تصمیم نو سازمان بورس برای سهام عدالت چیست؟

به گزارش مجله لیست پیوند، تهران (پانا) - باوجود آنکه آزادسازی سهام عدالت وارد نوزدهمین ماه خود شده است هنوز ابهاماتی در زمینه نحوه فروش، شرکت های استانی سهام عدالت، نحوه پرداخت سود و... وجود دارد و به نظر می رسد سازمان بورس از نو درحال طراحی بسته ای برای ساماندهی این سهام با 50 میلیون مشمول است.

تصمیم نو سازمان بورس برای سهام عدالت چیست؟

اردیبهشت ماه سال 1399 بود که فرایند آزادسازی سهام عدالت انجام شد تا این سهام به دست صاحبان اصلی برسد. بر این اساس سهامداران میتوانستند یکی از دو راه مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب نمایند که در نهایت 19 میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و 30 میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را انتخاب کردند تا سهامدار شرکت های استانی سهام عدالت شوند.

این دو گروه سرنوشت متفاوتی داشتند. به مستقیم ها از همان ابتدا اجازه فروش سهام داده شد. بر این اساس در ابتدا میتوانستند 30 درصد و اندکی پس از آن 30 درصد دیگر (جمعا 60 درصد) از سهام خود را به وسیله بانک ها یا کارگزاری ها به فروش برسانند. قرار بود 40 درصد به جای مانده نیز در بهمن ماه همان سال آزاد گردد اما این اتفاق به علت سقوط بازار هرگزتحقق نیافت. البته بسیاری از افرادی که 30 یا 60 درصد سهام خود را برای فروش گذاشته بودند نیز پیروز به فروش سهام خود نشدند چراکه سهام ارزشمند آن ها مشتری نداشت!

سرنوشت غیرمستقیم ها نیز از این قرار بود که سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند. بر این اساس قرار شد با برگزاری مجامع هیات رئیسه این شرکت ها انتخاب شوند اما این پروژه به اجرا نرسید. این درحالی بود که قرار بود از سال جاری پرداخت سود سهام عدالت به شرایط مستقیم بودن یا غیرمستقیم بودن مشمولان بستگی داشته باشد اما به نظر نمیرسد این موضوع نیز اجرا گردد.

بر این اساس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت از طراحی یک بسته تازه اطلاع داده است. وی در این مورد اعلام نموده است که درمورد سهام عدالت باید به مرور تصمیم گیری گردد.

وی بر این نکته تاکید نموده است که با توجه به ارزندگی این سهام و شرایط کنونی بازار، مشمولان برای فروش عجله نداشته باشند و به سهام عدالت به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه نمایند. فروش سهام عدالت، مخصوصا در این نوسانات به ضرر مردم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعلاوه از این موضوع اطلاع داد که بحث بازارگردانی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت چه در روش مستقیم چه در روش غیرمستقیم درحال برنامه ریزی است. به طور کلی قرار شده است، بسته سیاست گذاری سهام عدالت طراحی و در شورای عالی بورس مطرح گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1321

به "تصمیم نو سازمان بورس برای سهام عدالت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم نو سازمان بورس برای سهام عدالت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید