معرفی دو نمونه شربت سرماخوردگی نوزادان

به گزارش مجله لیست پیوند، شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan) و شربت کوریزان (Corizan) دو نمونه اصلی شربت سرماخوردگی نوزادان هستند. برای درمان سرماخوردگی نوزادان و بچه ها داروهای مختلفی وجود دارد که می توان تحت نظر پزشک از آن ها استفاده کرد.

معرفی دو نمونه شربت سرماخوردگی نوزادان

خبرنگاران | سرویس سلامت - سرماخوردگی از بیماری هایی است که سن و سال و موقعیت نمی شناسد. این عارضه ممکن است در سال چندین مرتبه به سراغ انسان آید. متاسفانه نوزادان با آن جسم نحیفی که دارند، از سرماخوردگی در امان نیستند. هنگامی که نوزاد در حال عظیم شدن است نسبت به ویروس ها بسیار حساس تر است و با میکروبی شدن دست ها به ویروس سرماخوردگی و لیسیدن دست ها و مالیدن به چشم ها، سریع تر به سرماخوردگی مبتلا می شوند. یکی دیگر از مهم ترین دلایل سرماخوردگی نوزادان، کامل نشدن سیستم ایمنی آن ها است. هنگامی که نوزاد سرما می خورد فقط بر علیه یکی از انواع ویروس ها ایمنی پیدا می نماید. پس نوزاد شما باید به تمامی ویروس های سرماخوردگی دچار شود تا نسبت به همه آن ها ایمنی پیدا کند.

در صورتی که سرماخوردگی نوزاد در فاصله زمانی اردیبهشت تا آبان اتفاق بیافتد و به صورت بروز سریع تب، همراه با لرز و خستگی باشد و در پی آن آبریزش بینی و یا سرفه خشک ایجاد شود، کودک شما به احتمال زیاد به آنفلانزا دچار شده است ولی در صورتی که قبل از تب کردن، گرفتگی بینی و سرفه وجود داشته باشد نوزاد شما سرما خورده است. بنابراین خیلی طبیعی است که نوزاد در سال اول تولد دچار سرماخوردگی شود و والدین سردرگم شوند و ندانند چه نمایند. شاید در وهله اول، اولین اقدامی که به ذهنتان بیاید مراجعه پزشک باشد. پزشک متخصص بچه ها با دریافت درجه حرارات بدن نوزاد و آنالیز شرایط جسمی اش داروی مناسب را برای او تجویز می نماید. در ادامه به معرفی بعضی از انواع شربت سرماخوردگی نوزادان پرداخته ایم. نکته قابل توجه این است که استفاده از دارو بدون تجویز پزشک متخصص برای کودک شما، گزینه خوبی برای ایجاد حس خوب در کودکتان نیست و استفاده از چنین داروهایی برای نوزاد نباید خودسرانه باشد.

معرفی شربت سرماخوردگی نوزادان

1. شربت دکسترومتورفان

شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan) از داروهای سرماخوردگی است که بعضی از علائم آن مثل سرفه را برطرف می نماید. این دارو هم برای عظیمسالان و هم برای بچه ها موجود است. به طور معمول، میزان مصرف در بچه ها دو تا شش سال، حدود یک قاشق مرباخوری در هر شش ساعت و در بچه ها شش تا ده سال، حدود دو قاشق مرباخوری در هر شش ساعت است. استفاده از این دارو برای نوزادان و بچه ها زیر دو سال تنها با نظر پزشک متخصص بچه ها باید صورت گیرد.

عوارض: خارش، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، عصبانیت، کاهش هشیاری و گیجی، توهم دیداری، سرگیجه، تاری دید، تعرق، تب، تغییرات فشارخون، تنفس کم عمق و یا نامنظم، احتباس ادرار و درد مثانه بعضی از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این دارو برای کودک را دارید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید، اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: شربت دکسترومتورفان برای بچه ها در چه مواردی تجویز می شود؟

2. شربت کوریزان

کوریزان (Corizan) از داروهای سرماخوردگی است که به منظور تسکین علائم سرماخوردگی و مثل سرفه، درد و تب در عظیمسالان و بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با عنوان شربت کوریزان درد و تب برای بچه ها توسط پزشک تجویز می شود. داروی کوریزان برای عظیمسالان به صورت قرص است. به طور معمول به منظور برطرف علائم سرماخوردگی در عظیمسالان هر 8 ساعت یک قرص مصرف می شود، میزان مصرف شربت کوریزان برای بچه ها به وزن کودک بستگی داشته و توسط پزشک تجویز می شود. توجه داشته باشید که در صورت یکی بودن علائم بیماری یک کودک با کودکی دیگر باز هم نباید از داروی مشابه استفاده کرد. مصرف چنین داروهایی برای نوزادان و بچه ها حتما باید بر اساس صلاح دید و تجویز پزشک صورت گیرد.

عوارض: ، خواب آلودگی، ، تاری دید، ناراحتی معده، حالت تهوع، ، و بینی و گلو بعضی از عوارض این داروست.

در صورتیکه قصد مصرف این دارو برای کودک را دارید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: کوریزان چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

درمان سرماخوردگی نوزادان با روش های خانگی

همانظور که می دانید بدن نوزاد از نظر مصرف دارو (چه گیاهی و چه شیمیایی) همانند عظیمسالان نیست. اگر شما مبتلا به سرماخوردگی شوید، درمان های خانگی زیادی همچون مصرف سوپ و نوشیدنی های داغ برای کاهش علائم و ایجاد احساس بهتر برایتان وجود دارد. اما برای درمان سرماخوردگی نوزادان زیر 3 ماه، چون دارو ها و سوپ مرغ جزء گزینه ها نیستند، شرایط دشوارتر می شود. با این حال بعضی از روش های خانگی وجود دارند که می توانند از میزان علائم سرماخوردگی در نوزاد کم نموده و بهبودی او را سرعت بخشند. اگر با این درمان های خانگی مفید آشنایی کافی ندارید بهتر است لینک های زیر را در این زمینه مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: درمان سرماخوردگی نوزاد با 5 راه چاره کاربردی و مهم

هشدار

گاهی والدین خودسرانه انواع شربت سرماخوردگی نوزادان را به کودک خود می دهند. در صورتی که این کار ممنوع است و باید بدانند اگر به کودک زیر 6 ماه دارویی را بدون تجویز پزشک بخورانند اختلال در یادگیری را برای کودک رقم می زنند. همچنین مصرف شربت هایی که خواب آلودگی را در کودک تشدید می نماید بسیار خطرناک است و به هیچ وجه نباید برای خواب کردن کودک از دارو و مواد خواب آور استفاده نمایند. عوارضی مانند ضایعات مغزی حتی کوتاه مدت حاصل مصرف این داروهاست.

خواهشمندیم در صورتیکه تجربه مصرف هر کدام از این داروها را برای نوزاد یا کودک خود داشته اید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت ارسال نظر با مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 856

به "معرفی دو نمونه شربت سرماخوردگی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دو نمونه شربت سرماخوردگی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید