چطور یک آژانس املاک تأسیس کنیم؟

به گزارش مجله لیست پیوند، حتماً تا به حال برای خرید و یا اجاره ملک سری به دفاتر و آژانس های املاک و مستغلات زده اید و با نوع کار و فعالیتشان آشنا شده اید. با اینکه شاید در اولین نگاه به آژانس املاک، این شغل ساده به نظر برسد، اما این کار مانند هر کار دیگری احتیاج به تخصص دارد و در جهان یکی از مهم ترین شغل ها محسوب می گردد.

چطور یک آژانس املاک تأسیس کنیم؟

اگر تصور می کنید که تأسیس آژانس املاک یک کار راحت و ساده است، که هرکسی هر وقت که تصمیم گرفت به سرعت می تواند یک آژانس املاک و مستغلات راه بیندازد، از مراحل اخذ مجوز آژانس املاک و دریافت پروانه تخصصی مشاوری املاک اطلاعی ندارید.

با توجه به رشد عرضه و تقاضا در بازار ملک، احتیاج بیشتری به آژانس املاک و مستغلات حرفه ای احساس می شود.

برای راه اندازی یک بنگاه معاملات ملکی و دریافت مجوزهای لازم برای تأسیس آژانس املاک، مطالب زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب محل مناسب برای راه اندازی بنگاه معاملات ملکی
  • پروانه تخصصی مشاور املاک چیست؟
  • مراحل اخذ مجوز آژانس املاک
  • نکات مهم و کلیدی برای داشتن یک آژانس املاک پیروز

انتخاب محل مناسب برای راه اندازی بنگاه معاملات ملکی

  • برای راه اندازی آژانس املاک احتیاج به محل مناسبی که ویژگی های بارزش منجر به جذب مخاطب شود، خواهید داشت.
  • منطقه ای را برای آغاز انتخاب کنید که به جزئیات و نواحی مختلف آن آشنایی داشته باشید.
  • بهتر است محل کار خود را نزدیک خیابان اصلی و ب اقابلیت دسترسی آسان انتخاب کنید.
  • مشتریان خود را به خاطر پله های زیاد از دست ندهید، اگر امکان خرید یا اجاره دفتر در طبقه همکف برایتان مقدور نیست در انتخاب محل مناسب نقش آسانسور را نادیده نگیرید.
  • بر طبق بخش نامه اتحادیه مشاوران املاک، حداقل فضای مورد تائید از سوی این اتحادیه 12 مترمربع است.
  • در صورت امکان اتاق و یا محلی مجزا را برای جلسات نهایی و عقد قرارداد در نظر بگیرید.
  • انتخاب محیطی که آرامش مراجعین را تأمین کند، نشانه زیرکی و ذکاوت شماست.
  • رعایت نکات درخواستی از سوی اداره اماکن برای تأسیس آژانس املاک قبل از خرید محل مورد نظر را در دستور کار خود قرار دهید.

پروانه تخصصی مشاوری املاک چیست؟

  • پروانه تخصصی مشاوره املاک از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شود و طی آزمون تخصصی، پس از برگزاری دوره های آموزشی به مشاوران املاک اعطا می شود.
  • متقاضیان دریافت پروانه تخصصی مشاوری املاک باید دارای مدرک حداقل دیپلم باشند. همچنین متأهل بوده و تأییدیه حضور مستمر در دوره های آموزشی به مدت شش ماه و گذراندن یک دوره 45 روزه نزد مشاورین و الگوهای ارائه شده از اماکن، را دارا باشند.
  • گفتنی است جهت رتبه بندی و بالا بردن کیفیت آژانس املاک و ارزیابی آن، معیارهایی از قبیل داشتن صلاحیت های فنی، میزان تحصیلات دانشگاهی، شرکت در دوره های آموزشی، استفاده از کارشناسان فنی و حقوقی و ایجاد چارت تشکیلاتی و محل مناسب، حوزه فعالیت و سابقه اشتغال سنجیده و بر اساس آن به مشاور درجه 1 و مشاور درجه 2 تقسیم می شوند.

مراحل اخذ مجوز آژانس املاک

براى راه اندازی آژانس املاک و مستغلات باید مجوز آژانس املاک را کسب کنید.

  • مجوز آژانس املاک یا همان جواز کسب توسط اتحادیه مشاوران املاک، پلیس اماکن و مجامع امور صنفى تولیدى و توزیعى وزارت بازرگانى صادر می شود.
  • متقاضی پروانه کسب باید به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای خود را ثبت نموده و نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام کند.
  • متقاضی درخواست مجوز باید حداکثر ظرف سه ماه، مدارک مورد احتیاج برای صدور پروانه کسب را تهیه نموده و آن را به وسیله سامانه اصناف ارسال کند.
  • مجهز بودن به داده ها و شبکه های رایانه ای نیز از امتیازات آژانس های املاک درجه یک محسوب می شود.
  • در حال حاضر هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور شرط سنی برای دریافت جواز مشخص نموده است. بدین صورت که متقاضی باید دارای 18 سال تمام باشد. به عبارت دیگر تنها متولدین 07/08/1379 و قبل از آن مجاز به ثبت نام برای اخذ جواز هستند.
  • جواز کسب می تواند موقت (یک ساله) و یا دائم به مدت 5 سال اعتبار داشته باشد.

اتحادیه مشاوران املاک پنج مرحله را براى دریافت اخذ مجوز مشاور املاک متصور شده است که در زیر به توضیح کامل آن می پردازیم:

گام اول:

  • ارائه درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب.
  • ثبت درخواست و ارائه رسید یا کد رهگیری به متقاضی.
  • بازدید از محل واحد مشخص شده توسط متقاضی برای تأسیس آژانس املاک توسط گروه بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش از سوی اتحادیه.
  • آنالیز درخواست متقاضی پروانه کسب در جلسه هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به وی.

پس از سرانجام اقدامات فوق مرحله اول از مراحل اخذ مجوز آژانس املاک به سرانجام می رسد.

گام دوم :

اقدام اصلی در این مرحله ارائه مدارک برای مشخص شرایط ملکی واحد صنفی است که شامل:

  • ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه رسمی به نام متقاضی و در غیر این صورت اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام متقاضی
  • ارائه مبایعه نامه به نام متقاضی درخواست مجوز آژانس املاک
  • ارائه حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  • رسید پرداخت اجاره بهای معتبر
  • ارائه قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی و نهادها

علاوه بر مدارک فوق درصورتی که متقاضی مجوز آژانس املاک مرد باشد مدارک زیر را جهت مشخص شرایط نظام وظیفه می بایست ارائه دهد.

  • گواهی سرانجام خدمت
  • گواهی معافیت دائم
  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
  • دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن

مورد سوم در این مرحله از مراحل اخذ مجوز آژانس املاک ارائه سوابق کاربری تجاری، کارگاهی یا اداری محل واحد صنفی درخواست شده است.

مدارک شناسایی متقاضی در این مرحله به توضیح زیر دریافت می شود:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی 2 برگ پشت و رو
  • اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
  • تأییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه
  • کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (به استثنای متقاضیانی که بالای 50 سال سن دارند)
  • 12 قطعه عکس پرسنلی جدید 4*3

هزینه ای که برای صدور جواز کسب باید بپردازید و فیش آن ها را به اتحادیه ارائه دهید:

  • مبلغی معادل با 5 برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک که بر اساس سال اول محاسبه می شود به طوری که از 300 هزار تومان کمتر نباشد.
  • فیش واریزی به مبلغ 3 هزار تومان به حساب 21733008 خزانه کشور

پس از تکمیل پرونده و ارائه مدارک فوق تقاضای شما برای تائید مدارک توسط اتحادیه به جریان می افتد.

گام سوم:

این مرحله یکی از سخت ترین مراحل اخذ مجوز آژانس املاک محسوب می شود. که به دلیل آنالیز و نظارت بر تائید صلاحیت اداره اماکن نیرو انتظامی است. علاوه بر آن مدارک زیر را برای تکمیل پرونده مجوز آژانس املاک باید ارائه دهید.

  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی
  • موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک
  • گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل 10 ساعت) از موسسه آموزشی معتبر، متقاضیان با بیش از 70 سال سن از گذراندن دوره های آموزشی معاف اند اما در صورت داشتن مباشر باید وی را برای آموزش معرفی نمایند. گفتنی است متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره های آموزشی معاف می باشند.
  • گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • اختصاص کد شناسه ده رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقم

گام چهارم:

آنالیز پرونده صلاحیت متقاضی اخذ مجوز آژانس املاک فقط توسط رئیس یا نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اجرا شده و ایشان حق امضاء جواز کسب را دارند.

گام پنجم:

با گذراندن مراحل اخذ مجوز آژانس املاک جواز کسب آماده تحویل آن به متقاضی است.

نکات مهم و کلیدی برای داشتن یک آژانس املاک پیروز

مشاورین و آژانس های املاک و مستغلات موظف به رعایت موارد مهمی هستند که جنبه قانونی و اخلاقی دارند و به خوش نامی کسب وکارشان یاری می نماید.

  • بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتى تمام واحدهاى صنفى باید امضاى دیجیتال و معاملات را ثبت نمایند.
  • معامله بدون کد رهگیرى ارزش قانونى ندارد؛ بنابراین تمام معاملات انجام شده در آژانس های املاک معتبر باید کد رهگیری داشته باشند.
  • مؤسسات مختلفی جهت آموزش مشاورین املاک وجود دارند که می توانند راهگشا و راهنمای شما در این راه باشند.
  • مشاورین املاک باید مقررات، بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از وزارت بازرگانی (صنعت، معدن و تجارت) و سازمان ثبت اسناد و املاک را دقیقاً به مورد اجرا بگذارند.
  • درصورتی که دارنده پروانه کسب بخواهد محل کسب خود را به دیگری واگذار کند، باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه تسلیم کند. اتحادیه درصورتی که فرد معرفی شده را واجد شرایط قانونی بداند با رعایت مقررات، پس از ابطال پروانه کسب قبلی، پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر می نماید.
  • یکی از لازمه های این شغل برخورد خوب با مشتری و مراجعین است ،که یکی از نقاط قوت کسب و کارتان خواهد بود.
  • نام کسب و کار شما نشان دهنده اهمیت و نکته سنجی شما در عرصه رقابت کاری است.
  • دکور مناسب و معماری داخلی آن علاوه بر اینکه بازگونماینده سلیقه شماست، حس اعتماد را در مراجعین در مورد حسن انتخاب شما برمی انگیزد.
  • مشاورین یک آژانس املاک امین مردم بوده و باید مورد اعتماد آن ها باشد.
  • افراد خوش برخورد و با مهارت را برای همکاری انتخاب کنید، زیرا در نهایت دفتر شما و شخص دارنده جواز کسب باید جوابگوی مسائل احتمالی باشد.
  • همواره به روز باشید و از اینترنت برای تبلیغات خود بهره بگیرید.

با رشد روزافزون جمعیت و احتیاج به تهیه مسکن، واحدهای تجاری و محل کار احتیاج جامعه به آژانس های املاک و مستغلات معتبر و مشاورین دارای پروانه تخصصی مشاوره املاک بیش از پیش احساس می شود. برای تأسیس و راه اندازی آژانس املاک علاوه بر اطلاعات و آموزش های لازم در این خصوص باید مجوز انجام آن را نیز در اختیار داشته باشید. طبق قانون مصوب املاک و مستقلات کشور تمامی معاملات ملکی معتبر باید دارای کد رهگیری بوده و در این سامانه ثبت شده باشند. برای این منظور باید جواز کسب داشته باشید. مراحل اخذ مجوز آژانس املاک ممکن است زیاد و سخت به نظر بیایند؛ اما برای تأسیس آژانس املاک لازم و لازم است.

  • اگر مایل به همکاری به عنوان مشاور املاک با خبرنگاران هستید، فرم زیر را تکمیل کنید
  • نام و نام خانوادگی*

    نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید

    نام و نام خانوادگی *

  • تلفن تماس*

    شماره تلفن ثابت یا همراه خود را وارد کنید

این iframe حاوی منطق مورد احتیاج برای پردازش فرم های گرویتی مبتنی بر Ajax است.منبع: هومینگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 410

به "چطور یک آژانس املاک تأسیس کنیم؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "چطور یک آژانس املاک تأسیس کنیم؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور یک آژانس املاک تأسیس کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید