پلاسمادرمانی؛ راهی نجات بخش برای بیماران حاد کرونایی

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرنگاران/خراسان رضوی اولین فردی که در مشهد پلاسمای خود را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا اهدا کرد رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) بود که این روزها به بخش کرونایی این بیمارستان معروف است.

پلاسمادرمانی؛ راهی نجات بخش برای بیماران حاد کرونایی

یکی از روش های درمان کرونا، درمان با پلاسمای فرد بهبود یافته از کروناست. این کار در مشهد از چندی پیش آغاز شده است. سید مجید حسینی، متخصص داخلی و رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) اواخر اسفندماه سال گذشته مبتلا به کرونا می گردد و پس از بهبودی به شکرانه سلامتی به عنوان اولین فرد در مشهد پلاسمای خود را برای درمان بیماران کرونایی اهدا می نماید، به گفته او پلاسمادرمانی برای بیماران حاد کرونا نجات بخش است و می تواند جان افراد را از مرگ نجات دهد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص دوران ابتلای خود به کرونا بیان می نماید: من در مطب و بیمارستان در تماس با بیماران مبتلا به کرونا بودم، روز 27 اسفندماه متوجه شدم که مسائل تنفسی پیدا کردم. بعد از اینکه به این مسئله شک کردم، تست کرونا دادم و تست مثبت شد.

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع)، ادامه می دهد: بعد از آن به عنوان مریض مبتلا به کرونا تحت درمان قرار گرفتم و در ایزوله خانگی بودم. در این مدت خانواده ام از من مراقب می کردند. بعد از گذشت یک ماه، دوباره تست کرونا را دادم و تست منفی بود.

حسینی تصریح می نماید: در آنالیز هایی که صورت گرفت، متوجه شدم که آنتی بادی های من علیه کرونا خوب است و تمام مشخصات و شرایط این را دارم که پلاسمای خود را به بیمار مبتلا به ویروس کرونا اهدا کنم. از آن جایی که از این طرح و شیوه خبردار بودم، برای اهداء پلاسما کاندیدا شدم.

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه من پزشک هستم و وظیفه خود می دانم که به هرنحوی به بیماران و مردم یاری کنم، عنوان می نماید: در ابتدای بحران کرونا، آن موقع که می توانستم بیماران را ویزیت می کردم. اگر می توانستم مردم را هدایت می کردم. دانشمندان و پزشکان مختلف جهان، درمان بیماری کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته از این ویروس را آنالیز نموده و به نتیجه رسیده بودند. کسی که مبتلا به ویروس کرونا می گردد، اگر سیستم ایمنی خوبی در بدنش تامین گردد پلاسمای او می تواند به عنوان آنتی بادی، واکسن فوریتی و یا درمان یاریی برای بیماران مبتلا به کووید19 مفید باشد.

اهداء پلاسما به شکرانه سلامتی

حسینی ادامه داد: بعد از آن که به ویروس کرونا مبتلا شدم، وظیفه خود دانستم به شکرانه سلامتی که خداوند به من داده است و باتوجه به اینکه موقعیت و شرایط لازم برای اهدا پلاسما در من وجود دارد، به عنوان اولین نفر برای اهدا پلاسما کاندیدا شدم.

وی در مورد شیوه اهداء پلاسمای فرد بهبود یافته کرونا، تاکید نمود: در اهداء پلاسما، دستگاهی شبیه به دیالیز در سه مرحله و هر بار 300 سی سی از خون من وارد دستگاه می شد. از این مقدار خون، حدود 200 سی سی پلاسما جدا می شد که 100 سی سی باقی مانده آن، گلبول های قرمز من بود. پلاسمای خون را در کیسه ای جمع می کردند و 100 سی سی گلبولهای قرمزهای خون من را به بدنم باز می گرداندند.

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه بار دوم و سوم اهدای پلاسما به همین صورت انجام شد، گفت: من جمعا 600 سی سی پلاسما اهدا کردم و 300 سی سی گلبول های قرمز من که از بدنم بیرون رفته بود دوباره به بدنم بازگشت. برای بازگشت میزان پلاسمایی که اهدا نموده بودم، تنها لازم بود که کارهایی را انجام بدهم. برای این کار، همکارانم برای من سرم تجویز کردند. همچنین استفاده از مایعات بیشتر و تقویت بیشتر خودم از جمله کارهایی بود که جای پلاسمای اهدا شده در بدنم را جبران می کرد.

حسینی با بیان اینکه در اهداء پلاسما، هیچ علائم ضعفی در من ایجاد نشد، اضافه نمود: در تمامی مدت فرایند اهدا و بعد از آن من هیچ نوع احساس ضعف یا مسئله ای نداشتم. روز بعد از اهدا از همکارانم پرسیدم که آیا پلاسمای من موثر بوده یا خیر؟ آن ها گفتند تاثیر خوبی داشته و میزان اکسیژن بیمار 83 بوده که بعد از تجویز پلاسما به 90 رسیده است. حال عمومی او نیز بهتر شده بود، حتی به من اطلاع دادند که یک روز بعد از تجویز پلاسما به این بیمار، او توانسته بود صبحانه بخورد.

پلاسمادرمانی منطقی تر از دارودرمانی است

وی توضیح داد: پلاسما درمانی برای افراد مبتلا به کرونا روش درمانی مانند دیگر روش ها است. این روش از دارو درمانی منطقی تر است. روش دارو درمانی برای بیماران مبتلا به این ویروس که به شکل خفیف یا متوسط به آن مبتلا شدند، استفاده می گردد. پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونای بدحال استفاده می گردد. پلاسمای فرد بهبود یافته مستقیما سیستم ایمنی بدن فرد بدحال مبتلا به کرونا را تقویت می نماید.

پلاسمادرمانی برای بیماران حاد کرونا نجات بخش است

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه پلاسمای فرد بهبود یافته به نوعی یاری جدی به سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به کروناست، ادامه داد: پلاسمای فرد بهبود یافته به عنوان سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی او قبلا این ویروس را تجربه نموده و با آن جنگیده و پیروز شده است. قطعا به یاری آمدن این پلاسما، در درمان بیمار بدحال مبتلا به کرونا موثر است. 80 درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند. 15 درصد مبتلایان مانند من در خانه یا بیمارستان بستری و قرنطینه می شوند که با دارو خوب می شوند. روش پلاسما درمانی تنها برای 5 درصد دیگر مبتلایان به این بیماری است که شرایط حادی دارند. این روش برای آن ها می تواند نجات بخش باشد. احتمال مرگ و میر در این دسته بسیار زیاد است که با این روش درمان می توانند بهبود پیدا نمایند. این کار یک روش درمانی بسیار خوب برای بیماران بدحال مبتلا به کرونا است.

حسینی با اشاره به اینکه متخصصان و دانشمندان تنها چند ماهی است که با ویروس کووید 19 آشنا شدند، بیان می نماید: هنوز کسی نمی داند که با این روش درمانی باز هم افراد مبتلا به کرونا می شوند یا خیر؟. رسیدن به جواب این سوال احتیاج به زمان دارد. شاید تا چندماه یا چندسال آینده این موضوعات آنالیز و مطالعه شوند، تا بدانیم که این روش چقدر موثر بوده است. در این مدت زمان کوتاه، براساس تجربه استفاده از این روش درمانی در کشور چین، ایران و بعضی کشورهای اروپایی، این روش برای بیماران بدحال کرونایی موثر بوده است. روش پلاسما درمانی، جان افراد زیادی را از مرگ نجات می دهد.

اهداء پلاسما از اهداء خون کم خطرتر است

وی با بیان اینکه به تمامی کسانی که شرایط اهدا پلاسما را دارند، توصیه می کنم در این زمینه قدم بردارند، تاکید نمود: این کار به نوعی باقیات صالحات برای فرد اهدانماینده محسوب می گردد. اهداء پلاسمای فرد بهبود یافته از کرونا، از اهداء خون به مراتب کم خطرتر، کم عارضه تر و حتی بی عارضه تر است. من به شخصه به دلیل نداشتن شرایط بدنی، هیچ وقت نمی توانم خون اهدا کنم اما اهداء پلاسما برای من خیلی راحت انجام شد و هیچ مسئله ای در من ایجاد نکرد. قبل از دریافت پلاسمای فرد بهبود یافته، آنالیز و آزمایش های لازم انجام می گردد، باتوجه به این مسئله فردی که برای اهداء پلاسما می رود، می تواند از شرایط سیستم ایمنی بدن خود آگاه گردد. این فرد متوجه می گردد که این ویروس، چقدر از گردونه سیستم ایمنی بدن او خارج شده و شرایط فعلی او چگونه است.

اگر پلاسمادرمانی نگران نماینده بود، ما پزشکان کاندیدای آن نمی شدیم

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه این آنالیز ها برای فرد داوطلب به اهداء پلاسما به طور رایگان انجام می گردد، عنوان می نماید: از طرفی این روش، هیچ عارضه و یا مسئله ای برای فرد ایجاد نمی نماید، علت اینکه من اولین نفر داوطلب شدم که این کار را انجام بدهم، این بود که مردم بدانند اگر این کار نگران نماینده باشد، ما پزشکان کاندیدای آن نمی شدیم. با آنالیز هایی که انجام شد، متوجه شدیم که این کار بسیار خوب است و می تواند به نجات جان افراد یاری کند و برای فرد اهدانماینده نیز عارضه ای ندارد. من روز بعد از اهدا پلاسما، دوباره آغاز به کار در مطب و بیمارستان کردم.

حسینی با بیان اینکه من احساس کردم، این کار وظیفه اخلاقی، وجدانی و خداپسندانه است، اعلام نمود: به افرادی که شرایط اهداء پلاسما را دارند، توصیه می کنم که این کار را انجام دهند.

وی در مورد نحوه درمان خود بعد از ابتلا به کرونا عنوان می نماید: درمان من براساس پروتکلی که به بیمارستان ها ابلاغ شده بود، در خانه انجام شد. با اساتید و همکارانم به صورت تلفنی ارتباط داشتیم و از همین طریق درمان را در خانه انجام دادم. من در اتاق خودم، ایزوله شدم. احتمال داشت که خانواده من نیز مبتلا شوند. همان طور که در حال حاضر نیز محتمل است، آن ها به این ویروس مبتلا شوند.

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه ممکن است خانواده من قبلا این ویروس را از من گرفته باشند اما مانند بعضی افراد علامتی نداشته باشند، تصریح می نماید: خانواده من با استفاده از ماسک، دستکش و... غذا و داروهای لازم را به من می دادند و از من مراقبت می کردند. آن چه که قرار بود در بیمارستان انجام گردد، در خانه انجام دادم تا این بیماری از بدن من بیرون برود. خداروشکر به دلیل اینکه شرایط تنفسی من خوب بود و مسئله ای نداشت، احتیاجی نشد که من در بیمارستان بستری بشوم اما علائم دیگر این بیماری در من شدیدتر بود.

حسینی با اشاره به اینکه مردم ما هیچوقت چنین شرایطی را تجربه ننموده بودند، خاطرنشان می نماید: مردم تصور می نمایند، فرصت هایی که می توانستند از آن ها استفاده نمایند را از دست داده اند و این روزها در حال جبران آن هستند. شاید اگر در فعالیت های لازمه اجتماع، نکات بهداشتی و ضروری رعایت گردد، بیرون رفتن و انجام کارها اشکالی نداشته باشد. به شرطی که همه بدانند باید به ضرورت و برای انجام کارهای مهم از منزل خارج شوند.

وی با بیان اینکه مردم اگر بیرون می آیند، باید فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت نمایند، ادامه می دهد: مردم اگر به محیط های سربسته یا شلوغ می فرایند حتما از ماسک استفاده نمایند. اگر می خواهند از طریق حمل ونقل عمومی تردد نمایند، حتما از دستکش و لوازم ضدعفونی نماینده استفاده نمایند. بدیهی است که اگر این نکات رعایت گردد، مسئله ای ایجاد نمی گردد. حدس زدن درباره اینکه فرد در چه شرایطی آلوده خواهد شد، کار سختی است. بنابراین باید احتیاط لازم رعایت گردد و در صورت لزوم و کم تر در محیط های جامعه حضور پیدا کرد.

شیوع کرونا به مردم بستگی دارد

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با طرح این سوال که اگر مردم قرنطینه را کم تر رعایت نمایند آیا موج دوم به راه خواهد افتاد یا نه؟، تاکید نمود: بدیهی است که شیوع کرونا به مردم بستگی دارد. خط اول انتقال و شیوع بیماری توسط جامعه و مردم اتفاق می افتد. مثلا در جایی گرد و غبار و خاک نرم ریخته است. هرچه بیش تر جمعیت آن جا باشد و این خاک پای بیش تری بخورد، خاک بیشتری به لباس و تن افراد می نشیند.

موج دوم کرونا می تواند شدیدتر از قبل باشد

حسینی گفت: این احتمال وجود دارد که موج دوم کرونا به راه بیفتد. باتوجه به آنالیز ها و پیش بینی هایی که متخصصین امر انجام داده اند، موج دوم کرونا می تواند حتی شدیدتر از قبل باشد چرا که این ویروس در جامعه توسعه پیدا نموده است. در موج اول، افراد کم تری به این ویروس مبتلا شده بودند اما در حال حاضر این ویروس کاملا بین مردم انتشار پیدا نموده است. محتمل است که اگر این بار بی احتیاطی گردد، بعید نیست که جمعیت بیشتری مبتلا و موج دوم از موج اول سنگین تر باشد.

وی می گوید: افراد تا زمانی که موضوعی را تجربه ننموده، به چشم ندیده و یا فردی از نزدیکانشان به این ویروس مبتلا نشده باشد، خطر این ویروس را درک نمی نماید؛ مثل مرگ. همواره فکر می کنیم، تنها بقیه می میرند.

حسینی با بیان اینکه افراد معدودی در جامعه هستند که هرچقدر آموزش، توصیه و... گفته گردد باز هم تربیت پذیر نیستند، یادآور می گردد: متاسفانه در بسیاری از اوقات همان افراد باعث مسائل و دردسر می شوند. گروه عمده مردم، برای اینکه خود را از شر ویروس حفظ نمایند، دستورالعمل ها را رعایت می نمایند. متاسفانه عده ای هستند که می گویند که ما کرونا نمی گیریم، کرونا به ما کاری ندارد، چرا ما باید کرونا بگیریم، بدن خودم است و نمی خواهم ماسک بزنم و.... از این موارد در فضای مجازی زیاد دیده می گردد. ممکن است این صحبت ها در فضای مجازی زمینه های تعمدی و یا برنامه ریزی شده باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بعضی افراد یا مجموعه هایی باشند که رعایت پروتکل ها را به سخره بگیرند یا تبلیغ ضدنکات بهداشتی نمایند، اعلام نمود: این نوعی مبارزه است. مردم باید بفهمند و انتخاب نمایند که می خواهند جزو کدام دسته باشند؟ می خواهند علاوه بر سالم زندگی کردن، حق دیگران را رعایت نمایند؟ آیا فقط علاقه و میل باطنی شان برایشان مهم است؟ مسئولین امر باید با افرادی که رعایت نمی نمایند، برخورد نمایند.

کنترل کرونا در مشهد زودتر از بسیاری شهرها انجام شد

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان ما واکنش نسبت به کنترل این بیماری زودتر از بسیاری از شهرهای دیگر کشور انجام شد، گفت: واکنش های کنترلی خوبی مثل تعطیلی مدارس، تعطیلی دانشگاه، توقف فعالیت حمل ونقل عمومی و... انجام شد. خداروشکر در بیمارستان امام رضا(ع) و در بخش ما هیچ مشکل و یا کمبودی نسبت به وسایل حفاظتی فردی مثل ماسک، دستکش، لباس مخصوص و.. نداشتیم. خوشبختانه تمامی امکانات لازم در بیمارستان وجود داشت. تنها مشکل در ابتدای شیوع ویروس، مسئله جمع کردن و رسیدگی به بیماران باتوجه به سرعت افزایش بیماران و مبتلایان در بیمارستان بود.

مسئله ای در تامین امکانات و وسایل حفاظتی نداشتیم

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه من در تمامی روزهایی که در بخش داخلی و کرونا بوده و هستم به هیچ عنوان مسئله ای در مورد تامین وسایل حفاظتی نداشتیم، اظهار می نماید: در حال حاضر همه وسایل و امکانات در بیمارستان تامین است و هیچ مسئله ای نداریم. براساس اطلاعاتی که از دوستانم در دیگر بیمارستان های مشهد و استان دارم، آن ها نیز هیچ مشکل و یا کمبودی نسبت به وسایل و تجیهزات لازم برای حفاظت فردی ندارند. در مطب ها باتوجه به اینکه مربوط به بخش خصوصی می گردد، دکترها باید خود وسایل حفاظتی را تامین نمایند، من برای مطب خودم با هزینه شخصی وسایل حفاظتی تهیه نموده ام.

حسینی با بیان اینکه گفته می گردد که فرد بعد از ابتلا به کرونا، ایمنی نسبی پیدا می نماید اما من با وجود احتمال ابتلای دوباره به این بیماری باید باز هم مراقبت های لازم را بیش از پیش انجام دهم، خاطرنشان می نماید: باید در کنار انجام وظایف، نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنم و اگر دوباره مبتلا شدم مانند قبل دوره درمان را بگذرانم. در جهان مواردی گزارش شده که افراد بعد از بهبودی از این بیماری درصورت ابتلا دوباره به نوع دیگر آن مبتلا می شوند البته این مسئله نباید من و امثال من را بترساند که وظیفه خود را نسبت به مردم انجام ندهیم.

با رعایت نکردن مسائل بهداشتی در مرگ افراد مبتلا به کرونا شریکیم

وی با اشاره به اینکه آنچه که مردم در رسانه ها از بیمارستان ها می بینند، محصول عملکرد آن ها در جامعه است، می گوید: کسی خود را مسلمان می داند و یا به اخلاقیات انسانی اعتقاد دارد، اگر بی دلیل از خانه خارج گردد یا نکات و دستورالعمل ها را رعایت نکند، در ابتلا به کرونای کسی که در بیمارستان بستری است یا بر اثر این بیماری می میرد، شریک است. اگر ما خودمان را در قتل نفس یک نفر شریک بدانیم، چقدر نگران می شویم یا عذاب وجدان می گیریم؟ باید بدانیم که با عدم رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی در ابتلا و مرگ فرد مبتلا به ویروس کرونا شریک هستیم.

رئیس بخش جنرال داخلی بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه تصاویری که از بیمارستان ها در تلویزیون نشان داده می گردد و یا صدمات جانی که به پرسنل و کادر درمانی بیمارستان زده می گردد، نتیجه عملکرد مردم است، عنوان می نماید: مردم باید بدانند که در این اتفاق ها نقش مهمی دارند. اگر حواس شان به این مسئله باشد و به اخلاقیات و اسلام اعتقاد داشته باشند، دستورالعمل ها را رعایت خواهند کرد. اینکه فردی منافع شخصی یا میل شخصی اش برایش اهمیت دارد، باید بداند که نتیجه کار او در بیمارستان ها اتفاق می افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 390

به "پلاسمادرمانی؛ راهی نجات بخش برای بیماران حاد کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاسمادرمانی؛ راهی نجات بخش برای بیماران حاد کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید