مخالفت روسیه با بازنگری در برجام

به گزارش مجله لیست پیوند، تهران (پانا) - یک مقام وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر بر موضع کشورش در برجام تاکید و گفت که مسکو با بازنگری در برجام و تغییر مفاد آن مخالف است.

مخالفت روسیه با بازنگری در برجام

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی تاس چهارشنبه شب به نقل از مقام وزارت امور خارجه روسیه و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: بازگشت واشنگتن به اجرای تعهدات خود در برجام نباید منوط به اجرای شروط یا تغییر در مفاد برجام گردد.

وی اضافه کرد: بر این باوریم که بازگشت آمریکا به برجام نباید موضوع معامله یا دلیل برای بازنگری در برجام گردد و با تحمیل شروط اضافی بر ایران و سایر شرکت نمایندگان در برجام نیز مخالفیم.

مقام وزارت خارجه روسیه گفت: در این مساله نباید شرایط را پیچیده کرد و چیزی را از نو ابداع کرد. باید بطور کامل از مفاد برجام پیروی کرد.

وی اعلام نمود که برجام در سال 2020 از سوی آمریکا در آزمون سخت نهاده شد. به رغم حملات مکرر به آن و فشارهای تحریمی، برجام مقاومت کرد و پایدار ماند.

مقام وزارت خارجه روسیه به این نکته نیز اشاره نمود که همه فعالیت های هسته ای ایران تحت کنترل دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. همه گام های ایران ازجمله شروع غنی سازی اورانیوم تا غلظت 20 درصد در این کشور و آماده سازی زیرساخت ها برای فراوری اورانیوم فلزی نیز تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفت.

وی ادامه داد: ایران اعلام می نماید که برنامه هسته ای این کشور ماهیت صرفا صلح آمیز دارد و بازرسی های آژانس امکان می دهد تا از صلح آمیز بودن ماهیت این فعالیت ها اطمینان یافت.

روسیه در هفته های اخیر شرکت نمایندگان در برجام و نیز آمریکا که در سال 2018 از این توافق بین المللی خارج شده است را از کوشش برای بازنگری و نوسازی برجام برحذر داشت.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین در این رابطه، از موضع تروییکای اتحادیه اروپا دربرجام مبنی بر نوسازی آن و ایجاد تغییرات در این توافق بین المللی انتقاد کرد.

اولیانوف روز آدینه در توئیت جدیدی نوشت: تروییکای اتحادیه اروپا (شامل آلمان، فرانسه و انگلیس) خواستار نوسازی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند.

وی اضافه کرد: موضع دولت جدید آمریکا آنطور که مقامهای آن اعلام می نمایند، واقع بینانه تر به نظر می رسد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین توضیح داد: در ابتدا برجام را باید با مشارکت ایران بطور کامل احیا کرد و سپس به مسائل مربوط به آن پرداخت.

با توجه به سیاست های ضدایرانی ترامپ و خروج آمریکا از برجام، آلمان، فرانسه و انگلیس بر حفظ توافق هسته ای تاکید نموده و کوشیدند از نابودی برجام جلوگیری نمایند.

اما با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، تروییکای اروپایی مواضع متفاوت تری نسبت به دوران ترامپ اتخاذ کردند. آنها در این مدت از توافق جامع تر با ایران سخن گفته اند. در این چارچوب، به نظر می رسد آلمان نسبت به فرانسه و انگلیس نقش فعال تری را برعهده را برعهده گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با جو بایدن در خصوص شرایط پیرامون خروج آمریکا از برجام با وی مذاکره و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 839

به "مخالفت روسیه با بازنگری در برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت روسیه با بازنگری در برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید