خبرنگاران داستان عشق و ایمان

به گزارش مجله لیست پیوند، سنندج - خبرنگاران - صبح با بوی خوش قرمه سبزی خانه همسایه از خواب بیدار شدم، بویی که برای همه آشناست ولی صبح به آن زودی کمی عجیب است، صبح روز عید قربان پختن این غذا حرف اول را در سنندج و مناطق کردنشین کردستان می زند.

خبرنگاران داستان عشق و ایمان

به گزارش خبرنگاران، از اعیاد بزرگ مسلمانان است و انتظارش همه ساله آنقدر شیرین است که برای آمدن آن سر از پا نمی شناسند، تا سال قبل حاجیان آماده می شدند تا برای طواف خانه خدا راهی سرمزنی وحی شوند، امسال اما درب حج به روی حجاج بسته بود و تنها حسرتی بر دلشان که تا ذیحجه سال بعد عمرشان کفاف بدهد یا نه.

ویروسی که همه مناسبات جهانی را تحت تاثیر قرار داده، حج را هم تعطیل کرد تا بنابر اعلام رسانه های عربستان سعودی تنها یک هزار نفر امسال در این آیین بزرگ جهان اسلام حضور داشته باشند و حجاج کردستانی هم مانند دیگر حجاج جهان، از این فریضه بزرگ محروم ماندند.

سال ها در انتظار بودند تا نوبت شان بشود و راهی حج ابراهیمی بشوند ولی نشد و ناکام ماندند و حسرتی بزرگ بر دلشان و چشمی به انتظار قربانی که باید در حج بودند و نفس خود را قربانی می کردند اما حالا در کنج خانه هستند.

مدیرکل حج و زیارت کردستان گفته تعداد زائرین حج تمتع سال 1399 کردستان بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده یک هزار و 235 نفر در قالب 10 کاروان بود که 98 درصد آنان مراحل ثبت نام قطعی را انجام داده و آماده اعزام بودند.

هاشم ناظمی جلال اضافه کرد: بدلیل گسترش ویروس کرونا و تعلیق مراسم حج تمتع از سوی دولت عربستان سعودی، اینان از سفر باز ماندند که با تدابیر سازمان مرکزی حج و زیارت اعزام این عزیزان به سال آینده موکول می شود.

دید و بازدیدهای عید قربان هم تعطیل شده، اهل سنت، عید سعید فطر و عید قربان را بزرگتر از دیگر اعیاد ملی و مذهبی می دانند و در این روزها محال است که دید و بازدید نداشته باشند، بزرگترها صبح زود قورمه سبزی درست می کنند و بیشتر خانواده ها آن را همان صبحانه همراه با مهمانان خود صرف می کنند، امسال اما تنها بوی قورمه سبزی از خانه ها بلند شد و از هیاهوی مهمان ها خبری نبود.

پیرزن همسایه یک کاسه قرمه سبزی برایم آورد و گفت: خیالت جمع، بهداشتی پخته ام، غذای عید است، امسال به بچه ها گفته ام برای دیدنم نیایند و قرار است یکی بیاید و برای بقیه غذا ببرد دم در خانه شان.

بغض و حسرت را می شود در صدایش دید، نگاهش را به پنجره می دوزد و شاید فکر می کند این شرایط تا کی باید ادامه داشته باشد.

دیشب صدای تکبیر عید از ماذنه مساجد بلند بود، در کردستان تنها 2 شهر قروه و بیجار در شرایط قرمز کرونا هستند و دهگلان نارنجی و بقیه شهرها زرد هستند، اما ستاد کرونا تصمیم گرفت که امسال نماز عید برگزار نشود، سلامت مردم از هر مساله ای واجب تر است.

صبح امروز هم صدای تکبیر از مساجد به گوش می رسید ولی مساجد کاملا خالی از جمعیت بود و کسی مکبر را همراهی نمی کرد.

سال های قبل بیشتر مردم کردستان از اول ذی الحجه بنا بر سنت و سیره رسول مکرم اسلام (ص) روزه مستحب 9 روز اول ماه ذی الحجه را به جای می آورند و در شب هشتم ذی الحجه و روز عرفه نیز در مساجد و تکایا برنامه های ویژه دینی همچون مولودی خوانی و تواشیح در مدح و ثنای رسول مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) قرائت می کردند ولی امسال بیشتر آنها تنها در جهانی شبکه های اجتماعی باهم اعمال عرفه و قربان را به جای آوردند.

در میان همه سنت هایی که کرونا آن را تعطیل کرد اما دستگیری از مستمندان نه تنها کمرنگ نشد که چشمگیرتر از سال های قبل بود.

خیر سنندجی که نخواست نامش فاش شود، هزینه خرید و ذلح 160 رای دام سنگین به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون تومان به نهادهای حمایتی اهدا کرد تا گوشت آن در بین نیازمندان توزیع شود.

او سال گذشته هم 50 راس دام برای توزیع میان فقرا اهدا کرده بود.

در اسلام، قربانی کردن، از سنت های الهی در حج است که موجب تقرب به خداوند می شود. در زمان جاهلیت، قربانی کردن مرسوم بود، ولی قربانی آنها نیز مانند لبیک و نمازشان آمیخته به شرک و کفر بود. شیوه آنها هنگام قربانی کردن آن بود که کعبه را به خون قربانی می آلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه می آویختند تا خداوند آن را بپذیرد.

دین اسلام حرمت خاصی به قربانی بخشید و پس از تبیین ضرورت احترام به آموزه های الهی، در طرد سنت زشت جاهلی و برای بیان تقربی که حاصل قربانی است، می فرماید: نه گوشت ها و نه خون های آنها هرگز به خدا نمی رسد؛ آنچه به او می رسد، پرهیزکاری شماست.(حج: 37)

امسال روستاها که شرایط بهتری از نظر ابتلا به کرونا نسبت به شهرها داشتند، گل سرسبد گوسفندانی را که خودشان پروار کرده بودند برای قربانی جدا کردند.

به چشم گوسفند سرمه کشیدند و تکه نباتی زیر زبانش گذاشتند و به یاد روز نزول گوسفند برای ابراهیم خلیل الله و قبول آزمایش الهی وی، اقدام به قربانی کردند، همه مسلمانان داستان عشق و ایمان را از ابراهیم خلیل الله آموخته اند.

آزمون بندگی ابراهیم نبی که شروع شد، بایدقلبش را صاف می کرد، زلال و یک دست که برای غیر خدا جایی نماند حتی به اندازه عشق پدری.

شیطان با همه شوق پدر را صدا می کرد تا مرددش کند و ابراهیم (ع) در راه وصال محبوب، باید شیطان کمین کرده در وجودش را سنگ باران می کرد.

مهر ناامیدی بر دل سیاه شیطان کوبید و پای دلش در سنگلاخ وسوسه نلغزید و این شد داستان رمی شیطان رجیم!

منبع: ایرنا
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 520

به "خبرنگاران داستان عشق و ایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران داستان عشق و ایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید