ترکیه هم خواهان مشارکت در پروژه دفاع مشترک اروپایی شد

به گزارش مجله لیست پیوند، ترکیه در نامه ای به وزارت دفاع هلند مشارکت در پروژه دفاع مشترک اروپایی را خواهان شده است.

ترکیه هم خواهان مشارکت در پروژه دفاع مشترک اروپایی شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه دی ولت آلمان، آنکارا هم مشارکت در پروژه بهبود تحرکات نظامی در اروپا را همان گونه که آمریکا، کانادا و نروژ قبلاً درخواست نموده بودند، متقاضی شده است.

آنکارا چندین ماه است که با همه توان برای نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا کوشش می نماید.

به نوشته روزنامه دی ولت آلمان، ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو می خواهد در آینده در سیاست دفاعی و امنیتی اروپا هم همکاری کند.

در محافل اروپایی به عنوان مهم ترین دلیل برای این درخواست ترکیه قطعی شدن همکاری آمریکا در این پروژه اروپایی و طرح های آنکارا برای بهبود مناسبات طرفین عنوان شده است.

بر این اساس آنکارا پیشنهاد داده که به صورت رسمی در چارچوب ابتکار دفاعی اتحادیه اروپا، همکاری ساختاری دائمی موسوم به پسکو که از جمله اهداف آن بهبود جابجایی تجهیزات و نیروها در این اتحادیه است مشارکت کند.

به نوشته روزنامه دی ولت آلمان یک درخواست کتبی دولت ترکیه در این باره حدود یک هفته پیش از طرف وزارت دفاع هلند دریافت شد.

سران کشورهای اروپایی در نشست اواخر ماه مارس به ترکیه بهبود مناسبات مالی، آزادی ویزا و یاری های میلیاردی جدید برای حمایت از پناهندگان در این کشور را وعده دادند. این مسئله باید مجدداً در نشست اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در اولویت قرار گیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر تصمیم گیری سریع اروپا در این راستا تاکید دارد.

وی می داند که با کنار رفتن آنگلا مرکل از مقام صدر اعظمی آلمان در پاییز آینده توافق درباره این موضوعات معین دشوارتر خواهد شد.

حدود 10 روز پیش وزرای دفاع اتحادیه اروپا در ملاقات خود در بروکسل تصمیم گرفتند آمریکا، کانادا و نروژ را به عنوان اولین کشورها در پروژه دفاع مشترک اروپایی برای بهبود نقل و انتقال نیروها مشارکت دهند. این تصمیمی است که از اهمیت نمادین بالایی برخودار است.

پروژه تحرک نظامی بخشی از پروژه همکاری های دائمی ساختاری موسوم به پسکو است که هدف آن ارتقاء توان دفاعی اروپا است.

در دوران ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا در سال 2020 امکان گسترده شدن این پروژه به کشورهای ثالث فراهم شده و دولت آلمان به شدت از مشارکت آمریکا در این پروژه نظامی حمایت کرد.

این پروژه قرار است یاری کند تا موانع برای انتقال نیرو و تجهیزات در اروپا رفع گردد.

به گفته وزیر دفاع آلمان این کشور نقش محوری لجستیکی در این پروژه را بر عهده می گیرد.

پیمان همکاری سازمان یافته دائمی اتحادیه اروپا (PESCO) از سوی هلند به عنوان راهی برای هماهنگی قوانین گمرکی 25 کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه شد که مالت و دانمارک از آن خارج شدند. هدف آن همچنین حذف کاغذبازی اداری بود که از جابجایی غیرمحدود نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی به ویژه سلاح در سراسر مرزهای اروپا جلوگیری کند.

هدف این ابتکارعمل همچنین سرمایه گذاری حدود دو میلیارد دلاری روی ارتقای زیرساخت حمل و نقل این نهاد برای این اهداف است، از جمله پل هایی که دیگر برای تردد تانک ها ایمن نیستند.

لاهه هلند این پروژه را که به استثناء دانمارک، مالت و ایرلند 24 عضو دیگر اتحادیه اروپا در آن مشارکت می نمایند را هماهنگ می نماید.

طرح همکاری ساختاری دائمی (PESCO) راهی برای تقویت توان نظامی اروپایی با راهنمایی آموزش های نظامی و تقویت لجستیکی به وسیله شبکه ای در سراسر این قاره است. همچنین ایجاد واحد آموزش مشترک افسران نظامی از دیگر اهداف این معاهده ذکر شده است.

وزارت دفاع آلمان این طرح را به عنوان یک موفقیت ارزیابی نموده که همچنین می تواند محرکی برای همکاری بیشتر بین اتحادیه اروپا و ناتو باشد.

از این طریق اتحادیه اروپا می خواهد بخصوص از چند پارگی و رقابت پر هزینه در صنعت اسلحه سازی در اروپا جلوگیری کند. هم زمان می خواهد تجهیزات نظامی و نیروهای مسلح در این اتحادیه را با هم هماهنگ تر کند.

تقریباً هر یک از اعضای اتحادیه اروپا یکی از پروژه های تعریف شده در طرح پسکو را رهبری می نماید که در آن، تعداد مختلفی از کشورها همکاری می نمایند. آلمان هماهنگی 6 پروژه در این طرح را بر عهده دارد.

در این پروژه از جمله این مسئله مطرح است که با ایجاد زیر ساخت های لازم در صورت حمله خشونت آمیز علیه اروپا مثلاً حمله روسیه به لتونی، نیروهای غربی هر چه سریع تر در صحنه درگیری حاضر شوند. به این ترتیب این پروژه نه تنها به اتحادیه اروپا سود می رساند بلکه به نفع ناتو و آمریکا هم هست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1028

به "ترکیه هم خواهان مشارکت در پروژه دفاع مشترک اروپایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه هم خواهان مشارکت در پروژه دفاع مشترک اروپایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید