امان از بوی بد پا

به گزارش مجله لیست پیوند، شاید فکر کنید که یک روش ساده برای از بین بردن بوی پاها کافی است؛ اما راه اصلی رهایی از همه باکتری ها و سلول های مرده ای است که باکتری ها از آنها تغذیه می نمایند؛ بنابراین شست و شوی سطحی و عجولانه پاها برای از بین بردن این باکتری ها کافی نیست. با یک کیسه، مسواک و یا سنگ پا و یک صابون ضد باکتری پاهای خود را به خوبی بشویید. از قلم نیاندازید که لابه لای انگشتان پاهای تان را خیلی تمیز بشویید و بعد از شست و شو آنها را به خوبی خشک کنید.

امان از بوی بد پا

امان از بوی بد پا

آیا شما هم جزو آن کسانی هستید که از بوی بد پاهای خود رنج می برید؟ آیا مردم به محض آنکه پاهای تان را از کفش درمی آورید، از اطراف شما پراکنده می شوند. ما به شما چند روش پیشنهاد می کنیم تا بتوانید از شر بوی بد پا خلاصی یابید.

پاهای خود را بشویید

شاید فکر کنید که یک روش ساده برای از بین بردن بوی پاها کافی است؛ اما راه اصلی رهایی از همه باکتری ها و سلول های مرده ای است که باکتری ها از آنها تغذیه می نمایند؛ بنابراین شست و شوی سطحی و عجولانه پاها برای از بین بردن این باکتری ها کافی نیست. با یک کیسه، مسواک و یا سنگ پا و یک صابون ضد باکتری پاهای خود را به خوبی بشویید. از قلم نیاندازید که لابه لای انگشتان پاهای تان را خیلی تمیز بشویید و بعد از شست و شو آنها را به خوبی خشک کنید. رطوبت ناشی از شست و شو یا عرق کردن پاها، محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم می نماید؛ بنابراین برای خشک کردن کامل پاهای تان وقت بیشتری صرف کنید. پاهای خود را دست کم روزی یک بار بشویید. اگر امکان شست و شوی پاهای تان وجود نداشت، با یک تکه دستمال کاغذی یا دستمال ضد باکتری آغشته به الکل آنها را تمیز کنید.

خیساندن پاها

شاید باور نکنید؛ ولی پاهای شما روزانه به مقدار دو فنجان عرق می نمایند! با برخی روش ها می توان پاها را تمیز و سالم نگاه داشت؛ مثلاً برخی از ترکیبات اجازه نمی دهند محیط مناسبی برای رشد باکتری ها در پاها فراهم گردد. این ترکیبات عبارتند از:

سفید نماینده

هفته ای یک بار به مدت 5-10 دقیقه پاهای خود را با مایع سفید نماینده تمیز کنید. یک قاشق غذاخوری مایع سفیدنماینده را در یک لیتر آب ولرم حل نموده و به پاهای تان بمالید تا خوب خیس شوند. اگر با این کار پوست پاهای تان خیلی خشک شدند، بعد از شست و شو آنها را با مقداری وازلین یا کمی کرم چرب کنید. به این ترتیب بوی بد پاها هم از بین می رود. مایع سفیدنماینده، باکتری ها را از بین می برد. جوراب های سفید خود را هم گاهی اوقات با مایع سفیدنماینده بشویید. اگر کفش های تان هم در برابر این مایع مقاوم هستند، گاهی اوقات داخل آنها مقداری مایع سفیدنماینده بریزید. یک ساعت و نیم بعد مایع را از کفش های خود خالی و آنها را به طور کامل خشک کنید. دقت داشته باشید که قبل از خشک شدن کفش ها، آنها را پا نکنید.

چای

هفته ای یک بار به مدت 30 دقیقه، پاهای تان را با چای بشویید. اسید مازوئی موجود در چای باعث خشکی پوست پاهای تان می گردد.

آب نمک

نیم فنجان نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را روی پاهای تان بریزید و بدون آن که پاهای تان را با آب بشویید، فقط آنها را خشک کنید.

استات آلومینیوم

دو قاشق غذاخوری استات آلومینیوم (پودر دمبرو یا مایع بارو) را با نیم لیتر آب حل کنید و به مدت 20-10 دقیقه روی پاهای خود بمالید.

بی کربنات سدیم

بی کربنات سدیم پوست را قلیایی تر می نماید و به این ترتیب شرایط رشد باکتری ها را از بین می برد. 1 قاشق غذاخوری بی کربنات سدیم را در یک لیتر آب حل نموده و پاهای تان را به طور کامل به آن آغشته کنید.

سرکه

سرکه پوست را اسیدی تر می نماید. نصف فنجان سرکه را با 1 لیتر آب حل نموده و محلول فوق را روی پاهای تان بریزید. توجه داشته باشید که بوی بد پاهای برخی افراد سرکه ای است. این افراد برای شست و شوی پاهای شان نباید از سرکه استفاده نمایند. بعد از آن نصف فنجان سرکه معمولی را با نصف فنجان الکل ایزو پروپیل حل نموده و آرام آرام روی پاهای تان بریزید. برای این کار می توانید از قطره چکان هم بهره ببرید. محلول فوق را لای انگشتان پاهای خود هم بچکانید. سرکه و الکل ایزو پروپیل هر دو برای پوست مضر هستند، اما موجب از بین رفتن قارچ ها می شوند و بوی بد پاها را از بین می برند.

مواظب کفش های خود باشید

هیچ وقت کفش های خود را وقتی که خیس هستند پا نکنید؛ زیرا باکتری ها در محیط های مرطوب و گرم بیشتر تجمع می نمایند. معمولاً 24 ساعت طول می کشد تا کفش هایی که شسته اید به طور کامل خشک شوند. برای آنکه کفش ها بهتر و زودتر خشک شوند، کف آنها را در آورید و مقداری روزنامه مچاله شده را درون کفش بگذارید تا به خشک شدن آن یاری کند. با انواع صندل ها و کفش های بندی و جلوباز، پاهای تان خنک تر می مانند و کمتر عرق می نمایند و علت آن هم گردش هوا درون کفش است. اگر عادت به استفاده از صندل ندارید، بهتر است از کفش های چرم یا پارچه ای بهره ببرید که به پاهای تان اجازه نفس کشیدن می دهند و در مقایسه با کفش های پلاستیکی و لاستیکی پاها را تمیزتر می مانند. از جوراب های نخی و پنبه ای بهره ببرید. جوراب های نایلونی که قدرت جذب ندارند، موجب مرطوب شدن پاها شده و محیط گرمی برای رشد باکتری ها فراهم می نمایند. اگر امکان دارد، جوراب های خود را در طول روز بیش از یک بار عوض کنید و هرگز جوراب شسته نشده را دوباره نپوشید. هنگام شست و شوی جوراب ها آنها را پشت و رو کنید تا سلول های مرده ای که به آنها چسبیده اند، از بین بروند. کفش های خود را مرتب بشویید. (برخی از کفش ها را حتی می توان با ماشین لباسشویی شست) و قبل از به پا کردن آنها را خوب خشک کنید. در طول روز تا جایی که امکان دارد، کفش های تان را از پا در آورده و به پاهای خود فرصت نفس کشیدن و البته خشک شدن عرق آنها را بدهید.

روی پاهای خود آنتی پرسپیرنت بمالید

می توانید از اسپری آنتی پرسپیرنت هم بهره ببرید. آنتی پرسپیرنت با الکترولیت های عرق پا وارد واکنش شده مایعی ژله ای تشکیل می دهد و راه مجاری عرق را می بندد. هر یک از پاها دارای 250 هزار غده عرق هستند؛ به همین علت این عضو از بدن بسیار عرق می نماید.

پاهای خود را بمالید (خصوصاً لای انگشتان)

پاهای خود را با یکی از پودرهای زیر بمالید:

پودر تالک: یک پودر تند و تیز است و موجب خشک شدن سریع پاها می گردد.

پودر جوش شیرین: محیطی قلیایی ایجاد می نماید و باکتری ها را از بین می برد.

نشاسته ذرت: باعث جذب عرق پا می گردد.

منبع: دنیای سلامت(شماره 61)

ae

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1176

به "امان از بوی بد پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امان از بوی بد پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید