نقش ویتامین A در مقابله با کرونا

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نقش مصرف غذاهای حاوی ویتامین A در سلامت بچه ها زیر پنج سال، گفت: ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری های تنفسی تاثیرگذار است.

نقش ویتامین A در مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، ندا فرح بخش با اشاره به نقش ویتامین A در مقابله با کرونا در بچه ها زیر پنج سال، اظهار کرد: ویتامین A یکی از ویتامین های بسیار مهم است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن دارد؛ این ویتامین در رشد و نمو، کیفیت بینایی، حفظ بافت های مخاطی بدن مانند لایه های مخاطی اندام های گوارشی و تنفسی و همچنین در دستگاه ایمنی بدن مؤثر است.

وی اضافه کرد: ویتامین A در شکل فرم اصلی خود تنها در منابع حیوانی مانند جگر، شیر و لبنیات وجود دارد. پیش سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها هم در منابع گیاهی وجود دارند که به ویتامین A تبدیل می شوند.

فرح بخش ادامه داد: میوه های نارنجی و زرد مانند طالبی، گریپ فروت، زردآلو و سبزیجاتی مانند هویج، کدوتنبل، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی از منابع بتاکاروتن هستند. کلم بروکلی، اسفناج و انواع سبزیجات تیره هم از منابع بتاکاروتن هستند.

وی گفت: باید توجه کرد که مقدار بتاکاروتن در میوه و یا سبزی پررنگ تر، بیشتر است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: با توجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری های تنفسی، مرحله نخست برنامه مکمل یاری مگادوز ویتامین A برای بچه ها دو تا پنج سال، در برخی استان ها از جمله خوزستان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: برای بچه ها زیر دو سال مصرف قطره مولتی ویتامین یا قطره AD جهت مکمل یاری، این گروه استفاده می شود.

فرح بخش بیان نمود: آموزش و مشاوره تغذیه برای مادران دارای کودک زیر پنج سال در زمینه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A از طریق بهورزان در منطقه ها روستایی و از طریق مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت شهری، به منظور تغذیه بهتر این بچه ها و با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط کرونایی ارائه می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از ایسنا، وی نام کرد: همچنین کارشناسان تغذیه در ستاد مرکز بهداشت استان و شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت با ارائه مراقبت های تغذیه ای ضروری، آموزش و مشاوره تخصصی تغذیه به صورت حضوری و غیرحضوری خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند. از طریق سامانه تلفنی مشاوره تغذیه 4030 هم مشاوره در خصوص تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا و تغذیه مناسب حین بیماری و دوره نقاهت، به مردم ارائه می شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1175

به "نقش ویتامین A در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ویتامین A در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید