چرا در خواب آب دهانتان راه می افتد

به گزارش مجله لیست پیوند، تهران (پانا) - اگر هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب متوجه می شوید بالش تان خیس است، پس بهتر است شرایط سلامتی خود را آنالیز نمایید.

چرا در خواب آب دهانتان راه می افتد

به گزارش تبیان، این طبیعی است که وقتی برشی از هندوانه ای خنک و سرخ یا برشی از لیموترش می بینید یا حتی تصورش را می کنید آب از دهانتان راه بیفتد، یا بعلاوه وقتی که غذای خوشمزه مورد علاقه تان را می بینید یا توصیفش را می شنوید؛ اما بزاق زیاد فراوری کردن، خصوصا ریختن آب دهان حین خواب چطور؟ این دیگر شوخی نیست، بلکه می تواند آزاردهنده و خجالت آور باشد. بزاق زیاد که به آن سیالوره نیز می گویند می تواند نتیجه فراوری زیاد بزاق یا کاهش دفع بزاق باشد که باعث می گردد آب از دهان راه بیفتد که معمولا نگران نماینده نیست؛ اما گاهی می تواند علامتی از یک مشکل بزرگ تر باشد.

اگر هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب متوجه می شوید بالش تان خیس است، پس بهتر است شرایط سلامتی خود را آنالیز نمایید.

آلرژی ها و عفونت ها

اگر بدنتان نسبت به چیزی آلرژی داشته باشد یا دچار عفونتی باشید، ممکن است بدنتان بزاق بیشتری فراوری کند تا سموم را دفع نماید. در نتیجه ممکن است آب از دهانتان جاری گردد. عوارضی وجود دارند که می توانند باعث این واکنش شوند:

. آلرژی های فصلی: آیا علاوه بر جاری شدن آب دهان دچار خارش چشم و آبریزش بینی و عطسه هم هستید؟ پس ممکن است به آلرژی فصلی دچار باشید که می تواند فراوری بزاق را افزایش داده و موجب جاری شدن آن از دهان گردد. شایع ترین آلرژن ها، گرده گیاهان و کپک و گرد و غبار هستند.

. گرفتگی سینوس یا عفونت های تنفسی: سینوس های شما حفره های خالی در درون استخوان های اطراف بینی شما هستند که می توانند در اثر سرماخوردگی معمولی، آلرژی ها و یا دیگر مسائل بینی ملتهب شوند. اگر سینوس ها ملتهب یا عفونی شوند، می توانند با انسدادی که ایجاد می نمایند سبب تخلیه ناخواسته ترشحات شده و در نهایت به شکل آب دهان جاری شوند.

فارنژیت و التهاب لوزه: اگر به علت گلودردی که دارید به سختی می توانید بلع را انجام دهید ممکن است فارنژیت داشته باشید که بیشتر به نام گلودرد شناخته می گردد. فارنژیت می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد و ممکن است لکه هایی قرمز یا سفید رنگ در گلویتان ایجاد نماید یا این که تب داشته باشید و غدد لنفاوی تان متورم شوند.

به علاوه لوزه هایتان هم می توانند بزرگ و ملتهب شوند. بلع کمتر باعث می گردد بزاق بیشتری در دهانتان بماند و درنتیجه وقتی در خواب هستید آب از دهانتان جاری گردد؛ اما شما نمی توانید تنها بر اساس علائمی که دارید بفهمید که گلودرد دارید، بنابراین ضروری است برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

و اما درمان ...

اگر فکر می کنید آلرژی یا عفونتی می تواند علت فراوری زیاده از حد آب دهانتان باشد باید به پزشک مراجعه نمایید. در بیشتر موارد، دارو می تواند علت اصلی را درمان کند. اگر عارضه ادامه دار شد ممکن است احتیاج به ویزیت به وسیله متخصص گوش و حلق و بینی داشته باشید.

اگر بدنتان نسبت به چیزی آلرژی داشته باشد یا دچار عفونتی باشید، ممکن است بدنتان بزاق بیشتری فراوری کند تا سموم را دفع نماید. در نتیجه ممکن است آب از دهانتان جاری گردد

آپنه خواب

بزاقی که در دهان جمع می گردد ناخواسته از دهان جاری می گردد و به همین علت وقتی در خواب هستید بیشتر ممکن است که این اتفاق بیفتد چون قادر به کنترل آن نیستید. به پهلو یا به پشت خوابیدن شرایطی فراهم می نماید که بزاق راحت تر به بیرون از دهان راه پیدا کند؛ اما روی کمر خوابیدن می تواند تا حدودی به برطرف این مسئله یاری نماید. پس نگران جاری شدن آب از دهانتان وقتی که در خواب هستید نباشید.

یک اختلال خواب به نام آپنه خواب هم می تواند با جاری شدن آب از دهان مرتبط باشد، زیرا در این اختلال راه های هوایی باریک یا مسدود شده اند. آپنه خواب می تواند دو صورت داشته باشد: آپنه انسدادی زمانی است که راه هوایی حین خواب مکررا مسدود می گردد و آپنه مرکزی خواب زمانی است که مغز سیگنال های درستی که برای تنفس احتیاج دارید ارسال نمی نماید. این تنفس نامنظم می تواند منجر به فراوری زیاد بزاق و جاری شدن آن از دهان گردد.

درمان آپنه خواب

اگر مطمئن نیستید که آپنه خواب علت جاری شدن آب دهانتان است یا نه، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک می تواند مشخص کند آیا فقط اصلاح شرایط خوابتان کافیست یا احتیاج به ارزیابی به وسیله متخصص گوش و حلق و بینی دارید و یا باید دارویی مصرف کنید. شاید هم لازم باشد تست خواب انجام دهید تا معلوم گردد آپنه خواب دارید یا نه. اگر چنین باشد عارضه اغلب با فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAD) به خوبی کنترل می گردد.

عوارض جانبی دارو

گاهی بعضی از داروها می توانند میزان بزاق فراوری شده در بدن را افزایش دهند، خصوصا اگر بابت بیماری های زیر دارو مصرف می کنید:

. اختلالات روانی

. بیماری آلزایمر

. سستی عضلات (یک بیماری عصبی عضلانی که باعث ضعف در عضلات اسکلتی می گردد)

و اما درمان ...

تخصص پزشکی که باید به او مراجعه کنید بر اساس داروهای خاصی که مصرف می کنید و علت مصرف آن ها انتخاب می گردد؛ مثلا اگر دارو برای افسردگی تان تجویز شده شاید لازم باشد به روان درمانگر مراجعه کنید تا دیگر راه های ممکن درمانی را زیر نظر او در پیش بگیرید و اگر دارو برای بیماری آلزایمرتان تجویز شده باید به نورولوژیست مراجعه کنید. اگر هم مطمئن نیستید به پزشک عمومی مراجعه کنید تا او شما را به متخصص ارجاع دهد.

مشکل در بلع به علت سکته مغزی یا اختلالات نورلوژیکی

بعضی عوارض از جمله یک سری از اختلالات نورولوژیکی یا سکته مغزی می توانند موجب چیزی به نام دیسفاژی شوند. دیسفاژی زمانی است که شما در بلعیدن تان درد یا مسئله ای دارید، بعضی از افراد کلا قادر به بلع نیستند. مشکل در بلع خودش به تنهایی بسیار آزاردهنده است، چه برسد به اینکه با جاری شدن بزاق دهان نیز همراه باشد.

اختلالات سیستم عصبی: مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS، فلج بلز و بیماری پارکینسون نمونه هایی از عوارضی هستند که می توانند موجب دیسفاژی شوند.

سکته مغزی: وقتی فرد سکته مغزی می نماید، خون جریان مناسبی در مغز ندارد و این اتفاق معمولا نتیجه یک لخته خون یا پارگی یک رگ است. سکته مغزی می تواند موجب آسیب به سیستم عصبی گردد که منجر به مشکل در بلع و به تبع جاری شدن آب دهان خواهد شد.

و اما درمان ...

درمان بزاق زیاد دهان که ناشی از اختلالات نورولوژیکی است بر اساس علت و میزانی که دارد بر کیفیت زندگی روزمره اثر می گذارد. بعضی از نورولوژیست ها ممکن است بیمار را به گفتاردرمانگر ارجاع دهند. در ضمنً داروهایی نیز وجود دارند که می توانند فراوری بزاق دهان را کاهش دهند. بعلاوه تزریق بوتاکس هم می تواند برای بعضی از افراد مفید باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1274

به "چرا در خواب آب دهانتان راه می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در خواب آب دهانتان راه می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید