راهنمای کاهش اضافه وزن بچه ها

به گزارش مجله لیست پیوند، پس از همه گیری کووید 19 و افزایش خانه نشینی بچه ها، آمار اضافه وزن در بچه ها زیر پنج سال 14درصد و در نوجوانان هفت تا 18 سال 20درصد گزارش شده است.

راهنمای کاهش اضافه وزن بچه ها

همین آمارها نشان می دهد 21درصد نوجوانان هفت تا 18 ساله چاق یا دچار چاقی شکمی هستند که این نوع چاقی زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت نوع2، فشارخون و چربی بالا در بزرگسالی است اما بچه ها به تنهایی مقصر اضافه وزن شان نیستند.

به این دلیل که بسیاری از والدین ترجیح می دهند در این شرایط خاص با خرید انواع خوراکی های مضر مورد علاقه بچه ها یا بی تفاوتی نسبت به انجام ساعت ها بازی نشستنی، سکوت و آرامش را برقرار نمایند! اما اضافه وزن بچه ها عواقب خوبی ندارد.

اگر تصمیم دارید تحرک بدنی بچه ها را افزایش دهید درکنار رعایت رژیم غذایی درست به این نکته ها توجه و آنها را اجرا کنید.

قدم اول، مشورت

اولین قدم برای این که ورزش مناسب فرزند شما باشد، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اوست. با آگاهی از شرایط بدنی و رژیم غذایی مناسب او باید ورزش مناسب در راستای برطرف مشکل فرزندتان معین گردد.

برای مثال ممکن است تحرک بدنی به طور کلی باعث کاهش وزن فرزند شما گردد اما فرزند شما دچار چاقی شکمی باشد. در این صورت علاوه بر ورزش و رژیم غذایی عمومی احتیاجمند حرکت های ورزشی در راستای برطرف مشکل چاقی شکمی است.

قدم دوم، تفریح با ورزش

برنامه ریزی باید منظم باشد اما نباید در بچه ها استرس ایجاد کند؛ بنابراین برنامه ورزش را به تفریح تبدیل کنید. برای این کار به این موارد توجه کنید:

ذوق تازه: لباس ورزشی برای آنها بخرید تا به ذوق آن ورزش نمایند. احتیاج به هزینه زیاد نیست و کافی است شلوار یا گرمکن آنها نو باشد.

همراه شوید: اگر امکان دارد، همه اعضای خانواده با هم ورزش کنید. درغیر این صورت یکی از اعضای خانواده با کودک ورزش کند. همراهی، همواره برای تشویق و تداوم ورزش راه حل موثر و خوبی است.

با موسیقی: درحین ورزش می توانید از موسیقی های ویژه کودک و نوجوان که در همه کتابفروشی ها موجود بوده و مجاز است، یاری بگیرید. ورزش با موسیقی، نشاط آورتر است.

زمان تعیین: حتما برای ورزش ساعت و درصورت امکان محل تعیینی درنظر بگیرید. این کار جسم و روان را هم به این نظم عادت می دهد.

قدم سوم، بیرون از منزل

اگر هوا آلوده یا از نظر دما، خیلی سرد نیست، می توانید ساعتی از روز را به پیاده روی در هوای آزاد اختصاص دهید. پیاده روی ضمن یاری به کاهش وزن کلی بدن به آرامش روان نیز یاری شایانی می نماید.

قدم چهارم، محدودکردن

همراه با ورزش باید فعالیت های کم تحرک یا بدون تحرک نیز کاهش پیدا کند. برای مثال بازی های رایانه ای، بازی های مختلف نشستنی که حتی ممکن است بازی های فکری و بسیار مفیدی هم باشند اما درحال حاضر تحرک بدنی از هر اتفاق دیگری مهم تر است؛ البته حواس تان باشد که این کارها را هم خیلی محدود نکنید تا فرزند شما با ورزش و رژیم غذایی لجبازی نکند.

قدم پنجم، بازی های آپارتمانی

در همان فضای کوچک آپارتمان هم می گردد بعضی بازی-ورزش ها را انجام داد. برای مثال طناب زدن، بولینگ خانگی، پینگ پنگ روی میز ناهارخوری، دارت و... این بازی -ورزش ها ضمن ایجاد تنوع می توانند تحرک بدنی را افزایش دهند.

قدم ششم، ورزش اینترنتی

به احتمال زیاد دوستان فرزند شما هم احتیاج به ورزش دارند. به همین دلیل یکی از راه حلهای تشویق بچه ها، همزمانی در انجام کارها، حتی از همین فاصله دور است. می توانید با والدین دوستان فرزندتان زمانی را هماهنگ کنید تا بچه ها به وسیله تماس اینترنتی همزمان با هم ورزش نمایند. این کار حتما تاثیرگذار خواهد بود و می توانید برای پیاده روی یا دوچرخه سواری در فضای آزاد نیز به همین شکل قرار بگذارید.

قدم هفتم، یاری بگیرید

برای کارهای به ظاهر کوچک اما مهم که تحرک بدنی بچه ها را هم به همراه دارد از آنها یاری بگیرید. این کارها می تواند آماده کردن سفره ناهار یا شام، یاری در نظافت منزل، یاری کردن در خرید و جابه جایی اقلام خریداری شده و... باشد. این کارها به ظاهر کوچک است اما بچه ها را از نشستن دائمی به تحرک وامی دارد.

قدم هشتم، حذف بعضی خوراکی ها

طبیعی است خودداری کردن بچه ها در مقابل خوردن بعضی خوراکی ها کار سختی است؛ بنابراین بهتر است به جای این که این فشار روانی را به آنها وارد کنید، بعضی خوراکی ها را از سبد غذایی خانواده حذف کنید؛ البته که احتمالا خوراکی های خوبی نیستند و بهتر است کلا از سبد غذایی خانواده برای همواره حذف شوند.

از این خوراکی ها می توان به این موارد اشاره نمود:

تنقلات مضر: چیپس، پفک، شکلات شیری، انواع بیسکویت کرم دار یا شکلاتی، پاستیل، انواع دسرهای شیرین و پرکالری، کیک، شیرینی و...

نوشیدنی های مضر: انواع نوشابه، انواع آبمیوه صنعتی، شیر پرچرب و شیرکاکائو.

خوراکی های نامناسب: انواع سوسیس و کالباس و گوشت های فرآوری شده، انواع سس ها، پیتزا و ساندویچ ها.

دیگر مراقبت ها: شامل کاهش مصرف برنج (به ویژه برنج سفید)، ماکارونی، نان سفید(منظور نان های صنعتی بدون سبوس است).

درباره تحرک بدنی بدانیم

کامل باشد: فعالیت بدنی درصورتی به شکل کامل و مفید انجام می گردد که ضربان قلب بالا برود، تنفس تندتر گردد و عرق کنید؛ البته بالارفتن ضربان قلب باید به اندازه ای باشد که باعث مسائل قلبی نگردد و برای مثال در افراد با وزن بالا ایست قلبی ایجاد نکند.

ساختمان می سازد: تحرک بدنی باعث تقویت ساختار استخوان ها، تقویت عضله ها، بهبود عملکرد مفاصل، یاری به افزایش قد و ساختار بدنی خوب و سالم می گردد.

توده سالم: اصطلاح توده بدنی را حتما شنیده اید. این اصطلاح بیانگر نسبت قد به وزن است. ورزش منظم و موثر باعث تناسب توده بدنی می گردد. به این ترتیب خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع2 و مسائل قلبی- عروقی در بزرگسالی کاهش می یابد.

روان سالم: ورزش باعث آرامش، کاهش و کنترل تنش و اضطراب، به ویژه در دوران بلوغ می گردد.

غر نزنید!

برای این که فرزند شما با برنامه کاهش وزن و ورزش همراه گردد، این نکته ها را به خاطر بسپارید:

درباره اضافه وزن فرزندتان با کسی صحبت نکنید.

او را به لجبازی وامی دارید. این نکته به ویژه درباره اقوام نزدیک بسیار مهم است. علاوه بر این که نگذارید کسی درباره اضافه وزن فرزندتان صحبتی کند.

اضافه وزن او را دائما یادآوری نکنید. این کار باعث کاهش اعتماد به نفس فرزندتان می گردد.

با فرزندتان مدارا کنید تا به تدریج با تغییر شرایط و بعضی ممنوعیت ها و ضرورت انجام بعضی کارها مانند ورزش منظم، هماهنگ و همراه گردد.

فقط او را تشویق کنید. به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن چند برابر او را تحسین کنید تا به ادامه راه امیدوار گردد.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 892

به "راهنمای کاهش اضافه وزن بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کاهش اضافه وزن بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید