نحوه امتحان خاتمه ترم دانشجویان علامه مشخص تکلیف شد

به گزارش مجله لیست پیوند، دانشگاه علامه طباطبایی با ارسال بخشنامه ای دستورالعمل امتحانات نیم سال تحصیلی جاری دانشجویان را تشریح کرد.

نحوه امتحان خاتمه ترم دانشجویان علامه مشخص تکلیف شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، در دستورالعمل دانشگاه علامه طباطبایی آمده است: با توجه به دستورالعمل ابلاغی معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص چگونگی ارزشیابی سرانجامی و برگزاری امتحانات نیم سال دوم سال تحصیلی 99 - 98 و با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا، آنالیز همه جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات سرانجام نیم سال دوم سال تحصیلی 99 - 98 فعلاً به صورت حضوری امکانپذیر نیست و بدیهی است بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند، تصمیمات آینده از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد.

با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس به وسیله آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای کلیه دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم های سرانجامی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به توضیح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ می گردد.

شیوه های برگزاری امتحانات

بر این اساس برگزاری آزمون سرانجامی به وسیله بخش آزمون ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه، امکان طراحی سؤال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سؤال های چندگزینه ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان می توانند پس از طراحی و تدوین سؤال ها در این سامانه و تعیین کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی تعیین، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار نمایند. همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانه آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می نماید و چگونگی آن متعاقباً اعلام می گردد.

توصیه می گردد برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوه آزمون چند گزینه ای با استفاده از سؤال های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده گردد.

چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به وسیله برگزاری کارگاه در هفته آموزش، ارائه فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار می گیرد.

آزمون سرانجامی در خانه (کتاب باز)

دانشگاه علامه تاکید نمود: به تشخیص استاد درس و طرح سؤال های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، می توان آموخته ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال ها به آنها و دریافت پاسخ ها در مهلت تعیین سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال های امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد می توان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.

آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت های پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات

همچنین متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه هایی وجود دارد که برای اجرای آنها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند. در این صورت می توان بخشی از نمره را به تحویل پروژه های پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحث ها، پرسش و پاسخ های شفاهی، حل تمرین ها، ارائه انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه های کلاسی، چکیده نویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائه مقاله کلاسی به صورت برخط که انجام آنها در شرایط جاری امکان پذیر است، تخصیص داد.

استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می گردد. چنانچه بعضی از استادان در سنوات گذشته تمامی نمره آزمون را به ارائه پروژه اختصاص داده اند، حفظ این رویه در نیم امسال بلامانع است.

زمان برگزاری امتحانات سرانجامی

طبق اعلام دانشگاه علامه طباطبایی امتحانات نهایی سرانجام ترم از تاریخ 7 تیر ماه تا 18 تیرماه 99 برگزار خواهد شد. برگزاری کلاس ها در این تاریخ محدودیتی ندارد. بازه ثبت نمرات از تاریخ آغاز امتحانات تا 30 شهریور ماه برای تمامی مقاطع فعال خواهد بود و ضرورت دارد استادان بازه زمانی هفت روز برای پاسخگویی به اعتراض های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات را رعایت نمایند.

ارزشیابی ترکیبی

ضروری است ارزشیابی دانشجو به صورت ترکیبی از روش های فوق انجام گردد تا تصویر روشن تری از کیفیت یادگیری دانشجویان در اختیار استاد قرار گیرد و مستندات مربوط به امتحان یا کارپوشه تحویل داده شده نگهداری گردد.

استفاده از قابلیت های مؤثر بخش آزمون ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه مانند تنظیم ارائه سؤالات به صورت تک به تک و تصادفی و با زمان محدود پاسخگویی، به منظور حفظ سلامت آزمون ضرورت دارد. استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است و ضروری است در زمان برگزاری امتحان در دسترس باشد.

غیبت در امتحان نهایی

دانشگاه علامه تاکید نمود؛ دانشجویانی که به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون را پیدا نمی نمایند، پس از ارائه و آنالیز مستندات در کمسیون های مربوطه و موجه تشخیص دادن غیبت در امتحان، متعاقباً فرصتی جهت برگزاری امتحان، به همان شیوه که قبلاً برگزار شده است، برای ایشان در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 495

به "نحوه امتحان خاتمه ترم دانشجویان علامه مشخص تکلیف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه امتحان خاتمه ترم دانشجویان علامه مشخص تکلیف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید