غرش و فعالیت مجدد آتشفشان لاپالمای اسپانیا

به گزارش مجله لیست پیوند، با ایجاد شکاف های نو در آتشفشان لاپالمای اسپانیا دوباره گدازه های نو به بیرون سرازیر شده و به گفته مقامات منطقه ای این آتشفشان تهاجمی تر شده است.

غرش و فعالیت مجدد آتشفشان لاپالمای اسپانیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، تاگس اشپیگل آلمان در مطلبی نوشت: در آتشفشان جزیره لاپالمای اسپانیا که حدود دو هفته پیش بعد از 50 سال فوران کرد دوباره دو شکاف نو ایجاد شده که گدازه ها از آن خارج می شوند.

به گفته مقامات، این آتشفشان بسیار تهاجمی تر شده است. محققان هشت زمین لرزه دیگر را در این منطقه ثبت نموده اند.

از آتشفشان کومبره ویخا در جزایر قناری گدازه های نوی به بیرون جریان پیدا نموده است. دو شکاف نو در این آتشفشان ایجاد شده و گدازه ها از آن بیرون می ریزند. مقامت از فعالیت آتشفشانی شدید و تهاجمی در منطقه خبر داده اند. سنگ های آتشین قرمز و نارنجی مذاب از شکاف های نو در جهت دریا و به موازات جریان های گدازه ای قبلی به جریان افتاده اند.

میگوئل آنجل موکوند، مدیر مسئول فوران آتشفشانی در جزایر قناری در این باره گفته است که این آتشفشان تقریبا دو هفته بعد از فوران خود تهاجمی تر شده است.

بر اساس اعلام مقامات هشت زمین لرزه نو با شدت 3.5 ریشتر در منطقه ثبت شده و گاز و خاکستر تا ارتفاع 6 هزار متر از سطح دریا پرتاب شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف رئیس دولت منطقه ای جزایر قناری از زمان آغاز فوران این آتشفشان در 19 سپتامبر حدود 80 میلیون متر مکعب گدازه از آن آزاد شده است. چهارشنبه شب گدازه ها برای اولین بار به دریا سرازیر شدند.

اداره شهری لاپالما اعلام نموده که هوای منطقه منتهی به ساحل از نظر اندازه دی اکسید کربن آن کنترل می گردد و تا کنون هیچ خطری برای سلامتی افراد ایجاد نشده است. با این وجود از مردم درخواست می گردد در خانه های خود بمانند. بعلاوه به اهالی منطقه توصیه می گردد از ماسک حتما استفاده نمایند.

گدازه های این آتشفشان تا به حال بیش از هزار ساختمان و 338 هکتار زمین را از بین برده است.

تا به حال هیچ کشته و یا زخمی در اثر این آتشفشان گزارش نشده و حدود 6 هزار نفر از منطقه خارج شده و به منطقه ها امن منتقل شده اند.

پدرو سانچز، نخست وزیر انگلیس که تا به حال دو بار از منطقه بازدید نموده است می خواهد دوباره روز یکشنبه به این منطقه سفر کند.

معین نیست که این اولین فوران آتشفشانی در 50 سال اخیر در این منطقه چقدر طول خواهد کشید.

آتشفشان کومبره ویخا در جزایر قناری اسپانیا برای اولین بار پس از سال 1971میلادی فوران کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1199

به "غرش و فعالیت مجدد آتشفشان لاپالمای اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرش و فعالیت مجدد آتشفشان لاپالمای اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید