دیابت و برنامه غذایی شما

به گزارش مجله لیست پیوند، شما به همراه رژیم درمان تان، برنامه غذایی خاصی برای خود طراحی خواهید کرد. برنامه غذایی شما یک راهنما است که تعداد انتخاب های غذایی شما در هر وعده اصلی و میان وعده که مجاز به خوردن آنها هستید را نشان می دهد. برنامه غذایی شما طوری طراحی شده که بیشتر از نصف کالری دریافتی روزانه تان را از کربوهیدرات دریافت خواهید کرد و اندازه کمتری چربی و پروتئین خواهید خورد.

دیابت و برنامه غذایی شما

دیابت و برنامه غذایی شما

اگر دیابت داشته باشید، برنامه غذایی و لیست های جانشینی به شما برای رسیدن به تمام اهداف تغذیه ای کمک می نماید. اولین گام، صحبت و مشورت با رژیم شناس خودتان است؛ کسی که نیازات روزانه تغذیه ای شما را محاسبه نموده و به شما کمک می نماید تا به نسخه تجویز شده تغذیه ای خود، به خوبی عمل کنید. نسخه تجویز شده یا همان برنامه غذایی، با کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی ای که شما خورده اید و سطح فعالیت خود شما و مقدار انسولین موجود در بدن تان تطبیق داده خواهد شد.

شما به همراه رژیم درمان تان، برنامه غذایی خاصی برای خود طراحی خواهید کرد. برنامه غذایی شما یک راهنما است که تعداد انتخاب های غذایی شما در هر وعده اصلی و میان وعده که مجاز به خوردن آنها هستید را نشان می دهد. برنامه غذایی شما طوری طراحی شده که بیشتر از نصف کالری دریافتی روزانه تان را از کربوهیدرات دریافت خواهید کرد و میزان کمتری چربی و پروتئین خواهید خورد.

لیست های جانشین

شش لیست جانشین وجود دارند که به شما کمک نمایند تا برنامه غذایی شما به خاتمه برسد. مواد غذایی که در یک لیست با همدیگر گروه بندی شده اند، به هم شبیه هستند. هر غذا در یک لیست دارای میزان مساوی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی و کالری است. مقادیر داده شده در هر ماده غذایی انتخاب شده از یک لیست مساوی هستند. هر ماده غذایی از یک لیست می تواند با ماده غذایی دیگری از همان لیست جا به جا و جانشین گردد.

این شش لیست عبارتند از:نشاسته و نان، گوشت و جانشین های آن، سبزی ها، میوه ها، شیر و چربی.

استفاده از لیست جانشین و دنبال کردن برنامه غذایی، شما را با تنوع غذایی زیادی رو به رو می سازد و به این ترتیب کالری ها، کربوهیدرات، پروتئین و چربی داده شده در طول روز را کنترل خواهد نمود. در این صورت غذای تان با انسولین شما متعادل خواهد شد. اهداف درمانی برای دو نوع دیابت تا حدی با هم فرق دارد که به اختصار به آنها می پردازیم:

غذا و دیابت نوع 1

مهمترین اصل تغذیه ای برای افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، یکنواختی و ثبات است. غذاها باید طی یک محدوده زمانی در هر روز خورده شوند. میزان و تنوع غذای خورده شده در هر وعده غذایی، از یک روز تا روز دیگر باید تقریباً برابر باشد. این مساله مهم است زیرا غذایی که شما می خورید، طوری طراحی شده تا میان ترشح انسولین بدن شما و مقدار فعالیت تان تعادلی ایجاد کند. برنامه غذایی شما و لیست های جانشین می توانند به ثبات این مساله کمک نمایند که تعادل میان غذا و انسولین شما باعث تنظیم سطح قند خودتان گردد. اگر برنامه غذایی شما و انسولین بدن تان از این تعادل خارج شوند، نوسان گسترده ای در سطح گلوکز خون به وجود می آورد که ممکن است با مسائلی ناشی از واکنش های انسولینی یا نشانه هایی از افزایش گلوکز خون روبه رو شوید.

غذا و دیابت نوع 2

اغلب افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، اضافه وزن دارند. بنابراین مهمترین اصل تغذیه ای برای افراد مبتلا به این نوع دیابت، کنترل وزن است. شما می توانید با کمتر خوردن غذا و بیشتر کردن ورزش، کاهش وزن را تجربه کنید. در اینجا همخوردن با یک برنامه متعادل مهم است، حتی هنگامی که در حال کاهش وزن هستید. رژیم شناس شما در محاسبه تعداد کالری هایی که نیاز دارید و اهداف تنظیم وزن مناسب، شما را کمک خواهد نمود و راه حلی را به شما خواهد داد تا به آن اهداف برسید.

اصلاح سبک زندگی

شما ممکن است مجبور شوید طریقه خوردن خود را تغییر دهید. افراد زیادی سؤال می نمایند که آیا آنها می توانند غذایی مشابه بقیه افراد خانواده بخورند؟ برنامه غذایی افراد دیابتی با روش خوردن هر کس دیگر خیلی متفاوت نیست، حتی ممکن است این مساله درست باشد که بسکمک از مردم به طریقه مناسب و سالمی غذا نمی خورند و این تغییر عادات، کار بسیار سختی است به خصوص تغییر در عادات غذایی. به یاد داشته باشید با ایجاد تغییرات تدریجی و تنظیم اهداف کوتاه مدت و تشویق کردن خودتان می توانید پیروز شوید. برای این که برنامه غذایی شما کارایی لازم را پیدا کند، باید آن چیزهایی را بخورید که در نسخه شما (برنامه غذایی تجویز شده از سوی رژیم شناس تان) آمده است. میزان غذای خورده شده از طریق شما در پیروزیت تان برای اجرای برنامه غذایی بسیار مهم است. اگر شما بیشتر یا کمتر غذا بخورید، در نظم گلوکز خون شما و وزن تان مؤثر خواهد بود. برای تخمین میزان غذای صحیح مصرف شده، نیازمند مقدار گیری و وزن کردن غذاها هستید. البته طی یک هفته یا بیشتر مهارت لازم را به دست خواهید آورد و با گذشت زمان به این مهم دست خواهید یافت. زمانی که در آموزش های ابتدایی در پی آشنایی با چگونگی استفاده از برنامه غذایی خود و لیست های جانشین هستید، این مساله بسیار مهم است که به صورت منظم رژیم شناس خود را دیدار کنید. در صورتی که برنامه غذایی شما عملی نگردد، می تواند دوباره با شرایط شما مطابقت داده گردد. تنها راه کاربردی کردن آن هم دیدار مداوم و منظم رژیم شناس تان و حل مسائل از طریق شما و اوست.

این برنامه غذایی، همیشگی است؟

با گذشت زمان ممکن است برنامه غذایی شما تغییر کند. تغییرات در شیوه زندگی مثل شغل، مدرسه، مسافرت و گردش، نیازمند تطبیق در برنامه غذایی شماست. وزن شما ممکن است تغییر کند، عادات غذایی شما ممکن است تغییر کند، مقدار فعالیت شما ممکن است تغییر کند. هر کدام از این تغییرات به این معنی است که شما ممکن است به یک برنامه غذایی تازه نیاز پیدا کنید. همان طور که بچه ها رشد می نمایند، به کالری بیشتری نیاز دارند و وقتی آنها به بلوغ می رسند، نیازات محدود می گردد. با رژیم شناس خود به صورت منظم، برنامه را رسیدگی کنید. در بازنگری برنامه غذایی تان، هر سؤالی را که ممکن است پیش بیاید، بپرسید و اطلاعات تغذیه ای تازه را یاد بگیرید. مشاوره تغذیه ای منظم به شما کمک می نماید تا تغییرات مثبتی را در عادات غذایی خود به وجود آورید. به یاد داشته باشید برنامه غذایی شما فقط و فقط برای خود شما نوشته شده و شامل موارد مورد علاقه و شرایط غیر دلپذیر شماست. این برنامه انعطاف پذیر است و در جهت نیازات گوناگون شما طرح ریزی شده. این گستردگی به شما کمک می نماید تا به اهداف تغذیه ای خود برسید. شما می توانید در حالی که احساس بهتری از تغییر عادات غذایی تان پیدا نموده اید، سالم تر هم زندگی کنید.

منبع:نشریه کوچه ما، شماره 14.

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1180

به "دیابت و برنامه غذایی شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت و برنامه غذایی شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید