توافق ایران و سوریه برای ایجاد مرکز تجاری در دمشق و تهران

به گزارش مجله لیست پیوند، معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه از توافق ایران و سوریه برای ایجاد یک مرکز تجاری در دمشق و تهران به منظور عرضه محصولات و تولیدات دو کشور خبر داد.

توافق ایران و سوریه برای ایجاد مرکز تجاری در دمشق و تهران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جمال شعیب در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی أثر سوریه با اشاره به اینکه گفتگو های تجاری بین ایران و سوریه ادامه دارد، اضافه کرد: طرفین تا به امروز برای گشایش یک مرکز تجاری ایرانی در برامکه دمشق به منظور عرضه محصولات و تولیدات شرکت های ایرانی و در مقابل بازگشایی یک مرکز تجاری در تهران برای فروش محصولات شرکت های سوریه به توافق نهایی دست یافته اند.

وی درباره محصولاتی که در مراکز تجاری ایران و سوریه عرضه خواهد شد، گفت: فهرست کالا هایی که در مراکز دمشق و تهران ارائه می شوند متناسب با نیاز بازار های سوریه و ایران مشخص خواهد شد.

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه اضافه کرد: قیمت ها از طریق شرکت بازرگانی سوریه مورد مطالعه قرار می گیرد و کالا ها به صورت رقابتی در بازار ها ارائه می شود.

شعیب در پاسخ به سوالی در خصوص افتتاح سایر مراکز تجاری ایران در مرکز سوریه یا سایر استان های این کشور گفت که توسعه این مراکز در آینده امکان پذیر است و تلاش می شود هرچه سریعتر این مراکز در سایر منطقه ها سوریه افتتاح شود.

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه با تاکید بر اینکه روابط مالی ایران در حال توسعه مداوم است، اضافه کرد: تلاش خود را برای بهبود این روابط به کار گرفته ایم.

خاطرنشان می شود، وزیر راه و شهرسازی کشورمان جمعه گذشته با سفر به دمشق در دیدار با مقامات بلندپایه سوری راه های تقویت همکاری های تجاری، مالی و سرمایه گذاری بین دو کشور را بررسی کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان این سفر در دیدار با محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مقر وزارت اقتصاد این کشور، راه های همکاری و تقویت روابط مالی و تبادل تجاری و اجرایی کردن مفاد توافقنامه های امضا شده بین دو کشور را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

در این دیدار مفاد توافقنامه همکاری راهبردی مالی طولانی مدت بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه و موارد اجرا شده و مواردی که روی آن کار می شود، همراه با موانع و مشکلاتی که مانع از اجرای برخی از مفاد شده است، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

بالا بردن سطح تبادل تجاری و سازوکار های تسهیل مبادله کالا و تعاملات مالی بین تهران و دمشق که می تواند به برداشتن موانع پیش روی شرکت های ایرانی و سوری کمک کند، از دیگر مباحث این دیدار بود.

کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه اردیبهشت سال جاری در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه تجارت میان دو کشور در راستا صعودی واقع شده است، گفت: در حال حاضر سوریه به سوی بازسازی می رود و اقلام حوزه ساخت و ساز، پل سازی و سد سازی، تامین برق و خدمات فنی و مهندسی در صدر فهرست صادرات به این کشور از سوی ایران واقع شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی ها از دو برابر شدن تجارت دو کشور در سال جاری میلادی (2021) حکایت دارد، گفت: این در حالی است که تحریم ها فرایند این رشد تجاری را کند کرده است و از سوی دیگر به دلیل شرایط موجود در سوریه سطح اقتصاد این کشور کوچک شده و از تراز تجاری 30 میلیارد دلاری به پنج میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به اینکه سوریه از کشور های قدرتمند در بخش تولید محسوب می شود، اضافه کرد: این کشور در بخشی از حوزه های تجاری خودکفا عمل می کند، اما به دلیل وضع موجود و اعمال تحریم ها به برخی از اقلام دسترسی کمتری دارد به همین دلیل می توانیم تجارت خود با این کشور را افزایش دهیم.

کاشفی با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و سوریه در سال 99 طبق آمار ها 170 میلیون دلار بوده است، شرح داد: در سال جاری این رقم به 300 میلیون دلار خواهد رسید که این فرایند صعودی در سال های آینده می تواند تجارت میلیاردی را در پی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به مقررات ممنوعیت های وارداتی ایران، گفت: باید واردات از سوریه را در برخی موارد استثنا قرار دهیم تا فرایند صعودی تجارت دو کشور ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه در منطقه ها آزاد می تواند راهکاری برای این فرایند باشد، گفت: سوریه در بخشی از تولیدات کشاورزی مانند زیتون و همچنین پارچه و منسوجات برند های معتبر دارند و در تولیدات نخ و پشم دام زنده هم می توانند کالا های با کیفیت مناسب را عرضه کنند.

به گفته کاشفی، تولیدات داخلی سوریه در بخش غذایی و دارویی می تواند بازار مناسبی در ایران به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1088

به "توافق ایران و سوریه برای ایجاد مرکز تجاری در دمشق و تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ایران و سوریه برای ایجاد مرکز تجاری در دمشق و تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید