بی توجهی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به استعدادهای دانشجویان، ضرورت اصلاح ظرفیت های نادیده گرفته شده ورزش دانشگاهی

به گزارش مجله لیست پیوند، کاندیدای ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از ظرفیت های نادیده گرفته شده در حوزه ورزش دانشگاهی می گوید.

بی توجهی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به استعدادهای دانشجویان، ضرورت اصلاح ظرفیت های نادیده گرفته شده ورزش دانشگاهی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران-محدثه حسینی؛ شاید در بین اخبار ورزشی، خبر موفقیت تیم های دانشجویی در مسابقات حرفه ای و یا درخشش دانشجویان کشورمان را در مسابقات آسیایی و جهانی را شنیده باشید و ناخودآگاه جای خالی خود و یا دانشجویانی که می شناسید را در ترکیب تیم اعزامی کشورمان به آن مسابقه را حس نموده اید.

مسئول اعزام تیم به مسابقات آسیایی و جهانی دانشجویان، فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی است و این تیم ها متشکل از دانشجویان تمامی بخش ها آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، پیغام نور، جامع علمی کاربردی و دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است. گاهأ به اختصار به این فدراسیون، فدراسیون دانشجویی نیز گفته می گردد.

این روزها فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تنها فدراسیون دارای مصوبه مجلس شورای اسلامی است. با توجه به اتمام دوره مسئولیت محمدرضا دهخدا، رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و بازنشستگی وی تا برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، محمدحسین علیزاده مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ مسئولیت به عنوان سرپرست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناری منصوب شد.

پیش از این مقرر بود مجموع انتخابات فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی 19 اسفندماه امسال برگزار گردد که به علت شیوع ویروس کرونا این انتخابات به تعویق افتاد. پس از این تاریخ نیز مقرر شد، 31 تیرماه امسال مجمع انتخابات ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی برگزار گردد که بنابر نامه فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های دانشگاهی لغو شد.

تا کنون آقایان هادی بشیریان، محمد پورکیانی، داوود حومنیان شریف آباد، جواد شهلایی باقری، جمشید همتی و عبدالمهدی نصیرزاده 6 کاندیدای هستند که شرایط لازم را برای به دست آوردن سکان ریاست فدراسیون کسب نموده اند.

از هیمن رو به سراغ جمشید همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از کاندیدهای ریاست این فدراسیون رفته ایم تا نظر خود را در مورد ورزش دانشجویی و کاستی ها و فرصت های این حوزه جویا شویم.

ظرفیت ها و نواقص فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی در یک نگاه

خبرنگاران: کاندیدا شدن شما برای ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشجویی صحت دارد؟

همتی: فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی که به اختصار به آن فدراسیون دانشجویی گفته می گردد و من نیز کاندیدای ریاست این فدراسیون شده ام و ثبت نام نموده ام. با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا انتخابات ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی که مقرر بود 19 اسفندماه سال 98 برگزار گردد به تعویق افتاد و سرپرست برای فدراسیون تعیین کردند.

خبرنگاران: وظیفه شما فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی چه ظرفیت هایی را دارا است؟

همتی: یکی از مهمترین ظرفیت های موجود در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و نیروی انسانی متخصص است.

نیروی انسانی متخصص شامل اساتید و کارکنان حوزه ورزش می شوند که در رشته های ورزشی مختلفی تخصص دارند و دارای درجات بالای مربیگری و داوری هستند. این افراد دوره تخصصی در داخل کشور و خارج آن گذراندند.

اساتید و کارکنان فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی با دیگر فدراسیون های ورزشی ارتباط دارد. این ارتباط یکی از بهترین ظرفیت ها برای ورزش دانشگاهی است که می توانیم از تخصص ظرفیت های دیگر فدراسیون ورزشی برای توسعه و پیشرفت ورزش دانشجویی استفاده کنیم که متاسفانه تا به امروز این ارتباط به درستی شکل گرفته است.

به عنوان متولی ورزش دانشجویی کشور باید با استفاده به وسیله یک مکانیزم درست و ساماندهی درست با کارکنان و اساتید حوزه ورزش ارتباط گرفته و در جهت پیشبرد اهداف فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و توسعه ورزش دانشجویی از ظرفیت های آن ها بهره ببریم.

جامعه مخاطب چند میلیونی ورزش دانشگاهی

جمعیت 4 میلیونی دانشجویان نیز یکی دیگر از ظرفیت های ورزش دانشگاهی است. ما به عنوان متولی ورزش دانشگاهی باید برنامه های متنوع در حوزه های مختلف ورزشی تدوین و تهیه کنیم.

ایجاد تعامل بین دانشجویان رشته های مختلف می تواند برای رسیدن به اهداف در حوزه ورزش از جمله کارآفرینی و اشتغال زایی در ورزش تاثیر بسزایی بگذارد.

تعامل سازنده بین اساتید و دانشجویان رشته های مختلف منجر به استفاده از ظرفیت هر یک از این افراد می گردد. به طور مثال برای ساخت اپلیکیشن های ورزشی باید بین اساتید و دانشجویان رشته های مختلف یک ارتباط سازنده وجود داشته باشد، این اپلیکیشن ها می تواند خدمات ویژه ای را به دانشجویان سراسر کشور ارائه دهد.

زیرساخت های بلا استفاده ورزش دانشگاهی

سومین ظرفیت ورزش دانشگاهی زیرساخت ها، سالن ها، اماکن و تاسیسات ورزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیغام نور، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه های فنی حرفه ای و دیگر بخش های آموزش عالی هر کدام دارای زیرساخت ها و تاسیسات ورزشی هستند.

به گفته دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان سرانه ورزشی هر دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم بیش از 2 متر است که در راستای توسعه آموزش دانشجویان بسیار مهم است.

با استفاده از زیرساخت ها، سالن ها، اماکن و تأسیسات ورزشی می توان در ابعاد مختلف تندرستی، فوق برنامه، استعدادیابی و یا کارآفرینی در حوزه ورزش و... به دانشجویان آموزش داده گردد.

متاسفانه از سوی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی طی سال های اخیر از این سه ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. برای استفاده از این ظرفیت ها احتیاج به ایجاد یک ساختار به عنوان نقش ستادی و سیاستگذاری است که سیاست های کلان ورزش دانشگاهی را تدوین و به دانشگاه ها و بخش های آموزش عالی ابلاغ گردد که در این راستا نیز پیشنهادات و برنامه هایی را در نظر داریم.

ادامه دارد..

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 600

به "بی توجهی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به استعدادهای دانشجویان، ضرورت اصلاح ظرفیت های نادیده گرفته شده ورزش دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به استعدادهای دانشجویان، ضرورت اصلاح ظرفیت های نادیده گرفته شده ورزش دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید