خبرنگاران دور از دورهمی یلدا باشیم

به گزارش مجله لیست پیوند، کرمان - خبرنگاران - خانواده های ایرانی همه ساله شب یلدا را با گردهم جمع شدن و اجرای آیین های بلندترین شب سال گرامی می دارند، اما شیوع ویروس کرونا یلدای سال جاری را متفاوت نموده و توصیه های متخصصان و مسئولان بهداشتی بر دور ماندن از دورهمی ها تاکید دارد.

خبرنگاران دور از دورهمی یلدا باشیم

به گزارش خبرنگاران، شب یلدا از دیر باز به عنوان یکی از قدیمی ترین آیین ها و جشن های کهن برای ایرانیان محسوب می گردد که هر منطقه با رسوم و خوراکی های خاص خود گرمی به شروعین شب زمستان سرد می دهند.

آفتاب آخرین روز پاییز که غروب می نماید، خانه های ایرانیان بویژه بزرگان و ریش سفیدان خانواده محل شب نشینی افراد می گردد تا با صرف خوراکی های و بجا آوردن آیین های مخصوص شب چله، زمستان سرد اما پر برکتی را شروع نمایند.

شاید مهمترین فلسفه زنده نگهداشتن شب یلدا، همان دور هم جمع شدن خانواده ها است تا دیداری تازه نمایند و از سلامت و حال یکدیگر باخبر شوند و قصه ها و حکایت ها از زبان یکدیگر بشنوند.

اما سال جاری میهمان ناخوانده ای بنام ویروس کرونا در جامعه آمده و جمع شدن خویشان و دوستان دور همدیگر در بلند ترین شب سال را به خطری برای سلامت افراد بدل نموده است که باید برخلاف سنت هر سال یلدا را هر چه خلوت تر برگزار کنیم.

جامعه در طول 10 ماهی که از همه گیری بیماری کووید 19 می گذرد به خطرهای این بلای نوظهور پی برده است و می داند که با کوچکترین غفلتی، فاجعه ای جبران ناپذیر دامن کانون گرم خانواده ها را می گیرد.

همه باور داریم که ویروس کرونا رفتنی است و روزی شرش از سر جامعه بشری کم می گردد و بازهم شب های یلدایی دیگری فرا می رسد که اگر محتاط باشیم، دوباره افراد دور یکدیگر جمع خواهند شد و دورهمی ها شکل می گیرد.

نرفتن به میهمانی و دورهمی شب بلند یلدا، حضور این ویروس نحس را در جامه کوتاه تر می نماید و تلاشهای شبانه روز مسئولان و کادر بهداشت و درمان را به ثمر می نشاند تا هر چه زودتر جامعه ای عاری از ویروس کرونا را داشته باشیم.

پس بیاییم یلدای سال جاری را با رفتار متفاوت و خلاقانه پاس بداریم و دور همی ها و جشن ها را تعطیل و یا با حضور حداقل افراد برگزار کنیم تا مژده ای برای به خاتمه رسیدن مریضی و رنج بیماری کووید 19 باشد.

محدودیت های شب یلدا

جانشین دبیر ستاد کرونای استان کرمان با بیان اینکه یلدای سال جاری باید با توجه به شرایط کرونایی متفاوت تر از سال های قبل باشد گفت : با شیوع بیماری کرونا بسیاری از آئین های ملی و مذهبی ما دچار تغییر شده و سال جاری این آئین ها و مراسم ها های معمول را متفاوت تر از همواره باید تجربه کنیم.

محمد صادق بصیری اضافه کرد: شب یلدا سنت دیرینه ایرانیان محسوب می گردد اما سال جاری به علت شرایط کرونایی برگزاری شب یلدا با سال های گذشته متفاوت خواهد بود و مردم می توانند با استفاده از فضای مجاری در این شب دور هم اما دور از هم خواهند شب یلدا را جشن بگیرند.

وی تاکید نمود: محدودیت های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در روز شنبه و یکشنبه به دلیل شب یلدا، افزایش و ساعت کار اصناف کاهش می یابد و مردم بیرون رفتن های غیرضروری خود را کاهش دهند تا شاهد شکسته شدن سیر نزولی کرونا نباشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان توضیح داد: طبق گزارش وزارت بهداشت دورهمی های شب یلدا می تواند 50 درصد ابتلا را در برداشته باشد و همه مردم باید تابع قوانین ضدکرونایی باشند به قوانین منع تردد شبانه احترام گذاشته گردد.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری و کاهش حجم ترددهای درون شهری و برون شهری و جلوگیری از دورهمی های شب یلدا، فعالیت اصناف به جز مشاغل گروه یک در شهرهای این استان طی روزهای29 و 30 آذرماه در ساعت 18به خاتمه می رسد.

بصیری گفت:: آثار همراهی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط صنوف و مردم استان مثبت بوده و همکاری ها و نظارت ها نتایج بسیار خوبی را در بر داشته، طوری که تعداد مبتلایان در آذرماه نسبت به آبان ماه 39 درصد و تعداد موارد مرگ و میر هفت درصد کاهش پیدا نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 763

به "خبرنگاران دور از دورهمی یلدا باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دور از دورهمی یلدا باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید