آخرین شرایط طرح های انتقال آب تهران

به گزارش مجله لیست پیوند، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در مورد آخرین شرایط طرح های انتقال آب استان تهران شرح داد و گفت: انتقال آب سد لار به تهران به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می نماید.

آخرین شرایط طرح های انتقال آب تهران

به گزارش خبرنگاران، یوسف رضاپور امروز در نشستی خبری با اشاره به آخرین شرایط طرح انتقال آب سد لار به تهران اظهار کرد: 28 کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده که به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می نماید اما با توجه به اینکه منابع اقتصادی محدود است، بهره برداری از این طرح 15 سال طول می کشد و با اجرای این طرح 160 میلیون متر مکعب آب می توانیم منتقل کنیم که احتیاج شرق تهران جبران می گردد.

وی اضافه کرد: انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز نیز امسال ردیف اقتصادی گرفته است و با استفاده از این طرح در آینده می توانیم مانور بیشتری از غرب تهران برای تامین آب کلانشهر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست گذاران باید به افزایش جمعیت شهر تهران توجه داشته باشند و خط قرمزهایی را برای افزایش جمعیت شهری در نظر بگیرند توضیح داد: اگر این اتفاق نیفتد در آینده دور دچار مشکل می شویم.

وی با اشاره به طرح های عمرانی اجرا شده در امسال گفت: تصفیه خانه ششم را بعد از نزدیک 20 سال وارد مدار بهره برداری کردیم که به طور مستقیم می توانیم آب را از سد امیرکبیر به منطقه 22 منتقل کنیم که 10 برابر کیفیت آب بهتر می گردد.

به گفته وی علاوه بر این توسط بخش خصوصی آبرسانی از سد ماملو به صنایع پایین دست صورت گرفت و توانستیم 16.5 کیلومتر خط آبرسانی را اجرا کنیم و در هفته اول دی ماه آب را به شهرک رساندیم.

وی با بیان اینکه سد نمرود در فیروزکوه نیز عملیاتش کاملا به اتمام رسیده است و برنامه ریزی شده که آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت سال آینده افتتاح سد را داشته باشیم. البته یک مشکل در این سد داریم آن هم این است که یک روستا داخل مخزن سد می گردد و روستاییان می گویند که علاوه بر پول می بایست اسکان مناسب با زیرساخت های لازم را برای ما تامین کند که باید ابتدا این شرایط مهیا گردد اما از نظر خود سد فعالیت ها اجرا شده و می توانیم بهره برداری اولیه را انجام دهیم اما آبگیری نهایی منوط به تخلیه روستا است.

وی با بیان اینکه این طرح حدود 18 سال است که در دست اجرا واقع شده است گفت: سد نمرود جزو معدود سدهایی است که شبکه آن زودتر از سد ساخته شده است.

وی با اشاره به انتقال آب لار به کلان گفت: 28 کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده و بیش از 2.5 سال این طرح متوقف بود که خوشبختانه با همکاری هایی که صورت گرفت و تعهداتی که در زمان بهره برداری برای این طرح لحاظ کردیم که خرداد، تیر و مرداد هیچ انتقالی انجام نگردد این طرح امسال مجوز زیست محیطی را دریافت می نماید اما 15 سال دیگر وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی در مورد طرح انتقال آب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین نیز گفت: 280 میلیون متر مکعب پساب برای این شهر در نظر گرفته شده که 100 درصد سرمایه گذاری آن به دست بخش خصوصی است و خط لوله ای به قطر سه متر و طول 24 کیلومتر برای این طرح در نظر گرفته شده که تا کنون 18 کیلومتر آن اجرا شده و امکان اینکه پیمانکار بتواند تا شهریور ماه سال آینده این طرح را تمام کند وجود دارد و از نظر عملیاتی این مسئله امکان پذیر است.

کاهش 11 درصدی بارش ها در تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به آخرین شرایط بارندگی ها در تهران گفت: از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهر ماه تا روز گذشته بر اساس 120 ایستگاه سنجش، 226.6 میلیمتر بارندگی داشته ایم که این عدد نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته اما نسبت به متوسط بلندمدت 27 درصد مثبت بوده است.

رضاپور اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما نوع بارش ها از برف به باران تغییر نموده و پوشش برفی چندین سال است که شرایط خوبی ندارد. به ویژه در دو سال اخیر شاهد کاهش پوشش برفی هستیم. در شرق تهران شرایط بارش ها چندان مطلوب نبوده اما در غرب استان کیفیت بارش های نسبتا خوب بوده است.

وی با اشاره به حجم مخازن ذخیره سدهای پنج گانه تهران گفت: 566 میلیون متر مکعب تا روز گذشته حجم مخازن ذخیره سدهای تهران بوده که این میزان نسبت به سال قبل 69 میلیون متر مکعب کمتر است.

وی با بیان اینکه برای سال 1400 نگران چگونگی تامین آب شرب و برداشت مردم به ویژه در شهر تهران هستیم اظهار کرد: با جلساتی که از یک ماه قبل داشتیم کوشش شده تا برنامه ریزی برای جلوگیری از جیره بندی و قطعی آب صورت بگیرد تا بدون هیچ مسئله ای آب بهداشتی در اختیار مردم قرار دهیم اما انتظار ما نیز این است که مردم در مصرف درست ما را همراهی نمایند.

مصرف آب ایران از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در تهران گفت: مصرف ما از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد، سرانه تامین آب برای استان تهران برای هر نفر 348 لیتر در شبانه روز است که این عدد در کشورهای پیشرفته که حتی دو تا سه برابر بیشتر از ما بارندگی دارند بسیار بیشتر است. بطوریکه این عدد در این کشورها 170 تا 220 لیتر در شبانه روز است. لذا انتظارها این است که تا جایی که می توانیم اصلاح الگوی مصرف را داشته باشیم.

به گفته وی منابع آبی که در اختیار ما واقع شده است یا به صورت سطحی یا بطور زیرزمینی تامین می گردد. استاندارد مصرف جهانی در کلان بدین گونه است که در شرایط مطلوب 20 درصد این منابع در حوزه های مختلف مورد مصرف قرار گیرد. اگر 20 درصد این منابع را مصرف کنیم شاهد پایداری سرزمین و محیط زیست مطلوب هستیم. از 20 تا 40 درصد اگر مصرف صورت گیرد شرایط قابل تحمل خواهد بود. اگر از 40 درصد عبور کند وارد تنش آبی می شویم و اگر از 60 درصد مصرف افزایش یابد اصطلاحا بحران آب نامیده می گردد و این در شرایطی است که در ایران مصرف بیش از 60 درصد است و متوسط مصرف منابع در اختیار ما در کشور 86.7 درصد تخمین زده می گردد.

وی با بیان اینکه بعد از ما کشور مصر با 53 درصد مصرف واقع شده است و سپس کشورهایی همچون پاکستان، عربستان و کشورهای اطراف میزان مصرف شان 43 تا 45 درصد است. لذا ما از نظر استانداردهای مصرف جهانی فاصله های زیادی داریم.

به گفته وی منابع و مصارف را محاسبه کردیم و نتیجه حاصل اینگونه شد که 86.5 درصد منابع آبی استان تهران را مصرف می کنیم که اگر بخواهیم این مسئله را اصلاح کنیم باید ابتدا به عدد 50 درصد برسیم که حدود یک میلیارد و 288 میلیون متر مکعب باید از میزان مصرف فعلی کاهش دهیم که یک برنامه 20 ساله است.

وی اضافه کرد: برای این مسئله سال 1405 را پیشنهاد داده ایم تا بتوانیم 420 میلیون متر مکعب را در فاز اول کاهش دهیم که این کاهش مصارف با مشارکت اعضای گروه سازگاری با کم آبی تدوین شده است و ما باید شرایطی را رقم بزنیم که در آینده تامین آب برای آیندگان سخت تر از شرایط فعلی نباشد.

آنالیز تخلف 356 مورد در حریم رودخانه های استان تهران

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حفاظت از حریم رودخانه ها اجرا شده است، گفت: در سال 1399 حدود 480 دستور قضایی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز دریافت کردیم که 356 مورد آن اجرا شد اما میزان تخلفات بسیار بیشتر از این است که برای رسیدگی به تمام آنها احتیاجمند امکانات بسیاری هستیم. با این حال 356 مورد تخریب امسال اجرا شده که سال گذشته این عدد 500 مورد بود و علت کاهش آن نیز وجود کرونا بود.

وی با اشاره به چاه های غیر مجاز استان تهران گفت: 44 هزار حلقه چاه در استان تهران وجود دارد که 33 هزار چاه غیر مجاز است و در امسال حدود 1400 حلقه چاه را مسدود کردیم.

متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود 20 سانتیمتر است

وی با بیان اینکه متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود 20 سانتیمتر است، گفت: با تقویت آبخوان ها می توانیم جلوی این فرونشست ها را بگیریم. باید گفت که بالاترین میزان فرونشست 38 سانت در دشت ورامین است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای آب های زیرزمینی گفت: برنامه ریزی نموده ایم که از 350 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تهران 270 میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت کنیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری ها داریم قرار شده 145 میلیون متر مکعب آبی که اکنون به فضای سد اختصاص می یابد به ازای آن پساب دهیم.

وی در مورد اقدامات اجرا شده برای توسعه گردشگری سد در تهران گفت: شورای امنیت ملی در مورد سدهایی که هدف تامین شرب دارند محدودیت برای تهران قائل شده است و تنها سد طالقان آن هم به صورت محدود می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 934

به "آخرین شرایط طرح های انتقال آب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط طرح های انتقال آب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید