خورشید سیارک ها را دچار پیری زودرس می نماید!

به گزارش مجله لیست پیوند، دانشمندان ناسا اخیراً با تجزیه و تحلیل تصاویر فضاپیمای OSIRIS-Rex که به دور سیارک Bennu می چرخد، متوجه شدند که نور و گرمای خورشید در فاصله 10000 تا 100000 سال توانسته سنگ های این سیارک را بشکند و بدین ترتیب فروپاشی آن را سرعت بخشد. بدین تریب این دانشمندان به باور رسیده اند که خورشید می تواند سیارک ها را پیش از موعد به انتها عمر خود نزدیک کند.

خورشید سیارک ها را دچار پیری زودرس می نماید!

به گزارش خبرنگاران، دانشمندان اخیراً متوجه شدند که بازسازی سطح در سیارک ها بسیار سریعتر از روی زمین اتفاق می افتد. با استفاده از این دانش، آن ها قادر خواهند بود تا زمان لازم برای تکه تکه شدن سنگ های سیارک هایی مانند Bennu به قطعات کوچک تر را پیش بینی نمایند.

مارکو دلبو، دانشمند ارشد دانشگاه کوت دازور فرانسه گفت: اگرچه عدد ده ها هزار سال ممکن است بسیار طولانی به نظر برسد، اما واقعیت این است که تا پیش از این فکر می کردیم که فرآیند بازسازی و بعلاوه ازمیان رفتن در سیارک ها بسیار طولانی و در مقیاس میلیون ساله باشد. وی که محقق و نویسنده اصلی این پژوهش محسوب می گردد، می افزاید؛ ما واقعاً شگفت زده شدیم وقتی فهمیدیم که فرایند پیری و هوازدگی در سیارک ها از نظر زمین شناسی خیلی سریع تر اتفاق می افتد.

تصویر فضاپیمای OSIRIS-Rex از سطح سیارک بننو

در زمین ما، اگرچه فرآیند هایی مانند رانش زمین، آتشفشان ها و زمین لرزه ها ممکن است به طور ناگهانی سطح زمین را تغییر دهند، اما بیشتر تغییرات به تدریج رخ می دهند. در طی میلیون ها سال، تغییرات آب، باد و دما به آرامی سنگ را فرسایش می دهند و سطوح جدیدی ایجاد می نمایند. این فرآید، اما در سیارک ها به نظر می رسد که بسیار سریع تر رخ می دهد و علت این سرعت بالا نیز به نظر می رسد خورشید باشد. در سیارک بننو، خورشید هر 4.3 ساعت طلوع می نماید. در خط استوا، اوج گیری دما در روز می تواند تقریبا به 260 درجه فارنهایت (حدود 127 درجه سانتیگراد) برسد، و کمینه های شبانه به منفی 10 درجه فارنهایت (حدود منفی 23 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد. این تغییر دمای هوا در طول روز و شب سبب شکسته شدن سنگ های سطح سیارک می گردد که شواهد آن را فضاپیمای OSIRIS-Rex برای ما به ثبت رسانده است.

شکاف های ایجاد شده بر روی سطح سیارک بننو

دانشمندان در تصاویر OSIRIS-Rex برای اولین بار پیروز به شناسایی شکاف هایی در سنگ ها شده اند که تنها علت آن تغییرات دمایی در طول روز و شب این سیارک است، زیرا اگر چنین نبود الگوی شکستگی ها می بایست در جهت های تصادفی شکل می گرفت. تیم تحقیقاتی برای محاسبه دقیق تر الگو های شکستگی در سطح سیارک، یک مدل کامپیوتری طراحی کردند که در نهایت یک زمانبندی 10000 تا 100000 ساله را برای فرسایش نشان داد.

در نهایت این الگو به خوبی نشان می دهد که فرسایش در سیارک هایی مانند بننو می تواند بسیار سریع تر از سیاره هایی همانند زمین و مریخ رخ دهد و این امر نیز بخاطر نور و گرمای خورشید است. با توجه به اینکه سیارک های زیادی همانند بننو در منظومه ما وجود دارند، می توان این احتمال را عنوان کرد که خورشید قادر است بسیاری از آن ها را دچار پیری زودرس کند.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1490

به "خورشید سیارک ها را دچار پیری زودرس می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید سیارک ها را دچار پیری زودرس می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید