هشت آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است

به گزارش مجله لیست پیوند، مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان خراسان جنوبی گفت: هشت آسباد (آسیاب بادی) این شهرستان با اختصاص 2 میلیارد ریال اعتبار در دست بازسازی است.

هشت آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است

ایرنا: امیر اسماعیل شهسواری روز پنجشنبه اضافه نمود: این آسبادها بین 10 تا 60 درصد بازسازی شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام بخشی دیوارها و اجرای پوشش های گنبدی از جمله اقدامات بازسازیی در این آثار تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه تا به امروز 126 آسباد در شهرستان درمیان شناسایی شده است گفت: از این تعداد 11 آسباد در بخش مرکزی، 94 آسباد در بخش گزیک و 21 آسباد در بخش قهستان شناسایی شده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: بیشترین حجم اعتبارات بازسازیی شهرستان را در زمینه بازسازی آسبادها به علت ثبت جهانی این آثار در آینده هزینه نموده ایم و در سایر آثار تاریخی اقدامات بازسازی اضطراری را انجام دادیم.

وی اضافه نمود: بخش زیادی از آسبادهای منطقه به صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ های آسیاب به جای مانده است که برای بازسازی کامل آنها به اعتبارات زیاد احتیاج داریم.

شهسواری اعلام کرد: بازسازی و احیای آسبادها برای ثبت در لیست آثار جهانی انجام می گردد که باید برای ثبت جهانی به صورت 100 درصد تعدادی از آسبادهای این شهرستان را بازسازی و راه اندازی کنیم.

وی گفت: تا انتها امسال راه اندازی یک آسباد در دستور کار واقع شده است و تجهیزات مورد احتیاج هم آماده شده است.

بیشتر آسبادهای شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا شناسایی شده و تا به امروز در این شهر 60 آسباد شناسایی و از سال 1384 تا به امروز بیش از 27 باب بازسازی شده است.

آسبادهای طبس مسینا در 2 طبقه ساخته شده اند که طبقه همکف شامل فضای محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می گردد، فاقد دیوار است.

بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است و اغلب آنها به دوره قاجاریه تعلق دارد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1224

به "هشت آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید