ضرر 40 هزار میلیارد تومانی کرونا به درآمد مالیاتی کشور

به گزارش مجله لیست پیوند، رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور با برآورد کاهش 40 هزار میلیاردی درآمد اقتصادیاتی سال 99 گفت: بدون شک درآمدهای اقتصادیاتی بواسطه شیوع ویروس کرونا و به تبع کاهش فعالیت های اقتصادی با افت رو به رو خواهد شد.

ضرر 40 هزار میلیارد تومانی کرونا به درآمد مالیاتی کشور

به گزارش خبرنگاران، امید علی پارسا که با رادیو اقتصاد صحبت می کرد اضافه نمود همانطور که بیماری کرونا ابعاد مختلف پزشکی دارد که هنوز معین نشده است، ابعاد اقتصادی بیماری کرونا به همین شکل است و سناریو های بدبینانه، بینابین و خوشبینانه در این زمینه وجود دارد.

رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع کرونا و صدماتی که مشاغل و کسب و کارها از این ناحیه متحمل شده اند به نظر حضرتعالی چه میزان از درآمدهای اقتصادیاتی مورد پیش بینی برای سال 99 قابل تحقق است و همینطور بسیاری از مشاغل آسیب دیده از کرونا در خواست بخشودگی اقتصادیات ها به خصوص ارزش اضافه نموده را دارند برای این قضیه چه تدابیری لحاظ شده است، گفت: اقتصادیات این واحدها اقتصادیات بر سود است طبق قاعده جای که سود وجود ندارد اقتصادیاتی هم به آنها تعلق نمی گیرد.

وی اضافه نمود: حقیقت اینکه ابعاد مختلف بیماری کرونا و میزان تاثیرگذاری آن هنوز بر حوزه های مختلف اقتصادی بطور دقیق معین نبوده و به همین دلیل درآمد پایه های مختلف اقتصادیاتی قابل برآورد نیست.

پارسا بیان داشت: خوش بینانه ترین حالت اینکه از 180 هزار میلیارد تومان درآمدی که از محل اقتصادیات ها در قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده 140 هزار میلیارد تومان قابل وصول است اگر میزان تاثیر کرونا بر کسب و کارها در همین فصل بهار باشد.

وی ادامه داد: اقتصادیات جزء مواردی که همه مولفه های آن اعم از نرخ، ماخذ، زمان، معافیت، بخشودگی و غیره طبق قانون انجام می شود.

رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور گفت: این سازمان سیاست گذار و قانون گذار نیست بلکه مجری قانون است.

وی اضافه نمود: تسهیلات و خدماتی که تا به امروز سازمان امور اقتصادیاتی برای اصناف و واحدهای تولیدی آسیب دیده از ویروس کرونا در نظر گرفته می توان به امهال بدهی های اقتصادیاتی، امهال اظهارنامه های اقتصادیاتی، بخشودگی جرائم اقتصادیاتی اشاره کرد اما اینکه اصل اقتصادیات وصول نشود تا بحال در سازمان بحث خاصی صورت نگرفته و باید منتظر ماند تا برآیند کلان مجموعه سیاست های اقتصادی کشور چه خواهد بود.

پارسا بیان داشت: واقع مطلب اینکه اخذ اقتصادیات متناسب با سود و درآمد است و زمانی که سود و درآمد کاهش می یابد بطور متناسب اقتصادیات پرداختی هم کاهش پیدا می کند و بطورحتم با شرایطی کسادی که دراثر گسترش ویروس کرونا در اقتصاد ایجاد شده تغییرات خود را در میزان اقتصادیات پرداختی نشان خواهد داد.

وی همچنین در خصوص وصول اقتصادیات از خانه های خالی و اقتصادیات بر درآمد نیز گفت: طبق قانون بودجه سال جاری سازمان امور اقتصادیاتی باید از خانه های خالی اقتصادیات دریافت کند اما هنوز سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور اضافه نمود: بطور قطع و یقین سال جاری اقتصادیات بر خانه های خالی به عنوان یک پایه اقتصادیاتی جدید در کشور دنبال خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مقررات جزء (2) بند (الف) تبصره (12) قانون بودجه سال جاری کل کشور اضافه نمود: سقف معافیت اقتصادیاتی موضوع ماده (84) قانون اقتصادیات های مستقیم در سال 1399 سالانه مبلغ 36 میلیون تومان معین شده است.

وی اظهارداشت: نرخ اقتصادیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم ازحقوق و مزایای فوق العاده و کارانه مازاد بر مبلغ مزبور تا یک و نیم برابر آن مشمول اقتصادیات سالانه به نرخ 10 درصد، نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول اقتصادیات سالانه 15 درصد، نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول اقتصادیات سالانه 20 درصد و نسبت به مازاد چهار برابر آن مشمول اقتصادیات 25 درصداست.

پارسا در خصوص لایحه اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده نیز گفت: تمامی بندهای این لایحه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی رسید.

وی اضافه نمود: این مصوبه پس از تائید شورای نگهبان از سوی دولت جهت اجرا به سازمان امور اقتصادیاتی ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: بدون شک اقتصادیات ابزار ثبات، پایداری، سلامت، شفافیت و عدالت اقتصادی کشور است و از اینرو اقتصادیات نقش محوری و حیاتی در تمامی اقتصادهای دنیا دارد.

پارسا اذعان داشت: نظام اقتصادیاتی کشور همواره در تلاش است تا با همکاری و حمایت موثر دیگر ارکان نظام، ارتقای فرهنگ اقتصادیاتی و استفاده از آخرین ابزارهای نوین الکترونیکی فرآیندهای یک نظام نوین و مدرن اقتصادیات را به منصه ظهور برساند.

وی ادامه داد: مسئله فرهنگ اقتصادیاتی یکی از مهمترین برنامه های پیش روی نظام اقتصادیاتی کشور است و باید برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش ها و باورهای مناسب اقتصادیاتی برنامه ریزی کند.

رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور گفت: مجموع درآمد اقتصادیاتی که ماهانه در سال گذشته از همه منابع وصول شد 11 تا 12 هزار میلیارد تومان بود در حالیکه حقوق و مزایای شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشور 22 تا 23 هزار میلیارد تومان بوده است از اینرو ضرورت ایجاب می کند برای متعادل کردن این شرایط هم ساختار نظام اقتصادیاتی اصلاح شود و هم فرهنگ اقتصادیاتی در جامعه ارتقا و گسترش پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه عرصه نظام اقتصادیاتی عرصه توسعه کشور است، اضافه نمود: مهمترین اقدام در زمینه توسعه نظام اقتصادیاتی نوین سازی روینمودهای نظام اقتصادیاتی است به گونه ای که اهداف کلان اقتصادی مملکت محقق شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 385

به "ضرر 40 هزار میلیارد تومانی کرونا به درآمد مالیاتی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرر 40 هزار میلیارد تومانی کرونا به درآمد مالیاتی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید