سودان، اتیوپی را به تهدید امنیت ملی خود متهم کرد

به گزارش مجله لیست پیوند، وزیر خارجه سودان امروز (دوشنبه) اتیوپی را به تهدید امنیت ملی کشورش با برنامه ریزی برای آبگیری دور دوم سد النهضه متهم کرد.

سودان، اتیوپی را به تهدید امنیت ملی خود متهم کرد

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مریم صادق المهدی، وزیر خارجه سودان در بیانیه ای کوتاه گفت، اتیوپیایی ها با شیوه ای که در آبگیری دور اول از سد النهضه در ژوئیه گذشته، انجام دادند، طبق اصل حسن همجواری به سودان تعدی کردند.

وی در ادامه اضافه نمود، امروز هم با روشی که اتیوپیایی ها برای آبگیری دور دوم در ژوئیه آینده برنامه ریزی نموده اند، زندگی 20 میلیون سودانی و امنیت ملی سودان تهدید می گردد.

به همین دلیل، سودان خواهان برگزاری نشست سران رؤسای کشورها و دولت های آفریقایی برای دستیابی به توافقی در مورد سد النهضه شد.

مریم صادق المهدی عصر یکشنبه در جریان نشست خود با سفرای اتحادیه آفریقا در خارطوم خواهان برگزاری نشست سران رؤسای کشورها و دولت های آفریقایی در نزدیکترین زمان ممکن برای پایبندی سیاسی مجدد طرف های مذاکرات سد النهضه به دستیابی به توافقی طی یک دوره زمانی تعیین شد.

در همین رابطه، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی مجددا بر موضع ثابت کشورش در مورد آبگیری دور دوم سد النهضه تاکید نمود.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دست کم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد نمود. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تأمین برق مورد احتیاج خود را ضروری می داند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 978

به "سودان، اتیوپی را به تهدید امنیت ملی خود متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، اتیوپی را به تهدید امنیت ملی خود متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید