خاتمه رانت و پارتی بازی در بخش معدن

به گزارش مجله لیست پیوند، رانت موجود در واگذاری محدوده های اکتشافی به سرمایه گذاران و تخلفات گسترده ای که می توانست در قالب دست به دست شدن پروانه ها رخ دهد، همیشه با اعتراض بخش وسیعی از فعالان حوزه معدن همراه بود؛ اما علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، خاطرنشان کرد با واگذاری معادن متروکه به وسیله مزایده و در پیش دریافت رویه ای جدید در این وزارتخانه، ایجاد رانت و پارتی بازی در بخش معدن سرانجام خواهد یافت.

خاتمه رانت و پارتی بازی در بخش معدن

به گزارش شرق، همیشه خبرهایی از دست به دست شدن پروانه های بهره برداری معادن، بدون آنکه اقدام خاصی روی معدن انجام گردد، به گوش می رسید. فعالان بخش معدن معتقد بودند تجارت با پروانه ها ناشی از رانتی است که برای گروهی خاص در فرایندهای ناسالم ایجاد می گردد؛ اما علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در مراسم فعال سازی شش هزار محدوده و معدن غیر فعال از خاتمه این فرایندهای ناسالم اطلاع داد.

او گفت: در این مراسم، شش هزار محدوده معدنی اکتشافی و بهره برداری متروکه، واگذار خواهد شد. همچنین کسانی که بیش از 40 سال معدنی را در اختیار داشتند و به دلایل مختلف آن را فعال ننموده بودند بلکه به صورت مجوز فروشی اقداماتی را انجام می دادند، از چرخه بهره برداری معدن حذف خواهند شد.

به گفته وزیر صمت، با واگذاری معادن متروکه، فرصت جدید سرمایه گذاری برای سرمایه گذارانی که مایل به حضور در این عرصه هستند، فراهم می گردد.

او ادامه داد: معادن شناسایی شده طبق قانون مزایده و با شفافیت به دیگر سرمایه گذاران واگذار خواهند شد و در چنین شرایطی، نقش نظارتی وزارت صمت پررنگ تر خواهد شد.

رزم حسینی تأکید کرد: از این به بعد اگر کسی در مزایده برنده گردد و معدنی را در اختیار بگیرد ولی کار بهره برداری از معدن را شروع نکند، خلع ید شده و این معدن به اشخاص دیگری واگذار می گردد.

او در این مراسم با تأکید بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی یادآور شد: از این به بعد معدنی را استخراج نمی کنیم، مگر اینکه امکان تولید مواد معدنی حاصل از آن را داشته باشیم.

وزیر صمت تأکید کرد: استخراج معدن و صدور مواد خام معدنی با سود ناچیز، به مصلحت صنعت کشور و آینده ایران نخواهد بود. باید ثروت را در کشور تبدیل به ارزش افزوده بسیار بالایی کنیم.

او با اشاره به مزایده ای که برای شش هزار محدوده معدنی برگزار خواهد شد، گفت: این مزایده طبق مقررات جاری کشور خواهد بود. رانت و پارتی بازی در این جهت وجود نخواهد داشت و افراد می توانند در مزایده الکترونیکی شرکت نمایند.

رزم حسینی ادامه داد: ایران یک کشور معدن خیز است. ارزش معادن کشف شده در کشور بالغ بر 500 میلیارد دلار است. در آینده نزدیک، با تزریق عملیات اکتشافی در کشور، حتما ارزش ذخایر معدنی ایران نیز افزایش خواهد یافت.

او یادآور شد : شرکت های عظیم منطقه ای در خاورمیانه می توانند فرصت های جدیدی برای ایران ایجاد نمایند. ما سعی نموده ایم در مدت باقی مانده دولت، فرصت سرمایه گذاری برای شرکت های عظیم فراهم گردد و این فرصت ها را در قالب بسته هایی ارائه نموده ایم.

در خاتمه، دستور برگزاری مراسم مزایده شش هزار محدوده معدنی از سوی وزیر صمت صادر شد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1051

به "خاتمه رانت و پارتی بازی در بخش معدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه رانت و پارتی بازی در بخش معدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید