از سومین بازگشایی مدارس تا دلایل اعتماد نکردن مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش وپرورش

به گزارش مجله لیست پیوند، آموزش و پرورش در هفته گذشته همچنان با اخباری درباره دلایل انتخاب نشدن وزیر آموزش و پرورش و جزئیات بازگشایی مدارس سپری شد.

از سومین بازگشایی مدارس تا دلایل اعتماد نکردن مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش وپرورش

به گزارش خبرنگاران، آموزش و پرورش در هفته گذشته اخباری درباره جزئیات بازگشایی مدارس با وجود کرونا و آلودگی هوا، کمین آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و راه حل های فراموش شده در آموزش و پرورش و چرا مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نمی نماید؟ سپری شد که در ادامه مشروح این اخبار آمده است:

جزئیات بازگشایی مدارس با وجود کرونا و آلودگی هوا

حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران درباره آمادگی مدارس برای بازگشایی اظهار کرد: از نیمه شهریور همکاران در حال پیگیری شرایط بهداشتی، کنترل فضای فیزیکی و تهویه مناسب کلاس های درس هستند و بیش از 3 هزار بازدید با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است.

او در خصوص فعالیت بوفه های مدرسه در ایام بازگشایی گفت که در خصوص بوفه و پایگاه تغذیه سالم صراحتا در دستورالعمل اعلام شده است که به هیچ عنوان اجازه بازگشایی نداریم و این موضوع حتی در خصوص آبخوری های سنتی هم مصداق دارد؛ علاوه بر آن در مدارس اجازه سرو غذای گرم برای دانش آموزان و معلمان نیست تا با رعایت این موارد شرایط بهداشتی قابل کنترلی داشته باشیم.

کمین آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و راه حل های فراموش شده در آموزش و پرورش

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت که در حوزه راهنمایی و مشاوره در شرایط کنونی، آموزش و پرورش ملزم به تامین مشاور برای متوسطه اول است بنابراین بخش زیادی از مشاوران به این دوره منتقل شدند که این کار از سال تحصیلی 4-93 به جریان افتاد و مشاوران در دوره اول متوسطه استقرار پیدا کردند.

او افزود: در شرایط کنونی در این مقطع تحصیلی به سبب انجام راهنمایی تحصیلی در چارچوب قانونی تعریف شده مسئله ای نداریم و بیش از 90 درصد مدارس مشاور دارند، اما درخواست داریم با توجه به حساسیت های دوره متوسطه دوم و هم دوره ابتدایی که شکل گیری خیلی از رفتار ها و ارزش های فردی در این برهه زمانی است، نیروی متخصص در این حوزه حضور داشته باشد که با تصویب این سند می توانیم این حوزه را پوشش دهیم.

شکوهی با اشاره به اینکه در تامین نیرو با مشکل روبرو هستیم و سند یاد شده می تواند شاخص ها را تغییر می دهد و براساس شاخص های تازه احتیاج به مشاور داریم، گفت: البته در باره زمانی پنج ساله اخیر نزدیک به 4 هزار مشاور مجوز استخدام کردیم، ولی چون حدود 2 هزار بازنشسته داشتیم که از خارج از مجموعه شدند، همچنان مشکل کمبود مشاور مشهود است.

چرا مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نمی نماید؟

محی الدین محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره انتخاب وزیر آموزش و پروش و شرایط کنونی که در فرایند سکانداری این وزارتخانه وجود دارد، اظهار کرد: به اعتقاد بنده امروز شرایط آموزش و پرورش بسیار حساس است علاوه بر آن که دستگاه بسیار مهمی است بعلاوه بفراینداد آن تاثیر مستقیم بر ملت سازی و دولت سازی دارد.

او ادامه داد: بنابراین هرگونه تاخیر و بی توجهی در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت به این حوزه ها ضربه سنگینی می زند، امروز به شدت احتیاجمند آن هستیم تا مسئله انسجام و وحدت ملی بعلاوه دولت مقتدر به آن پرداخته گردد و اگر آموزش و پرورش را در نیابیم در تامین این احتیاج بسیار اساسی یعنی دولت منسجم و ملت مقتدر دچار آسیب می شویم همچنانکه در حوزه نظام سازی عرصه های سلامت و بهداشت، اقتصاد و آموزش و پرورش سهم بسزایی دارد.

به گفته این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، در بسیاری از اسناد بالادستی مانند سند تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی که در شرایط فعلی تصویب و باید اجرایی گردد همه به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و گره اصلی آن ها در همین نهاد خواهد بود؛ اگر در آموزش و پرورش مدیریتی مستقل به روز و کارآمد نداشته باشیم تا نتواند مولفه های اصلی آموزش و پرورش را بشناسد، دچار مشکل می شویم.

شروط حضور دانش آموزان در مدارس/ آغاز آموزش حضوری حدود 9 میلیون دانش آموز

علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس در بخش خبری رادیویی با اشاره به بازگشایی مدارس در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و ابتدایی از امروز اظهار کرد: در سومین دوره از بازگشایی ها، بالغ بر 8 میلیون و 700 هزار دانش آموز راهی مدرسه برای آغاز فعالیت های حضوری می شوند.

او تاکید نمود که دانش آموزانی که روز حضور آن ها محدود به چد روز شده است باید با مراعات شیوه نامه های بهداشتی در مدرسه حاضر شده تا نوبت به گروه های بعدی برسد.

کمرئی درباره مدارسی هم که هنوز اطلاع رسانی برای بازگشایی نداشته اند، گفت: اگر تا به امروز اطلاعی به دانش آموزان داده نشده است نگران نباشند تا اطلاع رسانی به آن ها صورت بگیرد و این کار تدریجی پیش می رود.

تدریس با زبان اقوام مختلف ایرانی به کتاب های درسی راه پیدا می نماید؟

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت که براساس همین اصل قانون اساسی در تعلیم و تربیت رسمی مجاز نیستیم غیر از زبان پارسی، زبان سایر اقوام را آموزش دهیم.

او ادامه داد: البته زبان های اقوام مختلف کشور را معرفی می کنیم، اما با توجه به اصل یاد شده در قانون اساسی در بحث رسانه ها و روزنامه ها که به تعلیم و تربیت رسمی مربوط نمی گردد این موارد می توانند، مطرح شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1287

به "از سومین بازگشایی مدارس تا دلایل اعتماد نکردن مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش وپرورش" امتیاز دهید

2 کاربر به "از سومین بازگشایی مدارس تا دلایل اعتماد نکردن مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش وپرورش" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سومین بازگشایی مدارس تا دلایل اعتماد نکردن مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش وپرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید