اختلالی که در شب امتحان تمرکز را از دانش آموزان می گیرد

به گزارش مجله لیست پیوند، یک روانپزشک گفت: استرس، واکنش ذهن و بدن ما به تهدیدها، انتظارات و توقعات روزمره زندگی است.

اختلالی که در شب امتحان تمرکز را از دانش آموزان می گیرد

محمدرضا خدایی روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار درباره اثرات استرس و اظطراب و را های درمان آن گفت: استرس، واکنش ذهن و بدن ما به تهدیدها، انتظارات و توقعات روزمره زندگی است.

او در ادامه اضافه نمود: در مقابل استرس توانایی های بدن جهت رویارویی با فشار درونی واقع شده است که به مکانیزم دفاعی یا قدرت انطباق معروف است.

این روانپزشک گفت: در واقعیت استرس و قدرت دفاعی بدن مانند یک ترازو عمل می نمایند که در یک کفه استرس و در کفه دیگر قدرت دفاعی قرار داد.

او یادآوری کرد: هرکدام از این واکنش ها که تنظیم آن دچار اختلال شود ناراحتی هایی در فرد ایجاد می نماید (یعنی زمینه های ناراحتی جسمی-روحی در افراد به وجود می آید).

استرس شب امتحان را چگونه برطرف کنیم؟

خدایی درباره عواملی که باعث ایجاد استرس در بدن انسان می شود توضیح داد: برخی از دلایل به وجود آمدن استرس، بیرونی زا (عواملی که در اجتماع و جامعه واقع شده است) هستند؛ مانند: سروصدا، ترافیک، مسائل اقتصادی-مالی و اجتماعی و شغلی و غیره.

او در ادامه بیان نمود: نقطه نظرات و نقدها دیگران در زندگی فرد (افراد مثبت اندیش استرس کمتری نسبت به افراد منفی اندیش دارند)، وجود بیماری ها و عوامل شخصیتی که به خود فرد برمی شود، از دلایل استرس درونی زا (درون خود شخص) هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره انواع استرس اظهار کرد: استرس به دو گونه مثبت و منفی است.

او گفت: وقتی که سطح استرس به اندازه ایی است که به شکل محرک مثبت و برای سعی و کوشش و ایجاد انگیزه و به سرانجام رساندن کار ها به وجود می آید استرس مثبت نام دارد مانند استرس شب امتحان.

این روانپزشک توضیح داد: زمانی که استرس بیش از حد کم یا زیاد می شود؛ در افراد باعث ایجاد بیماری هایی همچون (افسردگی، بیماری های روانی و اظطراب) می شود.

خدایی ادامه داد: هنگامی که استرس افزایش میابد میزان تحریک پذیری گوش نیز بالا می رود و در برخی مواقع ممکن است دچار تغییر رنگ هم شود (زرد و نارنجی).

او بیان نمود: میزان هورمون های استرس همچون آدرنالین زمانی که بالا می رود، باعث ایجاد خستگی در افراد می شود (در سطح کم باعث ایجاد انگیزه و هیجان می شود.)، ضربان قلب افزایش میابد و خشکی دهان می شود همچنین بالا رفتن استرس عوارض دیگری همچون تغییر سیستم دفاعی بدن، کاهش تمرکز، حالت تهوع و استفراغ، ترس، خودخوری، دلشوره، اختلال در خواب، کاهش اشتها، بی حوصلگی، ناامیدی، تعارضات بین فرد و دیگران و... را به همراه دارد.

خدایی توضیح داد: در صورتی که بدن و سیستم دفاعی نتواند شرایط ها را مدیریت کند و از بین ببرد؛ این اختلال باعث ناراحتی درازمدت و ایجاد بیماری هایی همچون افسردگی مزمن، اظطراب مزمن و... می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در رابطه با درمان این عارضه اظهار کرد: افرادی که دچار استرس هستند ابتدا باید منبع استرس خود را تعیین نمایند و سپس تمرینات آرمیدگی عضلانی (ریلکسیشن) انجام دهند.

خدایی در آخر توصیه کرد: افراد بهتر است در کلاس های مهارتی کنترل خشم، هیجان و استرس و اظطراب شرکت نمایند و از این کلاس ها برای درمان استرس خود یاری بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 35

به "اختلالی که در شب امتحان تمرکز را از دانش آموزان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالی که در شب امتحان تمرکز را از دانش آموزان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید