مقاله: مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟

به گزارش مجله لیست پیوند، توانایی شناختن احساسات دیگران در عرصه های مختلف زندگی نقش ایفا می کند. از فروش و مدیریت گرفته تا پدرومادر بودن، تا دلسوزی برای دیگران و فعالیت های سیاسی. فقدان حس همدلانه نیز در درافراد جامعه ستیز، جنایتکار، متجاوزان به عنف و متعرض به بچه ها به خوبی قابل مشاهده است.

مقاله: مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟

شرکت در جشن ها و بازارچه های خیریه، انجمن هایی با فعالیت های انسان محبت آمیز و همدلانه و دوستی و رابطه با افرادی که در این حوزه ها فعال هستند، روح و حس همدلانه را در شما پرورش خواهد داد و قطعا میزان رضایت تان را از زندگی و خودتان بالا خواهد برد. ضمن این که این گونه فضاها، محیطی برای تجربه های عمیق انسانی فراهم می آورند که در افزایش پختگی شما نقش اساسی دارد.

همدلی (Empathy) به درک و فهم احساس و تجربه حسی دیگران گفته می گردد که به توانایی دیدن از نگاه دیگران و قراردادن خود در جایگاه آنها بازمی گردد. این مهارت دارای دو جزء شناختی و عاطفی می باشد. جزء شناختی آن عبارت است از توانایی شناسایی و نام گذاری حالات دیگران و توانایی در تشخیص و حدس دیدگاه های شخص مقابل و جزء عاطفی آن نیز توانایی نشان دادن پاسخ عاطفی مناسب است.

به عبارت دیگر مهارت همدلی به معنای توانایی درک و فهم احساسات دیگران و ارائه بازخورد مناسب در برابر آن ها است. اینکه در موقعیت های مختلف و در برخورد با اطرافیان مان بتوانیم دیدگاه ها، طرزفکر، عقاید و حالات عاطفی آنها از جمله خشم، ترس، غم، شادی و غیره را تشخیص و به طرز مناسب و شایسته ای به آنها جواب دهیم. شرط لازم برای چنین کاری، شناخت تفاوت های فردی و احترام گذاشتن به آن و از همه مهمتر خودآگاهی است. هرقدر نسبت به احساسات خودمان آگاهی بیشتری داشته باشیم، در شناخت و درک احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود.

منبع مقاله: مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟

انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1228

به "مقاله: مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید