روز جهانی زنان چگونه شکل گرفت؟، جشن یا تظاهرات

به گزارش مجله لیست پیوند، روز جهانی زنان در روسیه تعطیل رسمی است و 3 تا 4 روز حول و حوش آن بازار خرید گل رونق می گیرد.

روز جهانی زنان چگونه شکل گرفت؟، جشن یا تظاهرات

بیش از یک قرن است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا 8 مارس را به عنوان یک روز ویژه برای زنان دنیا می شناسند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، روز دنیای زنان که با مخفف 3 حرف لاتین IWD نیز در دنیا شناخته می گردد، از یک جنبش کارگری شروع شد و اینک به عنوان یک رویداد سالانه از سوی سازمان ملل شناخته می گردد.

بذر اولیه این جنبش و شکل گیری این روز در سال 1908 کاشته شد. در آن سال 15 هزار زن در خیابان های نیویورک سیتی راهپیمایی کردند و خواهان کاهش ساعات کاری، دستمزد بیشتر و حق رای شدند.

کلارا زتکین روز دنیای زنان را در سال 1910 پایه گذاری کرد/ عکس: TOPICAL PRESS AGENCY

حزب سوسیال دموکرات های آمریکا یک سال بعد اولین روز ملی زنان را در آمریکا بیان کرد.

کلارا زتکین در سال 1910 ایده نام گذاری روز بین المللی زنان را در کنفرانس بین المللی زنان کارگر در کپهانگ عنوان کرد. بیش از 100 زن از 17 کشور دنیا به اتفاق آرا با پیشنهاد زتکین در کنفرانس کپنهاگ موافقت کردند.

این روز در سال 1911 برای اولین بار در اتریش، آلمان، دانمارک و سوئیس جشن گرفته شد. صدمین سال این روز در سال 2011 مورد تجلیل نهاده شد و سال جاری روز دنیای زنان 110 ساله است.

در سال 1975 و همزمان با تجلیل سازمان ملل، روز دنیای زنان به رسمیت شناخته شد. سازمان ملل در سال 1996 اولین برنامه و طرح خود را برای این روز با نام بزرگداشت گذشته، برنامه ریزی برای آینده به تصویب رساند.

زنان بومی برازیلیا در اعتراضات 8 مارس 2020 یا روز دنیای زنان در سال گذشته خواهان برابری جنسیتی شدند/ عکس: GETTY IMAGES

روز بین المللی زنان به نقطه عطف رشد زنان در جامعه، سیاست و اقتصاد تبدیل شده است. با این حال از منظر سیاسی این روز به معنای اعتصاب و تظاهرات برای آگاهی از ادامه نابرابری است.

روز دنیای زنان چه روزی است؟

وقتی کلارا زتکین ایده نام گذاری روز دنیای زنان را عنوان کرد هیچ تاریخی را برایش معین نکرد.

این روز تا سال 1917 و پس از اعتصابات روسیه در طول جنگ دنیای اول بدون تاریخ معین باقی ماند. در آن سال زنان روسی خواهان نان و صلح شدند. پس از این اتفاق تزار وقت مجبور به کناره گیری شد و دولت موقت به زنان حق رای داد.

تاریخ اعتصاب زنان روسی در سال 1917 براساس تقویم جولین 23 فوریه و و براساس گاه شمار گریگوری که مطابق با تقویم میلادی است 8 مارس بود و به همین دلیل روز دنیای زنان در 8 مارس مورد تقدیر قرار می گیرد.

تظاهرات روز دنیای زنان سال 2016 در دیاربکر ترکیه/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بنفش، سبز و سفید، نشانه روز دنیای زنان

وبسایت روز دنیای زنان سه رنگ بنفش، سبز و سفید را نشانه این روز می داند.

بنفش نشانه عدالت و وقار است. رنگ سبز نماد امید است و سفید نشانه پاکی.

آیا روز دنیای مردان نیز وجود دارد؟

از دهه 1990 28 مهر یا 19 نوامبر به عنوان روز دنیای مردان معین شد. . این روز هنوز از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است اما در بیش از 80 کشور دنیا مورد تجلیل قرار می گیرد.

در این روز نقش مثبت مردان در خانواده و جوامع ارزشمند شناخته می گردد و مطالبی در باره افزایش آگاهی از سلامت آنها ارائه می گردد.

جشن روز دنیای زنان چگونه است؟

روز دنیای زنان در بعضی کشورها تعطیل رسمی است. این روز در روسیه تعطیل است و 3 تا 4 روز حول و حوش آن خرید گل افزایش می یابد.

یک زن با دسته ای گل میموسا معروف به گل قهر و آشتی در رم - ایتالیا/ عکس: GETTY IMAGES

در چین و همزمان با روز دنیای زنان، کارفرمایان با پیشنهاد شوراهای محلی نصف روز را به زنان مرخصی می دهند هرچند بسیاری از کارفریان نیز این مرخصی را برای کارمندان زن خود صادر نمی نمایند.

در ایتالیا نیز بسیاری از زنان، با شکوفه های میموسا (گل معروف به قهر و آشتی) استقبال می نمایند. دلیل استفاده از این گل معین نیست اما بسیاری بر این باورند این اتفاق از شهر رم شروع شده است.

در آمریکا نیز مارس ماه تاریخی زنان است. معمولا رئیس جمهور در 8 مارس از افتخارات زنان آمریکا حرف زده و در این باره بیانیه می دهد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 895

به "روز جهانی زنان چگونه شکل گرفت؟، جشن یا تظاهرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی زنان چگونه شکل گرفت؟، جشن یا تظاهرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید