خوشمزه ترین و برترین غذاهای کاتماندو؛ نپال

به گزارش مجله لیست پیوند، معروف ترین غذاهای کاتماندو

کاتماندو مرکز و بزرگ ترین شهر نپال است و با واقع شدن در دره کاتماندو در نزدیکی رودخانه بگماتی طبیعتی شگفت انگیز را به بازدیدکنندگان ارائه می نماید. با این حال، کاتماندو برترین مکان برای امتحان کردن خوشمزه ترین غذاهای نپالی هم هست. در این مطلب معروف ترین و برترین غذاهای کاتماندو را به شما معرفی می کنیم. اگر قصد سفر به این کشور اعجاب برانگیز را دارید در طول سفر و در سفر به مرکز نپال حتما این غذاهای خوشمزه را امتحان کنید.

خوشمزه ترین و برترین غذاهای کاتماندو؛ نپال

آشپزی نپالی

نپال کشوری کوهستانی بر فراز رشته کوه های هیمالیاست و 8 قله از 14 قله بلند جهان در همین کشور قرار گرفته که از جمله مشهورترین آن ها قله اورست یا بام جهانست. آشپزی و غذاهای کاتماندو تحت تاثیر غذاهای هندی، تبتی، تایلندی و … قرار گرفته اند که در طول قرن ها وارد آشپزی نپال شده و به مرور بخشی از غذاهای سنتی این کشور شده اند. با هم مروری خواهیم داشت بر معروف ترین غذاهای کاتماندو و نپال.

موموس | Momos

یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای کاتماندو خمیرهایی شکم پر به نام موموس است که در واقع ریشه در آشپزی تبتی دارد. موموس دامپلینگ یا پیراشکی های کوچکی است که معمولا با سس گوجه مخصوصی سرو می گردد و در کاتماندو بسیار پرطرفدار است. داخل این دامپلینگ ها را با مواد و ترکیبات متنوعی می توان پر کرد: از ترکیب سبزیجات و گوشت های مختلف گرفته تا انواع مدرن تر و خلاقانه تر که با پنیر و حتی سیب زمینی آبپز پر شده اند. در رستوران های کاتماندو می توانید موموس را به صورت بخارپز، سرخ شده، نیمه سرخ و نیمه بخارپز سفارش بدهید که البته نوع کاملا سرخ شده آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

یوماری | Yomari

یوماری با ظاهر بامزه و ماهی شکلی که دارد جزء معروف ترین غذاهای کاتماندو است و تجربه ای هیجان انگیز از آشپزی نپالی را در اختیار مسافران قرار می دهد. یوماری در واقع دامپلینگ ها یا پیراشکی هایی از آرد برنج هستند که به شکل ماهی فرم داده می شوند و داخلشان هم با مواد شیرین مثل چاکو و جدیدا شکلات پر می گردد و جزء غذاهای شیرین محسوب می شوند. یوماری معمولا در کنار سسی شیرین سرو می گردد و به عنوان یک میان وعده و اسنک خوشمزه انتخابی عالی خواهد بود.

این غذا یکی از غذاهای سنتی و محلی فستیوال های نپالی است اغلب در هنگام جشن بعد از برداشت به نام یوماری پونی تهیه و سرو می گردد. با این حال شما در سفر به نپال و کاتماندو در هر موقع از سال می توانید این داملیپنگ ها بامزه و خوش طعم را سفارش بدهید و میل کنید.

دال بات | Dal Bhat

دال بات هم یکی از معروف ترین غذاهای کاتماندو است که اصالتا متعلق به نپال است. دال بات عمدتا از برنج به همراه سوپ عدسی به نام دال به همراه ترکیبات دیگر تشکیل می گردد. در حقیقت بات در زبان محلی به معنای برنج پخته شده و دال هم به معنای عدس است و دال بات هم به معنای برنج سفید و ساده به همراه سوپ عدس دال است. البته دال بات معمولا به عنوان بخشی از سینی غذای مشهور شبه قاره هند به نام تالی سرو می گردد که غذاهای مختلف در پیاله ها و کاسه های کوچک ریخته می شوند و در یک سینی سرو می شوند. از جمله سایر غذاهایی که در کنار دال بات سرو می شوند می توان به کاری، ترشی و سبزیجات بخارپز و … اشاره نمود.

ماست جوجو دائو | Juju Dhau

ترجمه دقیق و لفظی جوجو دائو در زبان محلی به معنای شاه کشک ها است، اصطلاحی که معمولا در سرتاسر باختاپور، زادگاه این ماست مشاهده خواهید کرد. دائو از روزگاران قدیم به وسیله بومیان و قبایل ساکن در دره کاتماندو تهیه می شده است. این ماست در روش سنتی با استفاده از شیر بوفالو تهیه می گردد و به علت تکه های کاسترد مانندی که در بافتش وجود دارد معروفیت و محبوبیت زیادی دارد. برای تهیه این ماست، شیر بوفالو را می جوشانند و آن را با استفاده از شیرین نماینده های طبیعی مثل عسل شیرین می نمایند و بعد آن را داخل کوزه سفالی می ریزند تا آماده گردد. این کوزه را با پتو یا پارچه پنبه ای می پوشانند و در جای گرمی قرار می دهد تا ماست تخمیر شده و آماده گردد. این ماست طعمی خاص و متفاوت دارد و یکی از برترین غذاهای کاتماندو است که به شما پیشنهاد می کنیم.

سوپ توکپا | Thukpa

توکپا یکی دیگر از معروف ترین غذاهای کاتماندو است و در واقع یک نوع سوپ نودل است که ریشه در بخش های شرقی منطقه تبت دارد. این غذا از نودل دست ساز پخته شده به همراه سبزیجات و گوشت (معمولا گوشت بوفالو) تهیه می گردد و به ویژه در منطقه ها هندونشین نپال که از گوشت گاو استفاده نمی نمایند رواج زیادی دارد. ادویه ها و طعم دهنده های اصلی این سوپ خوشمزه ادویه گرام ماسالا و پودر فلفل چیلی هستند.

ماس کو بارا | Mass Ko Bara

در بین تمام غذاهای کاتماندو هیچ کدام به انداز ماس کو بارا طعم خانگی و سنتی ندارند. این غذا شبیه به نوعی کوکو است و طرز تهیه آن به این صورت است: عدس تیره را یک شب در آب می خیسانند تا کاملا نرم گردد، بعد آن را له می نمایند تا به صورت خمیری در می آورند و با ادویه گرام ماسالا ترکیب می نمایند. خمیر به دست آمده به صورت گرد و نازک در می آید و داخل روغن سرخ می گردد. در دقایق آخر سرخ شدن، یک تخم مرغ روی آن شکسته می گردد و کمی گوشت هم روی آن ریخته می گردد. این غذا بیشتر یک نوع غذای خیابانی در کاتماندو به شمار میرود و در رستوران های سطح بالا آن را در منو مشاهده نخواهید کرد.

تینگمو و آلو پینگ | Tingmo and Aloo Phing

پناهندگان تبتی که در سال 1959 از کشورشان تبعید شده بودند به نپال و کاتماندو پناه آوردند و همراه با خود، غذاهای و آشپزی محلی شان را هم به این کشور وارد کردند. یکی از این غذاها تینگمو و آلو پینگ است که امروز به یکی از محبوب ترین غذاهای کاتمادو تبدیل شده است. تینگمو نوعی نان متخلخل و بخارپز شده است که معمولا در کنار انواع سوپ و آب گوشت سرو می گردد. آلو پینگ هم یک سوپ داغ و خوشمزه است که از ترکیب نودل، سیب زمینی و سبزیجات تهیه می گردد. نان تینگمو و آلو پینگ معمولا در کنار هم سرو می شوند و همراه با آن ها کمی ترب سفید رنده شده و برنج هم به سرو می گردد که ترکیبی بسیار خوشمزه و لذیذ به وجود می آورند.

سمبوسه | Samosa

سمبوسه از آن دست غذاهایی است که امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، مدیترانه و شرق آسیا مصرف می گردد و به علت مقرون به صرفه بودن و طرز تهیه ساده و طعم فوق العاده اش بسیار محبوب و پرطرفدار است. سمبوسه یکی از محبوب ترین غذاهای کاتماندو هم هست و به عنوان اسنک و میان وعده ای مقرون به صرفه و خوشمزه بسیار پرطرفدار و معروف است. در بیشتر اغذیه فروشی های سیار و رستوران های محلی کاتماندو می توانید سمبوسه را بخرید و همراه با سس های خوشمزه و لذیذ میل کنید. داخل سمبوسه با مواد مختلفی پر می گردد: از ترکیب گوشت و سبزیجات گرفته تا نوع کاملا گیاهی و نسخه کلاسیک سمبوسه که با سیب زمینی پخته و گاهی لوبیا تهیه می گردد.

کیما چاتاماری | Keema Chatamari

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای کاتماندو و نپال غذایی به نام کیما چاتاماری است. این غذا در واقع شبیه به یک کرپ یا پنکیک نازک از آرد برنج است که روی آن با ترکیبات مختلف پوشانده می گردد و می توان آن را نسخه نپالی پیتزا دانست. مردم بومی دره کاتماندو از روزگاران قدیم این غذا را درست می کردند و امروزه در بیشتر رستوران های کاتماندو می توانید این میان وعده و اسنک خوشمزه و جالب را سفارش بدهید. ترکیبات روی کیما چاتاماری می تواند بسیار متنوع باشد، اما به طور کلی روی آن تخم مرغ، گوشت و پیاز ریخته می گردد.

منبع: edition.cnn.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1349

به "خوشمزه ترین و برترین غذاهای کاتماندو؛ نپال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین و برترین غذاهای کاتماندو؛ نپال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید