کشف یک راه موثر برای مقابله با کرونا

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرنگاران : پژوهشگران سوئیسی در آنالیز جدیدی نشان داده اند که شاید مولکول های گوگرد برای مقابله با کروناویروس موثر باشند.

کشف یک راه موثر برای مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بعضی از ویروس ها می توانند به واسطه مکانیسمی که مولکول های آلی گوگرد را درگیر می نماید، به درون سلول راه یابند. شیمی دانان دانشگاه ژنو(UNIGE) سوئیس، مهارنماینده های موثری را کشف نموده اند که می توانند جلوی جذب کروناویروس را بگیرند.

غشای سلول برای ویروس ها نفوذناپذیر است. آنها برای وارد شدن به سلول و عفونی کردن آن، طیف وسیعی از راهبردها را به کار می گیرند تا از ویژگی های سلولی و بیوشیمیایی غشاها استفاده نمایند. به دلیل استحکام واکنش های شیمیایی و پیوندهای موجود، در حال حاضر هیچ مهارنماینده موثری در دسترس نیست.

این گروه پژوهشی، مهارنماینده هایی را شناسایی نموده اند که 5000 برابر موثرتر از متداول ترین نوع مهارنماینده های کنونی هستند. آزمایش های پیش بالینی نشان داده اند که این مهارنماینده ها می توانند راه ورود ویروس های منتشرنماینده پروتئین کروناویروس را به سلول مسدود نمایند. این پژوهش، راه را برای پژوهش در خصوص داروهای ضد ویروسی جدید هموار می سازد.

پژوهشگران بخش شیمی آلی دانشگاه ژنو از سال 2011 به سرپرستی پروفسور استفان ماتیل(Stefan Matile)، استاد این دانشگاه، به آنالیز راه واکنش تیول ها(Thiols) با ساختارهای شامل گوگرد پرداختند.

ماتیل گفت: این واکنش ها، واکنش های شیمیایی خاصی هستند زیرا می توانند حالت را به صورت پویا تغییر دهند. در واقع، پیوندهای کووالانسی براساس تقسیم الکترون بین دو اتم و با توجه به شرایط، آزادانه بین اتم های گوگرد در نوسان قرار می گیرند.

عبور از غشای سلول

ترکیبات گوگرد، در طبیعت وجود دارند و به خصوص در غشای سلول های یوکاریوتی و پوشش ویروس ها، باکتری ها و مواد سمی دیده می شوند. پژوهش ها نشان می دهند که ترکیبات گوگرد، نقش مهمی در یکی از مکانیسم ها موسوم به جذب به واسطه تیول(thiol-mediated uptake) بر عهده دارند که به ورود سخت از بیرون سلول به درون آن را ممکن می سازد. این مرحله کلیدی، پیوند دینامیکی میان تیول ها و سولفیدها را شامل می گردد.

ماتیل ادامه داد: هر چیزی که به سلول برسد، می تواند به این پیوندهای پویای گوگرد متصل گردد. آنها به واسطه فرآیند درون بری یا اندوسیتوز(Endocytosis) و یا انتقال مستقیم به وسیله غشای پلاسما، به درون سلول راه پیدا می نمایند. پژوهش هایی که چند سال پیش اجرا شده اند، نشان می دهند که ورود HIV و دیفتری به واسطه مکانیسمی صورت می گیرد که تیول ها را شامل می گردد.

وی اضافه نمود: شیمی این فرآیند، به خوبی شناخته شده است اما هیچ کس باور ندارد که این فرآیند می تواند در جذب سلولی نقش داشته باشد. نقش تیول های غشا در جذب سلولی معمولا با استفاده از واکنشگر المان(Ellmans reagent) صورت می گیرد اما این آزمایش همواره قابل اطمینان نیست زیرا واکنش نسبتا کم واکنشگر المان، با واکنش نسبتا زیاد تیول ها و سولفیدها روبرو می گردد.

جستجوی یک مهارنماینده

ماتیل و گروهش، جستجوی یک مهارنماینده احتمالی را شروع کردند که بتواند یک آنتی ویروس کارآمد در برابر کروناویروس باشد. آنها به آنالیز مهارنماینده های احتمالی پرداختند و آزمایش های درون کشتگاهی جذب مولکول های گوگرد را با کاوشگرهای فلورسنت انجام دادند تا حضور آنها را درون سلول ها با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس(fluorescence microscopy) ارزیابی نمایند.

آنالیز ها نشان داد که مولکول های گوگرد تا 5000 برابر موثرتر از واکنشگر المان هستند. ماتیل گفت: این نتایج هنوز در مراحل ابتدایی هستند و این که بگوییم که داروی ضد ویروسی برای مقابله با کروناویروس کشف نموده ایم، فقط در حد یک حدس است.

این پژوهش، در مجله Chemical Science به چاپ رسید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 710

به "کشف یک راه موثر برای مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک راه موثر برای مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید