هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری های پیشرفته فراوری تراشه

به گزارش مجله لیست پیوند، فراوری تراشه دومین صنعت دقیق جهان پس از هواپیماسازی است اما دستگاه های لیتوگرافی مورد استفاده در ساخت تراشه تنها در انحصار چند شرکت غربی هستند. گزارش های منتشر شده نشان می دهد هوآوی حالا برای ساخت دستگاه های لیتوگرافی و شکستن انحصار در یکی از پیشرفته ترین دانش های بشری خیز برداشته است.

هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری های پیشرفته فراوری تراشه

جنگ سیاسی واشنگتن با پکن باعث آسیب به بعضی کمپانی های بزرگ چینی شده اما شرکتی نظیر هواوی از این اتفاق به عنوان فرصتی برای شکستن انحصار فناوری غرب استفاده نموده است. گزارش های منتشر شده حاکی از سرمایه گذاری بزرگ هوآوی بر روی توسعه دستگاه های فراوری تراشه است که نه تنها می تواند هوآوی را از سازندگان خارجی بی احتیاج کند، بلکه می تواند صنعت تراشه را نیز متحول نموده و فناوری ساخت چیپست دیگر در انحصار چند شرکت غربی نباشد.

سرمایه گذاری هواوی در صنعت فراوری تراشه

برای یک کمپانی کوچک یا حتی متوسط، تحریم و ممنوعیت آمریکا می تواند خاتمه کار باشد؛ اما هنگامی که پای یک غول فناوری همچون هوآوی در میان است، نتیجه آن توسعه اکوسیستم اختصاصی HarmonyOS و بسیاری از اقدامات دیگر می گردد.

اخیراً شرکت سرمایه گذاری Hubble Technology Investment که زیرمجموعه هواوی است، 88 میلیون یوان (معادل 12.8 میلیون دلار) بر روی شرکت RSLaser Opto-Electronics Technology سرمایه گذاری نموده که در زمینه توسعه سیستم های نوری مورد استفاده در فراوری تراشه به روش لیتوگرافی فعالیت می نماید. با این سرمایه گذاری بزرگ، هوآوی هفتمین سهام دار بزرگ این شرکت است.

دپارتمان سرمایه گذاری هوآوی که در آوریل 2019 تأسیس شد، تا به امروز در 28 شرکت مرتبط با صنعت نیمه هادی سرمایه گذاری نموده است. این سرمایه گذاری هوآوی شامل حوزه هایی چون فراوری تراشه های آنالوگ، ماده سیلیکون کاربید مورد استفاده در ساخت تراشه، تراشه های مدار تغذیه، تراشه های هوش مصنوعی، تراشه های مورد استفاده در خودروها و کانکتورها می گردد.

چشم انداز هوآوی برای شکستن انحصار شرکت های آمریکایی

سرمایه گذاری کلان هوآوی بر روی توسعه دستگاه های لیتوگرافی در شرایطی است که این دستگاه ها با محدودیت فراوری روبرو هستند و قادر به تأمین احتیاج روزافزون جهان برای تجهیزات الکتریکی بی شمار نیستند. از همین رو دسترسی به دستگاه های لیتوگرافی می تواند برگ برنده ای برای هوآوی و حتی یک دستاورد در خدمت تمام جهان باشد.

شاید بعضی تصور می کردند محدودیت های وضع شده توسط دولت آمریکا در نهایت به افول هوآوی بیانجامد اما این کمپانی نشان داده منابع اقتصادی، دانش و انگیزه کافی برای بی احتیاج شدن از فناوری های خارجی را دارد که معرفی سیستم عامل HarmonyOS 2.0 یکی از آخرین نشانه های آن است.

اهمیت استراتژیک دستگاه های لیتوگرافی

بد نیست بدانید یک دستگاه لیتوگرافی EUV که از آن در ساخت تراشه های مُدرن کامپیوتر، گوشی موبایل و... استفاده می گردد، از 100,000 جزء مختلف تشکیل شده و نزدیک به 120 میلیون دلار قیمت دارد. این دستگاه به اندازه یک ایستگاه اتوبوس است و باید در 40 کانتینر حمل گردد. مشکل اصلی آنجاست که ظرفیت فراوری دستگاه های لیتوگرافی در جهان بسیار محدود است و تنها تعداد اندکی از آنها در سال فراوری می گردد.

شرکت آلمانی ASML تقریباً تنها فراوریکننده کنونی دستگاه های لیتوگرافی در جهانست که تجهیزات خود را به غول های سازنده تراشه می فروشد؛ انحصاری که حالا هواوی به دنبال شکستن آن است و با این اتفاق، معادلات قدرت در عرصه تکنولوژی نیز به نفع این کمپانی تغییر خواهد نمود.

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1074

به "هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری های پیشرفته فراوری تراشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری های پیشرفته فراوری تراشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید