مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) کتاب می گردد

به گزارش مجله لیست پیوند، به گزارش خبرنگاران، طرح پژوهشینقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارت های سنتی، در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس؛ موردپژوهشی مهارت سوزن دوزی بلوچ به وسیله مریم نعمت طاووسی و علیرضا برفروشان در پژوهشکده مردم شناسی انجام شد.

مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) کتاب می گردد

علیرضا برفروشان کارشناس پژوهشکده مردم شناسی گفت: هنر و مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) سرمایه ای فرهنگی است که به مثابه سرمایه ای مالی نیز نقش ایفا می نماید و می تواند زندگی حاملان و فعالان این حوزه را متحول کند.

او اضافه کرد: حقیقت آن است که سودمندیِ مالی این مهارت در برابر سودمندی درازمدت فرهنگی که می تواند برای ذینفعان داشته باشد، بسیار ناچیز است.

این مردم شناس با بیان اینکه هر یک از کسب وکارها برای حفظ جایگاه خود در بازار، ناگزیر است به درخواست های مخاطبان پاسخ مناسبی دهد توضیح داد: اما از یک دیدگاه، کسب وکارهای متمرکز بر میراث ناملموس و تعامل اجباری آنان با بازارهای هدف می توانند خطری برای اصالتِ عناصر میراثیِ (طرح و رنگ، نمادها، باورها، شیوه های اجرا و ...) موضوعِ کسب وکار به شمارآیند.

برفروشان گفت: از همین رو در این پژوهش کوشش شد تا اندازه مداخله گریِ مخرب یا سازنده صاحبان و دست اندکاران کسب و کارهای متمرکز بر بلوچی دوزی، بر روند تعامل طبیعی حاملانِ این هنر ـ مهارت، واکاوی گردد.

او در انتها توضیح داد: سهم بیشتر اطلاعات این پژوهش به صورت مصاحبه های متعدد با هنرمندان و دست اندرکاران محلی در حوزه های فرهنگی ایرانشهر (شهر ملیِ سوزن دوزی)، زاهدان و چابهار گردآوری شده و پژوهشکده مردم شناسی میخواهد حاصل این پژوهش را به صورت کتاب منتشر کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1595

به "مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) کتاب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) کتاب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید