خوراکی هایی که باید در اتریش امتحان کنید

به گزارش مجله لیست پیوند، اگر کسی سعی کرد به شما بگوید غذاهای اتریشی اصلاً خوشمزه نیستند، آن ها را با این 14 غذا، شیرینی و نوشیدنی که به شما معرفی می کنیم، آشنا کنید. ضمناً تا وقتی که تمام این لیست را امتحان نکردید از اتریش خارج نشوید!

خوراکی هایی که باید در اتریش امتحان کنید

1. شنیتسل گوشت گوساله

شاید معروف ترین خوراک وین این غذا باشد. شنیتسل وینی (Wiener Schnitzel) به طور سنتی از گوشت گوساله تهیه می گردد اما اغلب می توان گونه هایی از این غذای تهیه شده با گوشت حیوانات اهلی همچون مرغ و بوقلمون را هم مشاهده کرد ولی خوشمزه ترین نوع آن با همان گوشت گوساله است. حتماً این غذا را با سالاد سیب زمینی و ژله انگور قرمز سفارش دهید. همراهی این غذا با سیب زمینی سرخ نموده و کچاپ توصیه نمی گردد! شنیتسل گوشت گوساله در منوی غذای تمام رستوران های کشور اتریش به چشم می خورد اما اگر می خواهید آن را در وین امتحان کنید ما به شما رستوران های گرونشْپان (Grünspan) و فیگل مولر (Figlmüller) را پیشنهاد می کنیم.

این غذا تنوع پخت زیادی دارد، برای مثال شنیتسل در خمیر کورن فلکس و کوردون بلوی فرانسوی از این نمونه ها هستند. اگر می خواهید یک ماجراجویی برای صرف کوردون بلو داشته باشید، شاید بد نباشد در کونکوردیا شلوسل (Concordia Schlössl) میزی رزرو کنید؛ رستورانی با تمام گونه های این غذا که دستور پخت خلاقانه ای را ارائه می دهد.

2. کوفته سیب زمینی

گونه های متعددی از کوفته های سنتی اتریشی (Knödel) وجود دارند، دو نوع آن یکی کوفته مرزه و دیگری کوفته شیرین است. نوع اول گاهی به همراه گوشت کباب شده هم سرو می گردد. نوع شیرین این غذا هم با میوه (آلو و زردآلو) و دانه خشخاش و خامه پر می گردد.

3. تافه اشپیتز

تافه اشپیتز (Tafelspitz) از یک تکه عظیم گوشت گوساله آبپز شده در آبگوشت سبزیجات درست می گردد. سبزیجاتی که به همراه آن طبخ و سرو می شوند به آن حس سنتی مضاعفی داده و کوفته های خمیر نانی که دورش چیده می شوند بسیار عالی هستند. یکی از بهترین رستوران هایی که این غذا را به خوبی طبخ می نماید، رستوران پلاخوتا (Plachutta) است.

4. اشپتزله (نوعی پاستا) و ناکله

اشپِتزله (Spätzle) می تواند واقعاً بلند و نازک باشد، بیشتر شبیه به پاستا! ناکله (Nockerl) هم کوفته های کوچکی هستند که انواع مختلف دارند؛ یکی از انواع محبوب آن با خمیر تهیه شده و به همراه تخم مرغ و پیچیده شده در پیازچه است. در واقع این غذا در بیشتر رستوران های سنتی یک وعده گیاهی محسوب می گردد. اشپتزله اما بیشتر به همراه بیکن سرخ شده، پیاز و مقدار فراوانی پنیر طبخ می گردد.

5. سوپ به همراه فریتاتن یا دامپلینگ سمولینا و کاس پرس کنودل

در صورتی که یکی از این سوپ ها را برای آغاز غذا سفارش دادید، اگر بتوانید نام آن ها را درست تلفظ کنید شاید از پیشخدمت جایزه بگیرید! اما قبل از هر چیز شاید بد نباشد آنالیز کنیم ببینیم هر کدام این سوپ ها از چه موادی تشکیل شده اند. فریتاتِن (Frittaten) از برش های نازک پنکیک تهیه می گردد، دامپلینگ سمولینا (Grießnockerl)، کوفته های کوچک سمولینا و کاس پرس کنودل (Kaspressknödel)، کوفته های سرخ شده تهیه شده از نان و پنیر هستند.

6. برتیائوزه

اگر مسیرتان به سمت دهکده ها و کوه های آلپ اتریش افتاد، بدون شک این گزینه را در منوی رستوران ها خواهید دید. یائوزه به اتریشی به معنی اسنک بین وعده های اصلی و برِتی، تخته ای چوبی است که اسنک بر روی آن سرو می گردد. ساده ترین حالت برتِیائوزه (Brettljause)، تشکیل شده از پنیر، کالباس، ترشی سبزیجات و یک سبد نان است. البته بسته به جایی که آن را سفارش می دهید این موارد می توانند بیشتر و متنوع تر باشند.

7. دونر کباب

بله، کباب یک غذای ترکی است و دونر کباب تقریباً در برلین به وجود آمد اما به لطف جمعیت زیاد ترک در وین، این غذا در هر جایی به چشم می خورد. در طی سال ها حتی کباب جایگزین سوسیس به عنوان غذای دیروقت خیابانی شده است که البته جای تأسف دارد، زیرا مغازه های کوچک سوسیس یک نهاد وینی محسوب می شوند. مطمئن باشید که هر دوی آن ها را در فهرستتان خواهید داشت.

8. سوسیس پنیری و کالباس جگر و پنیر

چون صحبت از سوسیس شد، جا دارد که یادآور شویم سوسیس پنیری (Käsekrainer) و کالباس جگر و پنیر (Leberkäsesemmel) را به ویژه در وین از دست ندهید. در کنار خود غذا، صاحبان این مغازه های کوچک و مشتریان هستند که این اغذیه فروشی های خیابانی را خاص می نمایند. هر دو نوع این سوسیس و کالباس ها با پنیر پر شده اند و بسیار لذیذ هستند.

9. پنکیک های پالات شینکن

پنکیک های پالان شینکِن (Palatschinken) در اصل اتریشی نیستند، در واقع یک غذای مجارستانی بوده که در زمان حکومت امپراتوری اتریش در این کشور، ظاهر شدند. پالات شینکِن، پنکیک نازک و یا کرپی است که اغلب با مربای زردآلو پر شده و لوله می گردد، یا به همراه اسکوپ های بستنی وانیلی تا می گردد.

10. اشترودل سیب

اگر یک دسر وجود داشته باشد که اتریش به آن شهرت دارد، احتمالاً آن دسر، اشترودل سیب (Apple Strudel) است. این اشترودل لایه نازکی از خمیر شیرین و دلپذیر است که به همراه سیب و کشمش پر می گردد. این دسر معمولاً با سس وانیل داغ سرو می گردد. صرف کردن دسر را در کافه هاوِلکا (Hawelka) توصیه می کنیم که قهوه خانه ای سنتی در وین بوده و بهرحال باید آن را ببینید!

11. شیرینی کایزشمان

یکی دیگر از خوردنی های شیرینی که مستقیماً از بهشت آمده، کایزِشمان (Kaiserschmarrn) است که در اصل از برش های پنکیک نرم تشکیل شده که به همراه سس سیب و مقداری شکر و زرده تخم مرغ بر رویش کامل می گردد.

12. کیک ها و شیرینی ها

اگر کرپ، اشترودل سیب و پنکیک ها برای رضایت شما کافی نیستند، به سراغ کیک و شیرینی های دیگری در مغازه های شیرینی فروشی و یا قهوه خانه ها بروید. مطمئن باشید که ناراضی برنخواهید گشت! بعضی از مشهورترین کیک و شیرینی های اتریش، زاخاتورته (Sachertorte)، (کیک شکلاتی معروف اتریش با لایه ای مربا)، کیک چند لایه اِسترهازی شنیته (Esterhazy-Schnitte) و تاپفِن تاشِل (Topfentascherl)، شیرینی ای پر شده با خامه هستند.

13. بوختن

بوختِن (Buchteln) رول های شیرینی هستند که از خمیر ترش تهیه شده و با خامه و مربا پر می شوند و در تابه ای عظیم قرار می گیرند تا بهم بچسبند. به طور سنتی این شیرینی با مربای آلو پر شده و با سس وانیل داغ آماده می گردد. بوختن هم جزو شیرینی های اصیل اتریش نیست و در زمان امپراتوری جزو غذاهای این کشور شده است.

14. لاتلا

لاتِلا (Lattella)، این نوشیدنی محبوب که از لبنیات و میوه تشکیل شده است، در اواخر دهه 1970 به بازار آمد. در آن موقع تنها دو طعم وجود داشت، اما امروزه این نوشیدنی در طعم های مختلفی از بازار قابل تهیه است.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 537

به "خوراکی هایی که باید در اتریش امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که باید در اتریش امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید