آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مسائل قبرس و مدیترانه شرقی

به گزارش مجله لیست پیوند، وزیر دفاع ترکیه گفت، این کشور می خواهد تمام مسائل دریای اژه، مدیترانه شرقی و قبرس را مطابق با حقوق بین المللی حل و فصل کند.

آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مسائل قبرس و مدیترانه شرقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار در کنار یاشار گولر، رئیس ستاد کل ارتش و فرماندهان ارشد نظامی، روز آدینه برای شرکت در یک نشست، وارد مرز ترکیه و سوریه شدند.

آکار بعد از نشست در صحبت با خبرنگاران اظهار کرد: اجازه دهید همه مسائل را در چارچوب روابط همسایگی خوب، بر پایه حسن نیت مشترک، احترام و استفاده از ابزار مسالمت آمیز حل کنیم؛ بدون آنکه به حقوق کسی دست درازی کنیم.

ترکیه به طور مداوم با پیشروی یک طرفه دولت یونانی قبرس در مدیترانه شرقی مخالفت و تأکید داشته که جمهوری ترک قبرس شمالی نیز نسبت به منابع این منطقه، حق و حقوقی دارد.

آکار اضافه کرد: در این خصوص، هیئت ترکی به دنبال توافق نامه ای که بین ترکیه و یونان منعقد شد، دو مرتبه به آتن رفت و نشستی نیز در آنجا برگزار گردید. زمانی که آن ها به ترکیه آمدند، ما نشستی هم اینجا برگزار کردیم.

آنکارا از بهار گذشته دو کشتی حفاری به مدیترانه شرقی فرستاده و بر حقوق ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی نسبت به منابع منطقه تأکید دارد.

آتن و قبرس یونانی با این اقدام مخالفت و تهدید نموده اند که خدمه کشتی را دستگیر نمایند. آن ها در این راستا از رهبران اتحادیه اروپا طلب یاری نموده اند.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: هر کسی باید بداند که قبرس، انگیزه ملی ماست و پرسش در خصوص سرنوشت محتوم آن، بی مورد است. مشکل قبرس با وجود بعضی کوشش های ملل متحد، دهه ها حل نشده باقی مانده و تنش های اخیر در مدیترانه شرقی هم این مشکل را پیچیده تر نموده اند.

این جزیره از زمان کودتای نظامی 1974 با هدف الحاق قبرس توسط یونان، به دولت قبرس ترک نشین در شمال و دولت یونانی نشین در جنوب تقسیم شده است.

مداخله ارتش ترکیه به عنوان قدرت ضامن در 1974، سال ها خشونت و آزار و اذیت ساکنان ملی گرای افراطی قبرس یونانی نشین علیه ساکنان قبرس ترک نشین را متوقف نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 427

به "آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مسائل قبرس و مدیترانه شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مسائل قبرس و مدیترانه شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید