چینی ها روز ارتش را به همتایان ایرانی خود تبریک گفتند

به گزارش مجله لیست پیوند، آیین گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور چشمگیر مقامات و افسران ارشد نظامی چین و همچنین وابستگان نظامی سفارتخانه های دیگر کشورها، در محل سفارت کشورمان در پکن برگزار گردید.

چینی ها روز ارتش را به همتایان ایرانی خود تبریک گفتند

با تور چین نوروز 1400 سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران به نقل از ایرنا، این مراسم شامگاه آدینه برپا شد که علاوه بر مقامات نظامی، تعدادی از شخصیت ها و وابستگان سیاسی و فرهنگی سفارتخانه های مقیم شهر پکن بویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا حضور داشتند.

علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین و ناخدا کاظمی زاده از وابستگان نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران در پکن پذیرای میهمانان بودند و از آنان استقبال کردند.

حاضرین در این مراسم نیز فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی را به سفیر، دولت و ملت ایران تبریک گفتند.

از جمله میهمان ویژه ارتش چین در این آئین، سپهبد گائو دونگ لو کمیسر سیاسی آموزشگاه علوم نظامی چین بود که مستقیما زیر نظر کمسیون مرکزی نظامی نیروهای مسلح به عنوان عالی ترین مرکز علمی و تحقیقاتی ارتش آزادیبخش این کشور فعالیت دارد.

علاوه بر این مقام نظامی، افسران ارشد نیروهای پنجگانه ارتش چین و وزارت دفاع و نیز مدیرکل وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند.

همچنین در حاشیه این مراسم دیداری نیز میان سپهبد گائو دونگ لو، علی اصغر خاجی و وابسته نظامی کشورمان برگزار گردید که طرف چینی در سخنانی فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را به آنان تبریک گفت و از طرف دولت و ارتش آزادیبخش خلق چین برای مردم ایران آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

وی که به همراه تنی چند از مقامات نیروهای دریایی، زمینی و وزارت دفاع در این مراسم شرکت نموده بود، در سخنانی از ایران و چین به عنوان دو کشوری بزرگ که دارای تاریخچه دوستی طولانی بوده و هستند نام برد و گفت که ارتش و نیروهای نظامی هر دو کشور در زمینه حفظ و ثبات و امنیت منطقه ای بسیار تاکید دارند.

گائو یکی دیگر از ویژگی های مشترک دو کشور را مبارزه با تروریسم مطرح کرد و تاکید نمود که هم ایران و هم چین کوشش های زیادی در این زمینه داشته و تا به امروز به دستاوردهای قابل توجهی هم رسیده اند.

وی ادامه داد: ارتش های ما همواه به صورت درازمدت همکاری و دوستی سنتی داشتند و بخصوص در سالهای اخیر این فرایند، همراه با توسعه و گسترش قابل توجه و خوبی در همه بخش های نظامی بوده است.

کمیسر سیاسی آموزشگاه علوم نظامی چین همچنین به دیدارهای صمیمی شی جین پینگ و حسن روحانی روسای جمهوری دو کشور در مناسبتهای مختلف طی دو سال اخیر اشاره نمود و آن را نشان دهنده دوستی، روابط نزدیک و علائق دو کشور نسبت به هم دانست.

مقام ارشد نظامی چین در این مراسم در عین حال یادآور شد که سفر بهمن ماه گذشته شی جین پینگ به ایران در عالی ترین سطوح انجام شد و این سفر علاوه بر گشودن سرفصل های مناسب برای همکاریها، در تعمیق و گسترش مناسبات بسیار موثر بوده است.

وی به ناآرامی های منطقه ای بویژه در خاورمیانه اشاره و ابراز امیدواری کرد که دو کشور همکاریهای خود را در زمینه حفظ ثبات منطقه ای و مبارزه با پدیده شوم تروریسم بیشتر نمایند و اجرای ایده یک کمربند - یک جاده که ایده ای برای گسترش همکاریها است می تواند ارتش های دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر سازد.

او جاده ابریشم را جاده خوشبختی، بهروزی و امنیت نامید و گفت که با اجرای کامل این طرح، علاوه بر نزدیکتر شدن دو کشور در زمینه های مالی، سیاسی و فرهنگی، برای کل منطقه و جهان نیز خوشبختی و امنیت به ارمغان خواهد آورد.

گائو ادامه داد: متاسفانه در جهانی کنونی تروریسم به دشمن مشترک همه ما تبدیل شده و ما می توانیم به یاری همین طرح، سد بسیار مستحکمی در برابر گسترش و نفوذ تفکرات افراطی و تروریستی ایجاد کنیم.

علی اصغر خاجی سفیر کشورمان نیز در سخنانی به روابط خوب دو کشور اشاره نمود و سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تهران را نقطه اوج این همکاریها دانست که دو کشور توانستند علاوه بر امضای سند مشارکت جامع راهبردی،17 سند همکاری در زمینه های مختلف از جمله سندی در مورد احیاء و راه اندازی جاده ابریشم جدید امضا نمایند.

وی گفت: روابط دو کشور ریشه در چند هزار سال دارد. جاده ابریشم از قبل از میلاد مسیح دو کشور را به یکدیگر پیوند زده و به همین خاطر ایده رئیس جمهور چین در مورد احیای دوباره این جاده قابل تقدیر است.

سفیر ایران یادآور شد که تحقق ایده شی جین پینگ علاوه بر توسعه و رشد مالی، می تواند نقش خوبی به یکسان سازی و برقراری امنیت در منطقه بسیار حساس خاورمیانه داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابر این ما با تمام توان از این ایده حمایت نموده و اعلام نموده ایم که تمام ظرفیت ها و امکانات ایران چه در اتصال شرق به غرب و چه در پیوند دادن جنوب به شمال به عنوان یک پل ارتباطی، می تواند در جهت اجرای این هدف ایده آل قرار بگیرد.

این مراسم همچنین با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و بریده شدن کیک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط نماینده عالی نظامی چین و سفیر ایران به نشانه همکاری نزدیک و روابط خوب و محبت آمیز دو کشور همراه بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 61

به "چینی ها روز ارتش را به همتایان ایرانی خود تبریک گفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی ها روز ارتش را به همتایان ایرانی خود تبریک گفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید