رژیم غذایی اسپانیا

به گزارش مجله لیست پیوند، رژیم غذایی مردم اسپانیا سرشار از تنوع غذایی است که ترکیبات اصلی آن ها، از موادی تهیه می شود که مخصوص کشور اسپانیا بوده و از تازگی و طراوت بی نظیری برخوردار است. همین امر باعث شده تا غذاهای کشور اسپانیا دارای طعم و رایحه کاملا منحصر به فردی باشد که هر گردشگری به آن جذب می شود. روشن است که مردم اسپانیا به دلیل استفاده از مواد کاملا مغزی، انواع گوشت، سبزیجات، غلات و مواد لبنی، از رژیم غذایی متنوع و سالمی برخوردار هستند. با خبرنگاران همراه باشید.

رژیم غذایی اسپانیا

شاید به اندازه ای که بازی ال کلاسیکو و دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در سراسر جهان محبوب و شناخته شده هستند غذاهای اسپانیایی مشهور نباشند. در این مقاله با رژیم غذایی مردم اسپانیا آشنا شوید.

برنج

بی تردید برنج یکی از ترکیبات اصلی در رژیم غذایی مردم جهان از جمله اسپانیا است و بیشترین نقش را در پخت انواع غذاهای آن ها، ایفا می کند. پائِلا (paella: پلو غذایی بسیار متنوع از ترکیب برنج با انواع سبزیجات، گوشت و ماهی) یکی از پرطرفدارترین، رایج ترین و در عین حال مشهورترین غذایی است که در رژیم غذایی مردم این کشور وجود دارد. آن ها این شهرت و محبوبیت خود را مدیون برنج می دانند. نظریه های بسکمک در مورد چگونگی ورود برنج، به کشور اسپانیا وجود دارد، اما براساس نوشته های کتاب رومیان، به نظر می رسد بیش از صدسال پیش، این ماده غذایی توسط مسلمانان اسپانیا از شبه جزیره ایبریا (Iberain:نام پیشین شبه جزیره ی اسپانیا و پرتغال)، وارد خاک کشور اسپانیا شده است.

برنج در اسپانیای امروزی

اکنون، مدت زمانی است که از برنج برای معنا دادن به غذاهای کشور اسپانیا، استفاده می شود. مردم اسپانیا با ترکیب سبزیجاتی مانند گوجه، پیاز، سیر، گشنیز و جعفری با برنج سفید، ظرفی از یک غذای بسیار زیبا و لذیذ را در وعده غذایی خود قرار می دهند. جالب است بدانید که روش جدیدی در اسپانیا برای پخت برنج وجود دارد. آشپزان اسپانیایی، برنج را پس از پخت در روغن تفت داده و پس از اینکه رنگ آن به قهوه ای طلایی تبدیل شد، با ترکیب هویج و نخود فرنگی، علاوه بر خلق یک تابلوی نقاشی عالی، طعمی شگفت انگیز را نیز ایجاد می کنند.

خوراک مرغ

همچنین نوع دیگری از غذا که با استفاده از برنج تهیه می شود، خوراک مرغ اسپانیایی است. (خوراکی آبکی شبیه به بسکمک از خوراک هایی که در رژیم غذایی ایران وجود دارد، مانند آبگوشت) آن ها برنج پخته شده را به همراه سبزیجاتی مانند هویج، نخود فرنگی و ذرت به خورشت مرغ اضافه کرده و غذایی لذیذ را تهیه می کنند. به نظر می رسد آشپزان اسپانیایی با ابداع این روش، تنوع جالبی را در دستورالعمل آشپزی خود، بوجود آورده اند.

پائلا (paella)

به هرحال، همان گونه که گفته شد، مشهورترین وعده غذایی مردم اسپانیا، پائلا است. البته از این غذای بسیار لذیذ، در اسناد تاریخی این کشور، به نام برنج والنسیایی یاد شده است.اما مطمئنا پائلا تنها غذای تهیه شده از برنج در ژیم غذایی مردم اسپانیا نیست. آن ها با ترکیب انواع مواد غذایی، گوشت و ماهی، با برنج غذاهای متنوع بسکمک را که در نوع خود بی نظیر و خارق العاده هستند، تهیه می کنند. مردم والنسیا، از تولید کنندگان بزرگ برنج در اسپانیا هستند. همچنین آن ها علاوه بر تولید برنج، به تهیه گوشت در مناطق داخلی کشور و نیز تهیه ی غذاهای دریایی به مناطق ساحلی کشور نیزکمک شایانی می کنند. اگر قصد سفر کردن به کشور اسپانیا را در برنامه آینده خود دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که به یکی از رستوران هایی که غذای حلال سرو می کنند رفته و خوراک دریایی آن را امتحان کنید. حتی شما می توانید برای این کار از یک کارشناس خبره نیز کمک بگیرید و مطمئن باشید که این افراد همیشه برای کمک به شما حاضر هستند. پرواضح است که هیچ سوغاتی بهتر از یک بخش از فرهنگ آن سرزمینی که به آن سفر کرده اید نخواهد بود، و در مورد اسپانیا نیز می توان، قسمتی از فرهنگ غذایی این کشور را برای عزیزانتان به ارمغان ببرید.

پاستا

نباید انتظار داشته باشید که پاستا نیز همانند برنج، از ترکیبات اصلی غذاهای مردم اسپانیا قرار بگیرد یا در طول سفر به این کشور، با انواع غذاهای اصیل اسپانیایی که با پاستا تهیه می شود، روبرو شوید. این ماده غذایی نماد غذاهای کشور ایتالیا بوده و هر انسانی ناخودآگاه با شنیدن کلمه پاستا رژیم غذایی مردم ایتالیا و تنوع غذاهای تهیه شده با آن را در ذهن خود، به تصویر می کشد و این حقیقتی است که به هیچ عنوان نمی توان تکذیب کرد. با این وجود، استفاده از این ماده غذایی، در رژیم غذایی بیشتر مردم اسپانیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پاستاهایی که مردم اسپانیا برای تهیه ی وعده های غذایی خود مورد مصرف قرار می دهند، در دو نوع میله ای و نودل است. بیشترین کاربرد پاستا در رژیم غذایی مردم اسپانیا، تهیه انواع سوپ است که بیشتر برای لعاب بخشیدن و به عنوان ماده اصلی سوپ استفاده می شود. جالب است بدانید که مردم اسپانیا به شوخی، از پاستا به عنوان پاروی ماهیگری یاد می کنند. پاستا دارای تاریخچه ای طولانی است که مربوط به قرن ها پیش است. در یکی از اسناد مربوط به قرن پنجم که در کشور ایتالیا کشف شده، در مورد غذایی به نام لاگانا (Lagana) که بسیار به پاستا شباهت دارد، مطالبی نوشته شده است. به نظر می رسد با توجه به شباهت اسمی که بین لازانیا و لاگانا وجود دارد، می توان لازانیا را نوع پیشرفته و مدرن لاگانا در نظر گرفت. به هرحال لاگانا از یک خمیر تازه تهیه می شود. روشی که کاملا با پاستاهای خشک شده امروزی متفاوت است.

نان

سال های زیادی است که در رژیم غذایی مردم اسپانیا، نان و غلات از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم با استفاده از آن ها، علاوه بر افزایش مواد مغزی، از عطر و طعم بی نظیری نیز بهره می برند. مردم اسپانیا نان را پس از ترکیب با روغن زیتون و پنیر، به عنوان یک وعده غذایی کاملا سالم و سبک، مورد استفاده قرار می دهند. همچنین از نان برای حجیم کردن یا لعاب بخشیدن به انواع سوپ و خوارک استفاده می کنند.

میوه و سبزیجات

بسکمک از سبزیجات مورد استفاده در رژیم غذایی مردم اسپانیا، از کشور آمریکا تهیه می شود. گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی و کدو سبز، نه تنها در طبخ غذاهای مردم اسپانیا، بلکه در آشپزی مدیترانه ای نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در رژیم غذایی مردم اسپانیا، انواع سبزیجات، پیاز، سیر، مارچوبه، اسفناج، بادنجان، کلم، خیار، کاهو، کنگر فرنگی و قارچ در تهیه انواع خورش، سوپ، پلو، سالاد و همچنین انواع غذاهای دریایی، امری معمول و متداول است. تنوع مواد غذایی از گروه های محتلف یکی از شاخص ترین ویژگی های غذاهای تهیه شده در کشور اسپانیا است.

زیتون و روغن زیتون

آب و هوای گرم و آفتاب کشور اسپانیا، برای رشد و پرورش زیتون بسیار ایده آل و مفید است. و این مسئله باعث شده است تا زیتونی مرغوب و با کیفیت در دسترس مردم قرار گرفته و آن ها نیز در طبخ انواع غذا، سالاد و نیز طعم بخشیدن به نان، از آن استفاده کنند. گاهی اوقات درون زیتون را از فلفل شیرین پر کرده و به عنوان دورچین کنار غذای اصلی سرو می کنند. اسپانیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیتون با کیفیت در سراسر جهانست.

ماهی و صدف

در سواحل کشور اسپانیا به دلیل موقعیت جغرافیای خاص خود و نیز قرار دریافت در حاشیه ی اقیانوس، انواع ماهی (ماهی کولی، ساردین، اره ماهی، ماهی دریایی، ماهی تن، ماهی مرکب، میگو و صدف)، به وفور یافت می شود. مردم اسپانیا علاوه بر طبخ ماهی به روش های متنوع (بخارپز، سرخ شده در روغن زیتون وآب پز)، آن ها را به همراه صدف های دریایی، بر روی زغال کباب کرده و برخی مواقع در تهیه سالادها نیز از آن ها استفاده می کنند.

حبوبات، آجیل و خشکبار

در رژیم غذایی مردم اسپانیا، استفاده از انواع حبوبات مانند: لوبیا سفید، نخودفرنگی، عدس و نخود، بسیار چشمگیر است. آن ها در طبخ انواع خورشت، سوپ و پلو (در تهیه پلو معمولا از نخودفرنگی استفاده می کنند) از حبوبات متنوعی بهره می برند. استفاده از خشکبار و آجیل (بادام، فندق و میوه درخت کاج) در تهیه سالاد، سس ها و خوراک های محلی، علاوه بر طعم و عطری بی نظیر، در نوبه خود جالب و متنوع است.

گوشت، مرغ و تخم مرغ

در بیشتر نقاط کشور اسپانیا، گوشت را به عنوان طعم دهنده عالی برای غذاهایی همچون انواع سوسیس، کالباس خشک و ژامبون در نظر می گیرند. مردم اسپانیا نیز در رژیم غذایی خود، از این مواد برای طبخ غذاهای خود به روش سنتی خود استفاد می کنند. مرغ نیز در پخت پلو و خوراک های متنوع و لذیذ کاربرد بسکمک دارد. همچنین تهیه تخم مرغ نیز برای طبخ یک غذای سنتی به نام تورتیلا (املتی سنتی همراه با سیب زمینی و پیاز)، اهمیت بسکمک دارد.

پنیر

گوسفند در زندگی مردم اسپانیا یکی از حیوانات مهم و با ارزش محسوب می شود. آن ها علاوه بر اینکه از گوشت آن در طبخ انواع غذاهای گوشتی، استفاده می کنند، از شیر گوسفند نیز در تهیه ی پنیری بسیار لذیذ به نام مانچگو (Manchego، بهره مند می شوند. پنیر مانچگو را معمولا به عنوان میان وعده همراه با دسر میوه یا تاپاس مصرف می کنند.

ادویه و گیاهان

زعفران، یکی از مهم ترین چاشنی هایی است که در رژیم غذایی مردم اسپانیا کاربرد زیادی دارد. آن ها برای بخشیدن عطر و طعمی شگفت انگیز در تهیه غذاهای خود مخصوصا انواع پلو از زعفران استفاده می کنند. البته به روشی شبیه به روش ما ایرانی ها زعفران را در آب گرم دم می کنند و بر روی غذاهای خود می ریزند. گاهی هم به عنوان تزئین پلوهای خود از آن استفاده می کنند.چاشنی دیگری به نام فلفل دودی قرمز که در گونه های گرم و شیرین و تلخ یافت می شود، در سبد غذایی مردم کشور اسپانیا به وفور مصرف می شود.

کیپر (Caper)

آن ها در پخت سوپ، ماهی کباب شده و تهیه سالاد از چاشنی دیگری به نام کیپر(caper) که یک گیاه مدیترانه ای است، استفاده می کنند. البته نباید غافل شد که کنگر فرنگی، زیره، دارچین، نمک دریایی، سرکه، فلفل تازه و جعفری نیز در لیست مهم ترین چاشنی ها و ادویه های مصرفی مردم اسپانیا قرار دارند که در بخشیدن طعم و عطری کاملا به یادماندنی به غذاهای اسپانیایی کاملا موثر خواهند بود.

سوپ

سوپ یکی دیگر از غذاهایی است که به عنوان پیش غذا و البته گاهی نیز به صورت غذای اصلی مورد استفاده مردم اسپانیا قرار می گیرد. از جمله سوپ هایی که در کشور اسپانیا طبخ می شود، می توان به سوپ گاسپاچو (Gazpacho) که به صورت سرد سرو می شود، اشاره کرد. این سوپ با ترکیب گوجه فرنگی، خیار، پیاز، نان بیات شده، روغن زیتون، سرکه، سیر، نمک و فلفل تهیه می شود. در ماه آگوست، در شهر کوچکی به نام آلفارناتژو (Alfarnatejo)، در نزدیکی مالاگا، یک جشنواره گاسپاچو، همراه با بازی های محلی برگزار می شود که شرکت کنندگان بسکمک را از سراسر کشور اسپانیا به این شهر می کشاند.

دسرها

امروزه مردم اسپانیا استفاده انواع دسر را فقط در برخی از روزهای سال، یا در مناسبت های خاص در رژیم غذایی خود قرار داده اند. در حالی که در گذشته این چنین نبوده و مصرف دسرها هنگام صرف وعده های اصلی غذایی بسیار مهم و ضروری بوده است. به هرحال در جهانی امروز، مردم اسپانیا در اعیادی مثل جشن کریسمس یا جشن عید فصح (عیدی برابر با عید فطیر یا فصح یهودی است که به نام یکشنبه پاک هم معروف است) از انواع دسرها استفاده می کنند.

وعده های غذایی در اسپانیا

صبحانه اقلیمی

کوتاه ترین وعده غذایی در کشور اسپانیا، صبحانه است. صبحانه مردم اسپانیا معمولا یک فنجان قهوه تیره و داغ با کمی سرشیر، به همراه شیرینی های پیچ، مربا، نان تست و پنیرهای نرم است. البته گاهی اوقات فقط به نوشیدن قهوه و خوردن شیرینی مخصوصی که درون شکلات داغ فرو می برند، بسنده می کنند. گرچه برخی از خانواده های اسپانیایی، در نان فروشی های نزدیک خانه خود شیرینی مخصوصی را می خورند تا در کنار نوشیدن قهوه خود، از طعم آن لذت ببرند. آن ها این کار را مقرون به صرفه می دانند. معمولا صبحانه در ساعت 10 صبح سرو می شود. البته گاهی اوقات به دلیل حاضر شدن در محل کار مجبور هستند در همان حالی که لباس می پوشند، قهوه خود را نیز بنوشند. لازم به ذکر است که بیشتر خانواده ها در منزل صبحانه خود را می خورند. اما با این حال ممکن است در محل کار، این وعده غذایی مهم را میل کنند.

ناهار

در کشور اسپانیا به وعده غذایی ناهار، لاکومیدا (la comida) می گویند که به عنوان بزرگترین وعده غذایی این کشور نیز شناخته می شود. مطمئنا از آن جهت به عنوان بزرگترین وعده غذایی مشهور است که بیشترین و متنوع ترین غذاها را در خود جای داده است. مردم اسپانیا، از چندین غذا، سوپ، دسر و حتی نوشیدنی در این وعده استفاده می کنند. اهمیت ناهار یا لاکومیدا به قدری است که مردم این کشور بین دو الی سه ساعت را به آن اختصاص می دهند. دانش آموزان در مدرسه، فروشنده ها و کارگران در فروشگاه ها و مغازه ها و حتی کارمندان دولت در اداره های خود، از ساعت 2:00 تا 4:30 الی 5:00 عصر را به لاکومیدا و سیستا (siesta) می پردازند. سیستا یک رسم قدیمی در کشور اسپانیا است. این رسم از زمان های بسیار دور، وارد فرهنگ این کشور شده و زمانی که مردم اسپانیا برروی زمین های کشاورزی بی وقفه و تا جایی که نفس داشتند کار می کردند، هر زمان که دیگر رمقی برایشان نمانده بود، دست از کار کشیده و به خوردن ناهار و استراحت نیمروزی مشغول می شدند. شاید حال متوجه شده باشید که چرا وعده ناهار در کشور اسپانیا تا این اندازه طولانی و البته مهم است.

شام

مردم اسپانیا در وعده شام، خوردن ماهی تازه یا غذاهای دریایی را به دیگر غذاها ترجیح می دهند. البته ممکن است که علاوه بر غذاهای دریایی، یک قسمت از مرغ سرخ شده یا گوشت گریل شده، به همراه سیب زمینی های کبابی در کنار برنج، نیز در وعده شام مردم اسپانیا وجود داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که این ظرف های پر شده از غذاها، بسیار ساده و در عین حال سریع تهیه می شوند. به طور کلی ظرفی از غذا که در رژیم غذایی مردم اسپانیا استفاده می شود، برنج پخته شده که به صورت تپه ای کوچک و زیبا تزئین شده و تخم سرخ شده ای که روی برنج قرار گرفته است. به همراه ظرفی از سبزیجات تازه و سالادهایی که مصرف آن ها برای وعده ناهار نیز متداول است. مردم کشور اسپانیا نیز مانند دیگر کشورها، به برقراری ارتباط و دوستی با یکدیگر، توجه زیادی نشان می دهند. بنابراین بدیهی است که از وعده شام برای ایجاد لحظاتی شاد و دلپذیر در کنار عزیزانشان بهره ببرند. آن ها معمولا قبل از رفتن به سینما، در رستوران شام را با خانواده یا دوستانشان میل کرده و لحظات خوشی را برای خود رقم می زنند. همانطور که می دانید فرهنگ غذایی هر کشور از تاریخچه ای عظیم برخوردار بوده و تنها در چند سطر نمی توان به طور جامع و کامل به بررسی و درک آن پرداخت. کاش به اندازه ای که بازی بزرگ ال کلاسیکو و دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در سراسر جهان شناخته شده و محبوب هستند، غذاهای اسپانیایی نیز معروف و مشهور بودند! منبع mediterrasianمنبع: کجارو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 132

به "رژیم غذایی اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید