همه دلایل توقف فیلم صیادی زنان قشمی به روایت بهروز نشان

به گزارش مجله لیست پیوند، تهران (پانا) - بهروز نشان از تهیه کنندگان سینماست این روزها تهیه کنندگی فیلمی با موضوع صیادی زن ها را برعهده دارد. وی همچنین فیلم پسران دریا را به تازگی به اتمام رسانده است که از حال و هوای این دو فیلم خبر می دهد.

همه دلایل توقف فیلم صیادی زنان قشمی به روایت بهروز نشان

بهروز نشان در گفت وگو با پانا درباره موضوع فیلمی که به مسئله صیادی زن ها می پردازد، گفت: این فیلم از یک روایت واقعی گرفته شده است. ماجرای 20خانم است که در یکی از روستاهای قشم صیادی می نمایند و اکثرا خانم های سرپرست خانوار هستند. شیلات به آنها مجوز صیادی نداده و نمی توانند به ماهیگیری بروند. دغدغه این خانم ها بسیار برایم جذاب بود. خانم هایی که سال ها این کار را می کردند و دور تا دورشان آب است چرا بعد از سالها نمی توانند این کار را انجام بدهند و امرار معاش داشته باشند؟ در نهایت با دوستانم مشورت کردم و بخشی را تصویربرداری کردیم. متاسفانه به شرایط کرونا برخورد کردیم و عید نوروز قشم شلوغ شد. ما بیشتر به دلیل اینکه آن خانم ها فرزندانی داشتند و سفر بردنشان ممکن بود برای شان تهدید باشد از ادامه فیلمبرداری منصرف شدیم. آن موقع بهترین زمان ما بود چون هم هوا مساعد بود و هم آدم های مورد نیازمان در دسترس مان بودند ولی متاسفانه بخاطر کرونا سفرمان را به تعویق انداختیم.

ایده اولیه ساخت فیلم با موضوع صیادان زن

نشان درباره ایده اولیه این فیلم مطرح نمود: بعد از مستند کیارستمی و عصای گمشده مستندی کار کردم با عنوان دنیا خیال خدا که خانم انصاری کارگردانی کردند و داستان فیلم در قشم رخ می دهد. خانم انصاری تحصیلنموده مد لباس در دانشگاه ایتالیا هستند و محور مستندشان روی لباس بود که به فرهنگ قشم و اهالی آن منطقه پرداخته است. به واسطه همین حضور موضوع مستند زنان صیاد در ذهنم رقم خورد.

شانس آوردم و فیلم کیارستمی و عصای گمشده را بارها دیدم

بهروز نشان درباره انتخاب سوژه های مستندهایی که می سازد به به فیلم کیارستمی و عصای گمشده که تهیه نمایندگی آن را برعهده داشت، اشاره نموده و اضافه کرد: یکی از شانس های من بود که این فیلم را تهیه نمایندگی کردم و مجبور شدم بارها و بارها ببینمش و هربار که می بینم با یک نکته جدید روبرو می شوم. جدای از درس های سینمایی، این فیلم به آدمی بینش می دهد.

هرچه ساخت فیلم بی حاشیه تر، دست عوامل در ساخت بازتر است

یکی دیگر از فیلم هایی که بهروز نشان تهیه نمایندگی آن را برعهده داشته پسران دریا ست که در سکوت خبری ساخته شد. وی درباره این فیلم و چرایی رسانه ای نشدنش اظهار کرد: من شانسی که داشتم باوجود پیشنهادهای زیادی که برای تهیه نمایندگی فیلم داشتم اما افشین هاشمی یک فیلم نامه درجه یک داشت و من دیدم با روحیه من که بسیار متاثر از فیلم کیارستمی و عصای گمشده است همراستا بود و با آقای افشین هاشمی که کارگردان درجه یکی است فیلم پسران دریا را ساختیم و اکنون مراحل فنی اش تمام شده است.

این تهیه نماینده سینما اضافه کرد: پسران دریا، در سکوت خبری ساخته شد و دلیلش این بود که اصولا آثار هنری هرچقدر بی حاشیه جلو برود، دست کارگردان ها و تهیه نمایندگان آثار هنری باز است و درحقیقت کار خود را بهتر و راحت تر انجام می دهند. افشین هاشمی هم بی حاشیه و آرام است و من هم که خودم علی رغم رسانه ای بودنم و روزنامه نگار بودنم ترجیح می دهم اثر هنری می خواهم فراوری کنم با کمترین خبر، پروژه را جلو ببرم تا ذهن افرادی که درگیر پروژه هستند راحت باشد و با تامل کار را جلو ببرند.

پسران دریا ابتدا به جشنواره های بین المللی می رود

بهروز نشان اظهار کرد: این فیلم با تعدادی جوان خلاق که اغلب کار اول شان در فیلم سینمایی بود، جلو رفت. از آنجاییکه فیلم نامه خوب بود، پای کار آمدند و در شرایط بسیار سخت کار کردند. اپیزود دوم در شرایط و اوج کرونا ساخته شد اما خوشبختانه هیچکدام از بچه ها درگیر کرونا نشدند و کار بسیار آبرومندانه و درجه یک شد. بنیاد سینمایی فارابی خیلی یاری کرد تا پروژه تمام شد و حالا متعاقبا باید ببینیم چه اتفاقی برایش می افتد و در آن بخش ضعف اطلاع رسانی اش را جبران می کنیم.

نشان درباره زمان اکران فیلم پسران دریا مطرح نمود: اولویت مان این است که برای حضور در جشنواره ها فیلم را آماده کنیم. بعد برای اکرانش در ایران حتما برنامه ریزی می کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 982

به "همه دلایل توقف فیلم صیادی زنان قشمی به روایت بهروز نشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه دلایل توقف فیلم صیادی زنان قشمی به روایت بهروز نشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید