هرآنچه که باید راجع به سیستم عصبی بدن بدانیم

به گزارش مجله لیست پیوند، دستگاه عصبی با هماهنگی فعالیت های عضلات و اندام ها، نظم داخلی را در بدن حفظ می نماید. این سیستم پیغام ها را از اندام های حسی دریافت می نماید و ایجاد واکنش های عصبی در سایر اندام ها را تحریک می نماید. از سایر عملکردهای سیستم عصبی می توان به توانایی یادگیری و درک احساساتی مانند لذت، خوشحالی، ترس و خطر اشاره نمود.

هرآنچه که باید راجع به سیستم عصبی بدن بدانیم

تشریح سیستم عصبی

مرکز فرماندهی بدن که از میلیاردها سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است، سیستم عصبی نامیده میگردد، چیزی که اجازه می دهد تا همه چیز از نفس کشیدن و راه رفتن تا به رویا رفتن، را انجام دهید. سیستم عصبی دو بخش اصلی دارد: سیستم عصبی مرکزی، که شامل مغز و نخاع و سیستم عصبی محیطی (تمام اعصاب دیگر بدن شما) است.

آیا شما در سیستم عصبی نقش دارید؟

سیستم عصبی شما هم به صورت اتوماتیک و هم همراه با شما در کارها کنترل کار می نماید. یک اقدام اختیاری چیزی است که تفکر آگاهانه را می گیرد، مانند زمانی که راه می روید یا دست می زنید. در اینجا از اعصاب جسمی استفاده می گردد.

اقدامات غیراختیاری چیزهایی مانند ضربان قلب هستند که خواه شما به آن فکر کنید و یا هر کاری در خصوص آن انجام دهید، اتفاق می افتند.

این سیستم عصبی خودگردان (autonomic system) است.

سیستم عصبی سمپاتیک
این بخشی از سیستم عصبی خودگردان مسئول واکنش جنگ و گریز بدن شما است. هنگامی که با تهدیدی روبرو می شوید، سیستم عصبی سمپاتیک آغاز به کار میکند، به سرعت فرآیندهای بدن مانند تنفس و ضربان قلب شما تغییر می یابند بنابراین شما انرژی بیشتری دارید و برای روبروه با خطر و یا فرار آماده هستید.
سیستم عصبی پاراسمپاتیک
بخش دیگری از سیستم خودگردان شما اثر متفاوتی دارد. این بخش پدال ترمزی برای پدال گاز سیستم عصبی سمپاتیک است. این سیستم مسئول واکنش استراحت و هضم، پس از اتمام خطر است تا شما را به حالت عادی بر گرداند.
با استرس به مغز خود آسیب نرسانید
استرس میتواند حساسیت سیستم عصبی سمپاتیک شما را تحت تاثیر قرار دهد و هوشیاری آن را بکاهد. در طول زمان، این امر می تواند به از دست دادن دقت ذهنی شما منتهی گردد.

ممکن است دیگر به بعضی چیزها واکنش نشان ندهید و اشتباهات بیشتری انجام دهید. (سطوح بالای استرس بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر می گذارد، از جمله تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش شانس ابتلا به بیماری های قلبی).

نورون ها
نورون های راه صحبت کردن مغز و بدن شما با یکدیگر هستند. این سلول های عصبی برای ارتباط برقرار کردن از بخش های خاصی استفاده می نمایند.

آکسون یک ماده شیمیایی به نام انتقال دهنده عصبی آزاد می نماید که به وسیله دندریت نورون دیگری گرفته می گردد، جایی که به سیگنال الکتریکی تبدیل می گردد.

نورونهای حسی به چیزهایی مانند صدا، بوی، و لمس پاسخ میدهند و اطلاعات را به مغز شما تحویل می دهند. نورونهای حرکتی پیغام هایی از مغز به عضلات می رسانند.

سلول های گلیال
نام این سلول ها از کلمه یونانی glue به معنی چسب گرفته شده است. آنها نورون ها را در مغز و نخاع خود احاطه نموده، حمایت و محافظت مینمایند. اما این همه کاری نیست که آنها مینمایند. محققان تنها در ابتدای راه فهمیدن نقش سلولهای گلیال در مغز، بیماری های عصبی و غیره هستند.
مغز
این عضو فوق العاده پیچیده و حیاتی از 100 میلیارد نورون تشکیل شده است. مغز حرکت، تکلم، ضربان قلب و تنفس شما را کنترل می نماید. و ریشه تمام افکار و احساسات شماست.

میزان آن حدود دو مشت گره خورده است و وزن آن حدود یک کیلو و سیصد گرم است، مغز به وسیله جمجمه و مایعی که در آن شناور است محافظت میگردد.

مخ
بزرگ ترین بخش مغز به دو نیمه به نام نیمکره تقسیم می گردد. نیمکره چپ، که سمت راست بدن، گفتار، منطق، محاسبات ریاضی و بعلاوه کشف واقعیت ها از حافظه شما را مدیریت می نماید.

نیمکره راست، که سمت چپ بدن را کنترل مینمایند، بعلاوه مسئول کنترل موسیقی، شناخت چهره ها، و درک موقعیت بدن نسبت به آنچه در اطراف شماست، آنچه به عنوان آگاهی فضایی شناخته میگردد، می باشد.

قشر مغز
خارجی ترین لایه مخ دارای چین و چروکهای زیادی است. این جایی است که شما می توانید ماده خاکستری مغز که مسئول پردازش اطلاعات هستند، را پیدا کنید.
هسته های قاعده ای (عقده های قاعده ای)
شما این شبکه از مدارهای عمیق را داخل نیمکره مغز خود پیدا خواهید کرد. هسته های قاعده ای حرکت، رفتار و احساسات را هماهنگ مینمایند. آنها چیزهایی را دنبال می نمایند که به طور پیوسته اتفاق می افتند، مانند راه رفتن و رقصیدن، الگوهای یادگیری، عادت ها، و توقف فعالیت ها و سپس آغاز به کار نو. آسیب به عقده های قاعده ای باعث بیماری های پارکینسون و هانتینگتون می گردد.

مخچهمخچه حرکات پیچیده، شرایط و تعادل را کنترل میکند. مخچه گروه های مختلف ماهیچه را هماهنگ میکند و حرکات را با عملی که انجام می دهید، مثل ضربه زدن به توپ گلف یا هاکی هماهنگ میکند. به همین علت، راه رفتن می تواند یک حرکت صاف و پیوسته باشد. برای زبان و گفتار نیز مهم است.

آمیگدال
این ناحیه بادام شکل مسئول احساسات و رفتارهای شماست. اعتقاد بر این است که آمیگدال به شما یاری می نماید تا همه چیز را از شکل گرفتن خاطرات تا نشانه های اجتماعی را بیابید. به نظر می رسد آمیگدال زنگ هشداری است که باعث پاسخ بدن شما به جنگ یا گریز می گردد.
هیپوکامپ
شما در هر طرف در نزدیکی مرکز مغز یک هیپوکامپ دارید. آنها به شما یاری می نمایند یاد بگیرید و افراد و چیزهای مهم و جزئیات دقیق، مانند نام رئیس و محل خانه خود را به یاد داشته باشید، و حافظه کوتاه مدت را به درازمدت تبدیل میکند. این یکی از اولین منطقه ها آسیب دیده در بیماری آلزایمر است.

تالاموسقسمت فوقانی ساقه مغز شما مانند یک اداره پست برای حس های شماست. این قسمت سیگنال های مربوط به بینایی، بویایی، شنوانیی، طعم و مزه و لمس کردن را دریافت میکند و این اطلاعات را به قسمت های دیگر مغز شما منتقل میکند.

پل مغزی
این ایستگاه انتقال کلیدی، بخش میانی ساقه مغز و پلی بین مغز و مخچه است. پل مغزی منشا اعصابی است که حالات چهره، حرکت چشم، جویدن، بلع و کنترل مثانه را کنترل می نمایند. این قسمت در تنفس نقش دارد و احتمالا رویاهای شما در این ناحیه اتفاق می افتند.
پیاز مغز (بصل النخاع)
پیاز مغز چیزهایی که در خصوص آن فکر نمی کنید مانند تنفس، فشار خون و ضربان قلب را کنترل میکند. این قسمت در ساقه مغز یافت می گردد، جایی که به انتقال سیگنال ها بین مغز و نخاع نیز یاری می نماید.
نخاع
نخاع احتمالا کوچکتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید: طول آن حدود 43 سانتی متر (قطر صفحه نمایش لپ تاپ بزرگ) و عرض آن کمتر از یک سانت و نیم است، یعنی نازک تر از انگشت دست یک فرد بالغ.

نخاع از پایه مغز شما به پشت کشیده میگردد، و به وسیله استخوانهایی به نام مهره احاطه شده است. دسته های فیبر عصبی که با بافت و مایع محافظت می شوند، اطلاعات را از مغز به بدن شما منتقل می نمایند.

اعصاب محیطی
اگر سیستم عصبی مرکزی مرکز اداره اصلی باشد، سیستم عصبی محیطی کارگرانی هستند که در این زمینه کار مینمایند. 12 عصب جمجمه ای وجود دارند که به مغز متصل می شوند، از جمله اعصابی که به شما اجازه بوییدن، تماشا، خنتماشا و بلعیدن می دهند.

31 جفت ریشه عصب (یک حسگر، یک موتور حرکتی) از نخاع شما بین مهره ها توسعه می یابد. عصب سیاتیک بزرگترین عصب واحد است. این عصب از لگن شما به پایین به سمت پشت ران کشیده میگردد.

سیستم عصبی روده ای
هنگامی که کسی درباره مغز دوم شما صحبت می نماید، چیزی است که آنها به این قسمت اشاره می نمایند. سیستم عصبی روده ای شبکه جداگانه ای از بیش از 100 میلیون سلول عصبی است که در دستگاه گوارش شما واقع شده است و فرایند هضم، مانند انتقال مواد به معده (و خروج آنها در پایان)، تجزیه غذا و جذب مواد مغذی، را کنترل میکند.
بیماری ها و شرایط دیگر
عفونت ها، صدمات، سموم و حتی قند خون بالا می توانند به سیستم عصبی شما آسیب برسانند. سکته مغزی، مننژیت، فلج اطفال، میگرن، سندرم تونل کارپال، صرع، ام اس و زونا، همه اختلالات سیستم عصبی هستند. پزشکانی که این بیماری ها را درمان می نمایند، نورولوژیست نامیده میشوند.
عادت های سالم
مراقبت از خود به طور کلی به سیستم عصبی شما نیز یاری می نماید. به میزان کافی بخوابید. سیگار نکشید. روش هایی برای آرامش پیدا کنید. ورزش تاثیر ضد پیری در مغز دارد و می تواند از شما در برابر از دست رفتن حافظه محافظت کند.

تغذیه خوب، با خوردن میزان زیادی سبزیجات، میوه ها، و امگا 3 داشته باشید؛ کربوهیدرات ها را کاهش دهید و از غذاهای شیرین و چربی اشباع و ترانس پرهیز کنید. زمانی را با دوستان خود صرف کنید و مهارت های نو برای یاری به عملکرد بهتر مغز را یاد بگیرید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1242

به "هرآنچه که باید راجع به سیستم عصبی بدن بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به سیستم عصبی بدن بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید