شروط وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو

به گزارش مجله لیست پیوند، واردات خودرو به کشور در حالی همچنان ممنوع است که به نظر می رسد درصورت لغو این ممنوعیت، اولاً درآمدهای دولت در شرایط سخت مالی افزایش خواهد یافت و دوماً اندک رقابتی نیز در بازار خودرو شکل می گیرد. دولت از اواخر خرداد 97 و در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو به کشور را ممنوع نمود و تا به امروز با وجود همه انتقادها نسبت به این تصمیم و بعلاوه پیشنهادهای مختلف برای لغو این ممنوعیت، روی خوش به از سرگیری واردات نشان نداده است.

شروط وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو

برطرف ممنوعیت واردات خودرو جزء اولویت های وزیر پیشنهادی صمت نیست؛ بنابراین به نظر نمی رسد در کوتاه مدت تغییری در این زمینه حاصل گردد. بر اساس گفته های رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت، زمانی می توان واردات خودرو را از سر گرفت که تعادل ارزی در کشور برقرار گردد.

باتوجه به ارتباط تنگاتنگ واردات خودرو با ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور، می توان این گونه تعبیر کرد که در یک بازه زمانی کوتاه امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد و واردات خودرو همچنان ممنوع خواهد بود. شرطی که فاطمی امین برای آزاد سازی واردات خودرو در نظر گرفته است، در حالی است که طی 3 سال گذشته و در پی تحریم های مالی راستاهای ورود ارز به کشور بسیار کم شد و به همین خاطر اتفاق تعادل تراز ارزی کشور به هم خورده است.

باتوجه به کاهش سرعت مذاکرات، بعید به نظر می رسد تغییری در راستا ورود ارز به کشور و بازگشت تعادل به تراز ارزی ایجاد گردد؛ بنابراین ممنوعیت واردات خودرو به کشور ادامه دار خواهد بود. به همین علت وزیر پیشنهادی صمت واردات خودرو را به شاخص های کلان اقتصاد مانند ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور منوط نموده است.

خودروهای وارداتی فروش نمونه های داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس گفته های فاطمی امین برای ایجاد رقابت از راستا واردات خودرو باید شرایط شرکت های خودروساز داخلی را نیز در نظر گرفت. طبق اظهارات فاطمی امین، بازکردن یک باره واردات خودرو به کشور می تواند به صنعت خودرو شوک بزرگی وارد کند؛ بنابراین او معتقد است باید یک برنامه زمان بندی شده برای این کار در نظر گرفت.

فاطمی امین در رابطه با استراتژی خود می گوید: به طور هم زمان باید مقیاس فراوری افزایش یابد، ساختار مدیریتی اصلاح گردد و زیرساخت های مالی فراهم گردد. آنگاه می توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد و انحصار کاهش یابد.

لازم به ذکر است در سال های 96 و قبل از آن که واردات خودرو آزاد بود، 60 تا 70 هزار دستگاه خودرو خارجی با ارز بری تقریبی 1 میلیارد دلار وارد کشور شد. رزم حسینی معتقد بود برای ایجاد رقابت در بازار خودرو باید شرایط به گونه ای تغییر کند که 3 خودروساز بزرگ کشور با خودروسازان بخش خصوصی رقابت نمایند.

باتوجه به گفته های فاطمی امین، به نظر می رسد با وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم درصورت انتخاب شدن، تغییری در واردات خودرو به کشور ایجاد نخواهد شد؛ مگر اینکه تعادل به تراز ارزی کشور بازگردد. این مسئله نیز باتوجه به سرعت پیشرفت مذاکرات به این زودی ها ممکن به نظر نمی رسد.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1484

به "شروط وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید