پیشرفت های خوب سیستم هوشمند تشخیص کووید 19 ، همکاری و تعامل با کشورهای اسلامی

به گزارش مجله لیست پیوند، عضو گروه تخصصی هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: با کشور اندونزی، هند وکشورهای آفریقایی در زمینه استفاده از سامانه هوشمند تشخیص کووید19 (آی مد) همکاری هایی داشته ایم؛ آی مد از لحاظ کارایی عملکرد خود را نشان داده است.

پیشرفت های خوب سیستم هوشمند تشخیص کووید 19 ، همکاری و تعامل با کشورهای اسلامی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، حمیدرضا ربیعی، عضو گروه تخصصی هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در دومین نشست از سلسله نشست های ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) که امروز در محل این بنیاد برگزار گردید، در مورد سیستم هوشمند تشخیص کووید19 گفت: زمانی که ورود بیماری کووید19 اعلام شد، کوشش کردیم سیستم هوشمند تشخیص کووید 19 (آی مد) را در سیستم های بیمارستانی راه­اندازی کنیم؛ به همین جهت، تفاهم نامه هایی با مراکز درمانی منعقد شده است.

وی در ادامه گفت: با کشور اندونزی، هند و بعضی کشورهای آفریقایی در زمینه این سیستم همکاری هایی داشته ایم؛ سامانه هوشمند تشخیص کووید 19 (آی مد) از لحاظ کارایی عملکرد خود را نشان داده است و پروژه هایی تکمیلی نیز با دانشگاه ها برای بهبود آن درحال انجام است.

ربیعی با بیان اینکه موج دوم کرونا در پاییز است، مطرح کرد: بنابر آزمایش های مختلفی که بیمار انجام می دهد، شبکه ای طراحی کردیم که بتواند احتمال فوت، بهبودی یا شدت بیماری را در فرد تشخیص دهد که در موج دوم تاثیر بسزایی دارد. به این سامانه، مدل و اطلاعات جدیدی را وارد می کنیم تا احتمال بیماری را در کوتاه ترین مدت تشخیص دهد؛ این ویژگی به ظرفیت بیمارستان و مواقع بحرانی یاری می نماید.

وی درخصوص ارائه زودهنگام این سامانه و بعضی نقدها مبنی بر پشتوانه دانشی و فنی ضعیف سامانه مطرح کرد: تیم متخصص با دانش انباشته در مورد هوش مصنوعی، حاصل تجربه چندین ساله خود را که از فرایند یادگیری قبلی بوده است و مبتنی بر یافته­های علمی است در این سامانه پیاده­سازی نموده است.

عضو گروه تخصصی هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین اضافه کرد: سامانه آی مد در زمان ازدحام به پزشکان در تشخیص یاری می نماید و بنابر اینکه این سیستم با فکس­های بیمارستانی هماهنگ شده، نقشی تسهیل گر در تشخیص بیماری دارد. تا به امروز دانشگاه های بسیاری در انجام این پروژه از ما حمایت نموده اند و پیش­بینی من این است که این سامانه در آینده نقش برجسته تری خواهد داشت.

ربیعی در مورد عملکرد سامانه هوشمند تشخیص کووید19 در مقایسه با سیستم های مشابه جهانی گفت: دو سامانه دیگر در کشورهای چین و آمریکا بوده است و ما سیستم خود را با آن کشورها مقایسه کردیم. سامانه فراوری شده توسط کشور آمریکا پس از مدتی از دسترس خارج شد و جهت مقایسه با سامانه کشور چین نیز درخواستی ارسال شده اما هنوز پاسخی دریافت ننموده ایم.

رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) همچنین اضافه کرد: سامانه آی مد عملکرد خوب و ویژگی هایی از جمله سرعت و دقت بالا دارد و در مقایسه با سامانه های دیگر، شواهد این امر را اثبات می نماید. این سیستم همچنان در حال توسعه است و ویژگی های دیگری به جز تشخیص به آن اضافه کرده می گردد.

وی درخصوص دیگر ویژگی های این سامانه مطرح کرد: در مرحله اول که تشخیص این بیماری سخت است؛ این سامانه تشخیص درست را انجام می دهد. در گذشته سیستم های درمانی یاری کننده داشته ایم اما این سامانه سرعت و میزان تشخیص بالایی دارد و هرچه پیش رویم، این سیستم بهتر خواهد شد.

عضو گروه تخصصی هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: همچنین در تشخیص بیماری­های دیگر توسط این سامانه، برنامه هایی در نظر گرفته­ایم؛ زیرا ما در پاییز با بیماری آنفولانزا نیز روبرو خواهیم شد که با این سیستم قابل تشخیص است. از دیگر کشورها نیز نمونه­هایی را دریافت و بر روی آن­ها آزمایش هایی را انجام و نتایج را اجرا کردیم؛ همچنین از دانشگاه های علوم پزشکی شهرهای اصفهان، کاشان نمونه افراد بیمار و سالم را دریافت کردیم و اطلاعات گوناگونی به دست آوردیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 512

به "پیشرفت های خوب سیستم هوشمند تشخیص کووید 19 ، همکاری و تعامل با کشورهای اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت های خوب سیستم هوشمند تشخیص کووید 19 ، همکاری و تعامل با کشورهای اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید