سرنوشت مبهم دانشگاه کوثر بجنورد ، واکنش دانشجویان به انحلال دانشگاه تک جنسیتی خراسان شمالی

به گزارش مجله لیست پیوند، در حالی که تعیین نیست سرنوشت دانشگاه کوثر بجنورد به کجا خواهد رسید، نماینده مردم در مجلس ارائه اطلاعات غلط به وزیر علوم را علت تصمیم وزارت مبنی بر ادغام دانشگاه کوثر و دانشگاه بجنورد می داند.

سرنوشت مبهم دانشگاه کوثر بجنورد ، واکنش دانشجویان به انحلال دانشگاه تک جنسیتی خراسان شمالی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ ادغام دانشگاه کوثر با دانشگاه بجنورد کذب است؛ اطلاعات غلط به وزیر علوم رسیده؛ ساختمان در حال ساخت دانشگاه کوثر فروخته می گردد؛ این ها جملاتی است که این روز ها پیرامون دانشگاه کوثر زیاد شنیده شده است.

اما ماجرا از آن قرار است که طی گفته نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس بناست دانشگاه کوثر بجنورد که دومین دانشگاه دخترانه کشور محسوب می گردد، با دانشگاه بجنورد ادغام گردد. این مسئله را بعضی تایید و عده ای نیز تکذیب می نمایند.

اما با انتشار هر مصاحبه، پیچیدگی موضوع نیز بیشتر می گردد و گره ای باز نمی گردد. یک بار رئیس دانشگاه کوثر بجنورد تکذیب می نماید؛ بار دیگر نماینده مجلس تایید. از سویی مسئولان استانی و دانشگاهی نیز هرکدام واکنش های متفاوتی را به این موضوع دارند.

بیشتر بخوانید:

  • انحلال بی سر و صدای دومین دانشگاه دخترانه کشور / ساختمان دانشگاه کوثر بجنورد در آستانه فروش!

اما در تازه ترین اعلام مواضع، رئیس دانشگاه بجنورد تاحدودی حضور دانشگاه کوثر در درون محوطه دانشگاه بجنورد را تایید کرد. احمد محقر در این خصوص گفت: فروش ساختمان نیمه کاره کوثر از سال 93 مطرح بوده و استاندار وقت نیز به این ماجرا انتقاد داشت، لذا بار ها مسئولان ملی درخصوص معین تکلیف این دانشگاه تاکید داشتند.

محقر اعلام کرد: اکنون فقط بناست زمین به دانشگاه کوثر بدهیم و هیچ مذاکره ای مبنی بر استفاده از امکانات دانشگاه نشده است.

آمار غلط به وزیر داده اند

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی نیز در تازه ترین اظهارات خود، به ارسال نامه ای به وزیر علوم جهت مخالفت با طرح ادغام دانشگاه کوثر با دانشگاه بجنورد اشاره نمود و گفت: وزیر علوم در پاسخ به نامه عنوان کرد که نظر بر ادغام نبوده است، بلکه به دلیل اعلام اینکه دانشگاه هیئت علمی ندارد و ضعیف است تصمیم براین شد که از ظرفیت دانشگاه بجنورد استفاده کند.

وزیر علوم: هدف ادغام نیست اما به دلیل شرایط نامناسب دانشگاه کوثر تصمیم بر استفاده از ظرفیت های دانشگاه بجنورد داریم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر دانشگاه کوثر با 60 هیئت علمی و 24 رشته تحصیلی ظرفیت خوبی برای استان و کشور است.

وحیدی افزود: مطرح شدن ادغام دانشگاه تک جنسیتی کوثر با دانشگاه دولتی بجنورد از سوی وزیرعلوم، به دلیل ارائه اطلاعات ناقص از استان به وزیر بود.

با این تفاسیر اگر بپذیریم هدف، صرفا استفاده دانشگاه کوثر از ظرفیت های دانشگاه بجنورد باشد، باز هم ایرادات اساسی به این موضوع وارد می گردد. اول آنکه دانشگاه کوثر از نظر شرایط هیئت علمی در صندلی نسبتا مناسبی واقع شده است. دوم آنکه دانشگاه بجنورد خود آنچنان غرق در مسائل صنفی است که نمی تواند حلال مسائل دانشگاه دیگری باشد. سوم نیز این مسئله است که ماهیت دانشگاه کوثر بجنورد دخترانه است و با این تصمیم، این ماهیت از بین می رود.

نظر دانشجویان؟

سمیه میرزایی، دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران در این خصوص گفت: ما فقط خواستار امکانات بیشتر برای دانشگاه خودمان هستیم، اما اگر با دانشگاه دولتی ادغام شویم نه تنها مسائل کم نمی گردد، بلکه به این مسائل دامن زده خواهد شد.

میرزایی ادامه داد: دانشگاه بجنورد خودش مسائل فراوان صنفی دارد و اگر ساختمان دانشگاه کوثر نیز به آن محل برود، این مسائل صنفی دوچندان می گردد، اما اگر بناست بودجه دانشگاه کوثر با ترفند هایی به جیب دانشگاه بجنورد برود ماجرا فرق می نماید.

این دانشجو تاکید نمود: با فروش ساختمان فعلی دانشگاه کوثر و وعده ساخت ساختمان جدید، دانشگاه طی چند ده سال آینده می تواند صاحب ساختمان مجزا گردد؟ درحالی که حدود 6 سال است ساختمان فعلی در حال ساختش هنوز 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته.

ماهیت دانشگاه تک جنسیتی کجا می رود؟

مینا خداوردی، دیگر دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد به خبرنگار ما گفت: موضوع اساسی نه زمین، نه ساختمان و نه سایر امکانات است؛ هرچند با ورود به دانشگاه بجنورد این موارد ضعیف تر خواهد شد.

وی اضافه نمود: ماهیت دانشگاه کوثر بجنورد تک جنسیتی بودن آن است و اگر قرار باشد در یک محیط مختلط با دانشجویان پسر حضور داشته باشیم دیگر چه فرقی می نماید کجای شهر کلاس داشته باشیم؟

خداوردی به شرایط فرهنگی بعضی از خانواده اشاره داشت و اعلام کرد: بعضی خانواده با شرط این که دانشگاه تک جنسیتی است به دختران خود اجازه حضور در دانشگاه داده اند؛ چرا باید با یک تصمیم غلط، آینده این دختران با چالش رو به رو گردد؟

اما کاربران فضای مجازی نیز به این موضوع واکنش گسترده ای داشتند.

مهدی علیپور، دانشجوی دانشگاه بجنورد در واکنش به این موضوع نوشت: نماینده یک حرفی می زند و رئیس دانشگاه حرفی دیگر! ابتدا باید وزارت علوم بین روسای دانشگاه ها آمایش انجام دهد.

کاربر اوستا مهدی نیز به عدالت آموزشی اشاره نمود و نوشت: این کار نقض عدالت آموزشی است. این تصمیم ممکن است دانشجویان بسیاری را با مشکل روبرو کند.

علی قلی زاده، کاربر دیگر فضای مجازی نیز دانشگاه کوثر را نقطه قوت آموزش عالی استان دانست و نوشت: برچیدن دانشگاه کوثر با منافع استان سازگار نیست.

کاربر سابود نیز نوشت: امتیاز حضور این دانشجویان در استان را از بین نبرید.

مصطفی با اشاره به محرومیت خراسان شمالی، از دست دادن سهمیه دانشگاه دخترانه را در تشدید محرومیت استان موثر دانست.

کاربر ابوعمار نیز از رئیس دانشگاه کوثر بجنورد که موضوع ادغام را منکر شده بود، پرسید: در جلسه هیئت امنای دانشگاه های استان که در هفته گذشته برگزار گردید، چه گذشت؟

حال باید دید سرنوشت این دانشگاه به کجا خواهد انجامید. خبرنگار خبرنگاران پیوسته پیگیر اخبار و مطالبات دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد خواهد بود و در این زمینه آماده انتشار نظرات تمامی مسئولان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 504

به "سرنوشت مبهم دانشگاه کوثر بجنورد ، واکنش دانشجویان به انحلال دانشگاه تک جنسیتی خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت مبهم دانشگاه کوثر بجنورد ، واکنش دانشجویان به انحلال دانشگاه تک جنسیتی خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید