطعه یخ زده از آن را گرم کنید و یک غذای خوش عطر و طعم در اختیار کودک تان قرار دهید.

کاغذ مومی

باقی مانده غذا را در وسط یک تکه کاغذ مومی قرار دهید، ورق کاغذ را تا کنید و آن را در فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن گلوله های غذا، می توانید آن ها را از روی کاغذ برداشته و در یک کیسه فریزر قرار دهید.

نکات مهم برای شروع مصرف غذای خانگی

قبل از شروع مصرف غذای جدید و اضافه کردن غذای پخته شده به برنامه غذایی کودک تان، باید مواردی را در نظر داشته باشید و نکاتی را رعایت کنید:

  • مراقب واکنش های آلرژیک باشید. غذاهایی مثل بادام زمینی، لبنیات و گندم می تواند در بچه ها باعث ایجاد واکنش آلرژیک گردد. هر زمانی که تصمیم داشتید یک ماده غذایی جدید به رژیم کودک تان اضافه کنید، چند روز از همان غذا بهره ببرید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارد.
  • به سراغ مواد غذایی ارگانیک بروید زیرا در پرورش آن ها از آفت کش ها و مواد شیمیایی استفاده نشده است.
  • از مواد غذایی نفاخ استفاده نکنید، این غذاها دستگاه گوارش نوزادان را با مشکل روبه رو نموده و آن ها را آزار می دهند. بنابراین لازم است که در هشت ماه اول از مواد غذایی نفاخ مخصوصا حبوبات، محصولات لبنی و گندم استفاده نکنید.

دستور تهیه چند غذای خانگی مقوی

اگر تصمیم دارید خودتان غذای کودک را تهیه کنید لازم است به خاطر داشته باشید که او در چند ماه اول قادر به جویدن نیست پس باید غذای مایع یا پوره شده مصرف کند. بهترین گزینه ها برای شروع سبزیجات سبز، گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل، غلات سبوس دار و میوه ها هستد.

5 غذای مخصوص بچه ها 4 تا 6 ماهه

بهتر است اولین غذاهایی که برای کودک پخته می گردد به شکل پوره آبدار باشد زیرا کودک فقط به بلعیدن مایعات عادت دارد و با این کار مصرف غذا را برای او آسان می کنید. در ادامه روش تهیه چند پوره مقوی و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

پوره نخود فرنگی

نخود فرنگی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و با مصرف این غذا بدن کودک خود را تقویت می کنید.

مواد لازم:

  • نخود فرنگی بدون غلاف: 1 فنجان
  • آب نصف: فنجان

روش تهیه:

نخود فرنگی ها را کامل بپزید و سپس با نصف فنجان آب سرد و تازه در مخلوط کن بریزید تا بافت خمیری و یک دست ایجاد گردد.

پوره موز

موز دستگاه گوارش و سیستم هضم کودک را تقویت می نماید. همچنین به دلیل وجود فیبر و مواد مغذی مختلفی مثل پتاسیم، بدن کودک را تقویت می نماید.

مواد لازم:

  • موز رسیده بدون پوست: نصف فنجان
  • آب: یک فنجان

روش تهیه:

موز و آب را در مخلوط کن بریزید و اجازه دهید چند دقیقه با هم مخلوط شوند تا در سرانجام خمیری نرم و آبدار ایجاد گردد.

پوره غلات

غلات کامل حاوی ویتامین A و آهن است و مصرف آن برای کودک بسیار مفید است.

مواد لازم:

  • مخلوط برنج قهوه ای و جو دو سر پخته شده: نصف فنجان
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

مواد را همراه با آب در مخلوط کن بریزید و اجازه دهید کامل با هم مخلوط شوند. این پوره باید به حالت آبکی باشد تا کودک بتواند به راحتی آن را بخورد.

پوره آووکادو

آووکادو علاوه بر طعم خوبی که دارد، سرشار از چربی های سالم و مورد احتیاج برای رشد کودک است.

مواد لازم:

  • میوه خرد شده آووکادو: نصف فنجان
  • آب: یک فنجان

روش تهیه:

آووکادو و آب را در مخلوط کن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. این پوره باید بافتی نرم و کش دار داشته، آب اضافی نداشته باشد.

پوره سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین علاوه بر کربوهیدارت، حاوی ویتامین A و مواد معدنی مختلف است.

مواد لازم:

  • سیب زمینی شیرین بدون پوست و خرد شده: نصف فنجان
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

سیب زمینی را خوب بپزید و همراه با آب سرد و تازه در مخلوط کن بریزید. مواد را آنقدر با هم مخلوط کنید تا وقتی که پوره ای با بافت یک دست داشته باشید. می توانید به جای آب، در این پوره از شیر مادر بهره ببرید.

  • طرز تهیه 5 صبحانه خوشمزه برای باز کردن اشتهای بچه های بد غذا

3 غذای مخصوص بچه ها 7 تا 9 ماهه

وقتی کودک به این سن می رسد توانایی بهتری در هضم غذا دارد. شما می توانید برای وعده های غذایی، دو ماده غذایی را با هم مخلوط و طعم های جدیدی ایجاد کنید. همچنین با توجه به پیشرفتی که در دستگاه گوارش کودک پیش آمده است، می توانید پوره هایی با غلظت بالا برای او تهیه کنید. در ادامه دستور تهیه چند غذای مخصوص این بازه سنی را آورده ایم.

پوره آووکادو و موز

این غذا برای بچه ها 8 ماهه بسیار مناسب است. موز و آووکادو بافتی خامه ای دارند، مغذی هستند و هضم آن ها هم بسیار آسان است.

مواد لازم:

  • موز خرد شده: نصف فنجان
  • آووکادوی خرد شده: نصف فنجان
  • سرکه سیب: یک قاشق چایخوری
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و اجازه دهید تا زمانی که تبدیل به یک خمیر نرم و یک دست می گردد با هم مخلوط شوند. سرکه سیب برای جلوگیری از تیره شدن پوره استفاده می گردد و می توانید آن را از مواد حذف کنید.

پوره گلابی و کدو حلوایی

گلابی میوه ای سرشار از ویتامین K، C و قندهای سالم و کدو حلوایی هم منبع مواد معدنی ضروری مانند مس و منگنز است.

مواد لازم:

  • گلابی خرد شده: نصف فنجان
  • کدو حلوایی خرد شده: نصف فنجان
  • آب: یک فنجان

روش تهیه:

تمام مواد را همراه با آب داخل مخلوط کن بریزید و تا زمانی که تبدیل به یک پوره غلیظ گردد، آن ها را با هم مخلوط کنید.

پوره توت و چغندر

انواع توت ها و چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام آنتوسیانین هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. برای تهیه این پوره می توانید از هر نوع توت که در بازار موجود است بهره ببرید.

مواد لازم:

  • چغندر خرد شده: یک فنجان
  • توت: نصف فنجان
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

چغندرها را خوب بپزید تا کاملا نرم شوند. سپس همراه با مابقی مواد در مخلوط کن بریزید تا تبدیل به یک پوره منسجم شوند. اگر به جای آب، از شیر مادر بهره ببرید پوره ای غلیظ خواهید داشت.

4 غذای مخصوص بچه ها 10 تا 12 ماهه

بچه ها با رسیدن به این سن می توانند غذاهای پیچیده تری را هضم نمایند و در برنامه غذایی خود، وعده های غذایی کاملا جامد هم داشته باشند.

ماهی، اسفناج و پوره هویج

ماهی غذایی سرشار از چربی های مفید و اسیدهای چرب امگا 3، اسفناج منبع آن و هویج هم غنی از ویتامین A و C است. با استفاده از این سه ماده غذایی می توانید یک وعده غذای مقوی و سالم برای فرزندتان تهیه کنید.

مواد لازم:

  • فیله ماهی: نصف فنجان
  • هویج خرد شده: نصف فنجان
  • اسفناج: نصف فنجان
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

آب را در قابلمه ریخته و اجازه دهید تا جوش بیاید. ماهی، اسفناج و هویج را در سبد مخصوص بگذارید و پس از جوش آمدن آب، روی قابلمه قرار دهید تا بخارپز شوند. برای بخارپز شدن مواد 20 دقیقه زمان کافی است. سپس همه مواد را در مخلوط کن ریخته و با هم ترکیب کنید.

پوره برنج قهوه ای و موز

برنج قهوه ای و موز در کنار هم به منبع خوبی از فسفر، ویتامین C، فیبر و کربوهیدارت های پیچیده تبدیل می شوند که برای بدن کودک بسیار مفید است.

مواد لازم:

  • موز خرد شده: نصف فنجان
  • برنج قهوه ای پخته شده: نصف فنجان
  • ماست یونانی: یک قاشق غذاخوری
  • آب: نصف فنجان
  • دارچین: کمی برای طعم دار کردن

روش تهیه:

تمام مواد را در مخلوط کن با هم ترکیب کنید تا به بافتی نرم برسید. این پوره بسیار خوش طعم است و مورد توجه کودک قرار می گیرد.

پوره مرغ خامه ای

مرغ منبع خوبی از پروتئین های ضروری بوده، ماست و پنیر هم حاوی ویتامین A و B2 هستند.

مواد لازم:

  • سینه مرغ خرد شده: یک فنجان
  • آب سبزیجات پخته شده: نصف فنجان
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • پنیر: یک قاشق غذاخوری
  • ماست یونانی: دو قاشق غذاخوری
  • سبزی خشک معطر مانند آویشن، رزماری یا پونه کوهی: یک قاشق چایخوری
  • آب: یک فنجان

روش تهیه:

مرغ را 5 تا 10 دقیقه با حرارت کم در روغن زیتون تفت دهید تا رنگ آن به قهوه ای و طلایی تغییر کند. مطمئن شوید که کاملا پخته شده و هیچ قسمت خامی در آن وجود ندارد. مرغ را، پس از خنک شدن، همراه با مابقی مواد در مخلوط کن بریزید و تبدیل به پوره کنید.

پوره موز و زردآلو

زردآلو منبع خوبی از ویتامین های A و C، مس و آنتی اکسیدان های مختلف است.

مواد لازم:

  • موز خرد شده: یک فنجان
  • زردآلوی: خرد شده نصف فجان
  • آب: نصف فنجان

روش تهیه:

تمام مواد را در مخلوط کن بریزید تا تبدیل به پوره شوند. برای طعم دار کردن این غذا می توانید کمی دارچین و عسل هم به مواد پوره اضافه کنید.

سخن آخر

تغذیه خوب راز رشد مناسب در بچه ها است. شما می توانید با تهیه غذای خانگی به رشد و سلامت فرزندتان یاری کنید. همچنین پخت غذا برای بچه ها به لحاظ روحی در شما احساس خوبی ایجاد می نماید و همین امر باعث ایجاد ارتباط قوی تری بین شما و فرزند عزیزتان می گردد.

منبع: firstcry parenting

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 778

به "طرز تهیه 13 غذای خانگی برای بچه ها زیر 1 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 13 غذای خانگی برای بچه ها زیر 1 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید