شرایط احتمالی سیاره فراخورشیدی K2، 141b: اقیانوس مذاب و بادهای مافوق صوت

به گزارش مجله لیست پیوند، محققان می گویند شرایط حاکم بر سیاره فراخورشیدی K2-141b به علت نزدیکی بیش از حد به ستاره میزبان آنقدر خشن است که در بعضی از منطقه ها آن اقیانوس هایی از مواد مذاب شکل گرفته است.

شرایط احتمالی سیاره فراخورشیدی K2، 141b: اقیانوس مذاب و بادهای مافوق صوت

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، محققان دانشگاه مک گیل با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری شرایط سطح سیاره K2-141b را فوق العاده خشن توصیف نموده و می گویند در آن اتفاقات باورنکردنی مثل تبخیر و بارش سنگ ها و وزش بادهای مافوق صوت با سرعت بیش از 5 هزار کیلومتر بر ساعت اتفاق افتاده و اقیانوسی از مواد مذاب با عمق 100 کیلومتر وجود دارد.

K2-141b تقریباً هم میزان زمین است و سطح، اقیانوس و اتمسفر آن همگی از سنگ تشکیل شده اند. محققان می گویند تحلیل های آن ها نشان می دهد که آب و هوای فوق العاده خشن این سیاره به مرور زمان اتمسفر و سطح این سیاره را تغییر خواهد داد.

به گفته محققان دو سوم این سیاره به خاطر قرار گرفتن در فاصله بسیار نزدیک از ستاره میزبان همواره روز است. نزدیکی بیش از حد این سیاره به ستاره میزبان نیروی گرانش آن را قفل نموده به همین علت همواره فقط یک سمتش به طرف ستاره واقع شده است.

در آن سمتی از سیاره K2-141b که همواره روز است، اقیانوسی از ماگما با دمای 3 هزار درجه سانتی گراد قرار گرفته است. در آن سوی سیاره که شب است دمای هوا به شدت پایین و به زیر 200 درجه سانتی گراد افت می نماید. در سمت روز دما آنقدر بالاست که سنگ ها ذوب و تبخیر می شوند و در بعضی نقاط لایه ای نازک از اتمسفر را شکل می دهند.

حرارت بسیار بالای K2-141b سبب می گردد تا سنگ های تبخیر شده مثل چرخه آب در زمین با متراکم شدن روی سطح سیاره ببارند. البته به جای آب، موادی مثل سدیم، مونوکسید سیلیکون و دی اکسید سیلیکون می بارند. سنگ تبخیر شده سپس به وسیله بادهای مافوق صوت به سمت همواره شب برده شده و خاتمه سنگ ها در قالب باران روی زمین می ریزند.

محققان اشاره می نمایند که تمام سیارات سنگی پیش از سرد شدن گوی هایی از مواد مذاب بوده اند. بنابراین زمین هم احتمالاً پیش از سرد شدن شبیه K2-141b بوده است. به گفته محققان با پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2021، سیاره K2-141b با دقت بیشتری مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1140

به "شرایط احتمالی سیاره فراخورشیدی K2، 141b: اقیانوس مذاب و بادهای مافوق صوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط احتمالی سیاره فراخورشیدی K2، 141b: اقیانوس مذاب و بادهای مافوق صوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید