ماجرای جاسوسی در سازمان فضایی روسیه چیست؟

به گزارش مجله لیست پیوند، مشاور رئیس شرکت دولتی راس کاسموس روسیه روز سه شنبه به اتهام خیانت به کشور و مظنون بودن در انتقال اطلاعات محرمانه به سرویس های اطلاعاتی جمهوری چک (که با آمریکا همکاری نزدیک دارد)، بازداشت شد.

ماجرای جاسوسی در سازمان فضایی روسیه چیست؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، امروز نوشت: نتیجه تحقیقات چنین نشان داده است که ایوان سافرانوف مشاور رئیس شرکت راس کاسموس (سازمان فضایی روسیه) و خبرنگار سابق روزنامه کامرسانت و ویدامستی، مظنون به خیانت به کشور و انتقال اطلاعات محرمانه به سرویس های اطلاعاتی جمهوری چک است

آلیگ الیسی ف، وکیل سافرانوف در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، گفت: در تحقیقات صورت گرفته دادستانی درباره سافرانوف، ادعا شده که وی از سال 2012 توسط سرویس های ویژه اطلاعاتی جمهوری چک استخدام شده و گفته می گردد که وی در سال 2017 یک ماموریت انجام داده و اطلاعات مربوط به همکاری های نظامی بین روسیه و کشورهای خاورمیانه را به جمهوری چک منتقل نموده است.

این وکیل اضافه نمود، مطابق مواد پرونده، انگیزه های شخصی و خودخواهانه عامل همکاری سافرانوف با سرویس های اطلاعاتی چک است که به طور معین با سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ارتباط است. همچنین ادعا شده که شواهدی مبنی بر انتقال یک سند خاص نیز در دست است، ولی چنین سندی در پرونده جنایی وجود ندارد.

لازم به یادآوری است که خبر بازداشت ایوان سافرانوف، اوایل روز سه شنبه به شرکت راس کاسموس روسیه گزارش شد. دفتر مطبوعاتی این شرکت از هر گونه اظهارنظر درباره دستگیری مشاور رئیس این شرکت دولتی خودداری نموده است.

پیش از این، دادگاه منطقه ای مسکو، حکم بازداشت سافرانوف برای مدت دو ماه تا اوایل ماه سپتامبر را صادر کرد و در پی این حکم، این شخص دستگیر شد. وکلای مدافع خواهان تجدیدنظر در این تصمیم گیری شده اند.

در رابطه با این قضیه، یک پرونده قضایی بر اساس ماده 275 قانون مجازات (خیانت به کشور) گگردده شده است. سافرانوف گناه خود را قبول ندارد.

ایوان سافرانوف پیش از این به عنوان روزنامه نگار برای دو روزنامه کامرسانت و ویدامستی مشغول به کار بود. انتصاب وی به عنوان مشاور رئیس شرکت راس کاسموس در ماه مه (اردیبهشت) اعلام شد. وی مسئول تهیه راه حل سیاست گذاری اطلاعاتی این شرکت بوده و بر چندین برنامه ویژه هم نظارت داشت.

در رابطه با دستگیری این مقام مسئول روس، یان گاماچیک معاون اول نخست وزیر و وزیر کشور جمهوری چک، امروز در پاسخ به سؤال خبرنگاران، از هر نوع اظهار نظر درباره پرونده ایوان سافرانوف که مظنون به انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به سرویس های اطلاعاتی این کشور است، خودداری کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 488

به "ماجرای جاسوسی در سازمان فضایی روسیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جاسوسی در سازمان فضایی روسیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید