چه چیزی مانع از توافق نفتی بین مسکو و ریاض می گردد؟ ، پوتین، برای کنار زدن ترامپ، روی بن سلمان حساب نموده بود اما ...

به گزارش مجله لیست پیوند، قاسم عزالدین در المیادین نوشت: اختلاف بین روسیه و عربستان سعودی یکی از واقعیتهایی است که موجب تاخیر در برگزاری نشستی اضطراری و انتقال آن از روز دوشنبه به زمانی دیگر شده است. اما اختلاف بر سر سهمیه های بازار که منجر به غرق شدن بازارهای نفت پس از شیوع ویروس کرونا شد، چه بسا شامل استراتژی های متناقض غیر نفتی می گردد که عبور از آن، سخت است.

چه چیزی مانع از توافق نفتی بین مسکو و ریاض می گردد؟ ، پوتین، برای کنار زدن ترامپ، روی بن سلمان حساب نموده بود اما ...

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در نشست بین روسای شرکتهای نفتی و بعضی مقامات دولتی، پوتین عربستان را مسئول به راه افتادن جنگ قیمتها دانست، که در نتیجه مخالفت این کشور با تمدید توافقی که سه سال و سه ماه به طول انجامیده بود، چنین شرایطی ایجاد شد. رئیس جمهور روسیه در لابلای صحبتهایش اشاره دیپلماتیکی به عمیق شدن شکاف اختلافات بین آمریکا و عربستان نموده و سعودیها را همچنین مسئول سقوط نفت شیل آمریکا دانست. ضمن اینکه پوتین به شکل غیر مستقیم، کوشش کنگره آمریکا در تهدید عربستان از زبان تد کروز و کوین کریمر، در خصوص تجدید نظر آمریکا در خصوص عربستان را نیز تایید کرد.

وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان و وزیر انرژی این کشور، عبدالعزیز بن سلمان، هر دو در واکنش به اظهارات پوتین بار دیگر از شکست توافق با روسیه صحبت کردند؛ اما تاکید داشتند که عربستان نقشی در سقوط ارزش نفت شیل آمریکا نداشته است. این اختلاف نظر عمیق، باعث به تاخیر افتادن زمان برگزاری نشست فوق العاده در راستای همراهی با درخواست ترامپ شد؛ درخواستی که اساسا با مخالفت روسیه روبرو نشد. اما در رابطه با تاخیر در برگزاری نشست، سخنگوی وزارت انرژی قزاقستان، توضیح داد که دلیل لغو این نشست برای قزاقستان معین نیست و احتمال می دهد که علت لغو نشست، انجام مذاکرات مقدماتی باشد. بدین معنا، ظاهرا پوتین اصرار به عقب نشینی بن سلمان و پذیرش بازگشت وی به توافق سابق دارد. با توجه به اینکه بخاطر غرق شدن بازار از نفت و شیوع ویروس کرونا چاره ای جز کاهش فراوری نفت نیست، شرط پوتین آن است که این کاهش، به صورت جمعی باشد؛ آنچه که موجب کاهش سهمیه عربستان و پایین کشیدن ان از رتبه اول می گردد.

در زمان توافق سال 2017 بین عربستان و روسیه، پوتین با حفظ سهمیه عربستان تا حدود 12 میلیون بشکه در روز موافقت کرد. در واقع پوتین روی نزدیکی به عربستان، برای کنار زدن آمریکا حساب نموده بود؛ تا بتواند در طرح های سرمایه گذاری بن سلمان در زمینه انرژی هسته ای و سامانه های موشکی اس 400 مشارکت کند. اما بن سلمان تحت فشار ترامپ از این نزدیکی روی گرداند و برادر خود، عبدالعزیز بن سلمان را بعنوان وزیر انرژی انتخاب کرد. در این میان، مسکو شاهد عقب نشینی عربستان از توافق قبلی بود، که با فشار ترامپ، سعی می کرد اقتصاد روسیه را نابود نموده و شریان های مالی آن را قطع کند. در ادامه، زمانی که عربستان فراوری نفت خود را افزایش داد و جنگ قیمتها شروع شد، نگرانی های روسیه به واقعیت پیوست.

جلسه موعود که بنابر درخواست ترامپ قرار بود با هدف کاهش ده میلیون بشکه نفت در روز برگزار گردد، با بحران توافق بر سر سهمیه ها بین روسیه و عربستان و توافق برای بازگشت به نقاط مشترک، روبرو شد. به این ترتیب، فضای متشنج موجود، برای برگزاری نشست فوق العاده مناسب نیست. شاید پوتین مصلحت استراتژیک خود را سقوط نفت شیل آمریکا و تشویق کنگره برای ادامه تهدیداتش علیه عربستان می داند، به این امید که روسیه بتواند صادرات گاز به کانادا و ایالات متحده را از آن خود کند.

آنچه بر جدیت این محاسبات روسیه می افزاید، آن است که فراوری نفت، بنابر پیش بینی گلدمن ساکس، مورد تردید است؛ بویژه آنکه فضایی برای ذخیره سازی بیشتر نفت وجود ندارد و کشتی های حامل نفت، تنها به گالون هایی بلا استفاده تبدیل شده اند . در این شرایط کرونایی، نمی توان پیش بینی کرد که اقتصاد دنیا تا چه اندازه به نفت نیاز دارد. در همین رابطه، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، می گوید در صورتی که فراوری نفت تا 10 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، ذخایر نفت تا 15 میلیون بشکه در روز، باقی می ماند.

منبع: انتخاب
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 336

به "چه چیزی مانع از توافق نفتی بین مسکو و ریاض می گردد؟ ، پوتین، برای کنار زدن ترامپ، روی بن سلمان حساب نموده بود اما ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزی مانع از توافق نفتی بین مسکو و ریاض می گردد؟ ، پوتین، برای کنار زدن ترامپ، روی بن سلمان حساب نموده بود اما ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید