بلندترین آسمانخراش های جهان

به گزارش مجله لیست پیوند، آسمانخراش های زیادی در گوشه گوشه جهان سر از خاک بیرون آورده اند؛ ساختمان هایی که قدکشیده و دل آسمان را شکافته اند؛ اما بین این آسمانخراش ها در لیست بلندترین آسمانخراش های جهان ثبت شده است؛ برج های بلندی که از ده ها کیلومتری هم قابل رویت هستند.

بلندترین آسمانخراش های جهان

به گزارش خبرنگاران، البته بهتر است بدانید آسمانخراش هایی که ارتفاعی بالای 400 متر دارند در لیست ده تایی بلندترین ها نهاده شده اند.

برج الخلیفه

برج الخلیفه با ارتفاع 828 متر و داشتن 160 طبقه درحال حاضر عنوان بلندترین سازه ساخته شده به وسیله بشر را به خود اختصاص داده است. البته ارتفاع این برج بلند که در خیابان شیخ زاید دوبی در امارات متحده عربی ساخته شده با احتساب طول آنتنی که بالای برج کارگذاشته شده به بیش از یک کیلومتر هم می رسد.

مهندسان طراح و سازندگان این برج در کمال تعجب دیدند که طول برج در زمان ساخت بیشتر شد و از آماری که قبلا اعلام شده بود فراتر رفت. برج الخلیفه که در روز چهارم ژانویه 2010 افتتاح شد از قسمت های مختلفی تشکیل شده؛ مثل بخش های مسکونی، تجاری، سرگرمیی و اداری. قسمتی از آن هم برای ساخت هتل در نظر گرفته شده است. معماری داخلی این برج از طرح های اسلامی گرفته شده و زیبایی خاصی به آن بخشیده. بلندترین استخر دنیا هم در طبقه هفتاد و ششم این برج نهاده شده است؛ مسجد بزرگی هم در یکی از بالاترین طبقاتش ساخته شده است.

منار بالای این برج از 4 هزار تن استیل ساخته شده که فقط وزن نوک آن 350 تن است. دیوارهای داخلی لابی آن با 196 قطعه برنز، برنج و طلای 18 عیار تزئین شده و در وسط آن آبنمای موزیکال زیبایی نهاده شده است.

همه دیوارهای داخلی برج شیشه کاری شده اند و بین آنها از آلومینیوم و استیل استفاده شده. هتل این برج به وسیله طراح معروف، جرجیو آرمانی خریداری و طراحی شده و به همین خاطر نام این هتل جرجیو آرمانی است.

هر آسانسور این برج که ظرفیت 12 تا 14 نفر را دارد سریع ترین آسانسور دنیا لقب گرفته است که هر طبقه را فقط در چهار ثانیه طی می نماید.

تعداد پله های ساخته شده در این برج هم از زمین تا سقف برج 2909 عدد است. آبنمای بزرگ بیرونی برج با 6600 لامپ که به 50 رنگ متفاوت تغییر می نمایند ساخته شده و فواره های رقصان، آب را تا ارتفاع 275 متری بالا می فرستند. این برج تقریبا از فاصله 90 کیلومتری قابل رویت است. البته بلندترین آسمانخراش دنیا در چند ویژگی دیگر هم رکورددار است؛ ویژگی هایی مثل: 1- بیشترین مساحت طبقات در مقایسه با دیگر ساختمان های دنیا

2- دارا بودن بزرگ ترین بالکن برای دیدنی نمای بیرون برج 3- مجهز بودن به بلندترین آسانسور باری دنیا.

تایپه 101

دومین آسمانخراش بلند دنیا در منطقه خینیی تایپه در تایوان ساخته شده است؛ برج تایپه 101 که در گذشته با نام مرکز مالی تایپه شناخته می شد، ساختمان 106 طبقه ای است که توانسته با ارتفاع 508 متری اش نام خود را به عنوان دومین آسمانخراش بلند دنیا و بلندترین برج مسکونی دنیا در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند. البته تا پیش از سال 2005، برج های دوقلوی پتروناس در شهر کوالالامپور ـ مرکز مالزی ـ رکورددار بلندترین ساختمان مسکونی دنیا بودند اما از آنجا که تایپه 101 56 متر بلندتر از آنهاست این رکورد را از آن خود نموده است.

نکته جالب اینجاست که مهندسان طراح برج تایپه 101 برای به نمایش گذاشتن اندازه مقاومت این برج، آن را در یکی از زلزله خیزترین منطقه ها تایوان ساخته اند. اما راز مقاومت این برج در وجود کره ای فولادی به وزن 660 تن است که بین طبقات 87 تا 92 به 16 بازوی فولادی آویزان است. در حقیقت این پاندول می تواند تعادل ساختمان را در برابر زلزله هایی که تعدادشان بعضی وقت ها به 200 بار در سال می رسد حفظ کند؛ البته وجود آن از یک نظر دیگر هم برای برج مفید است؛ از آنجا که وجود توفان های مهیب که سرعتشان به بیش از 250 کیلومتر در ساعت می رسد در تایوان کاملا طبیعی است، این پاندول یاری زیادی به برپا ماندن برج می نماید.

برج مالی شانگهای

آسمانخراش مالی شانگهای که در سال 1997 نقشه اولیه آن به وسیله جان پدرسون فاکس طراحی و در اواسط ژوئن سال 2008 در منطقه پودانگ شانگهای ساخته شد، سومین آسمانخراش بلند دنیاست که شامل دفاتر اداری، هتل، اتاق کنفرانس، اتاق نگهبانی در طبقات و مرکز خرید بسیار بزرگ در طبقه همکف است. هتل پارک هیات که در این برج ساخته شده، با 174 اتاق و سوئیت ـ که بین طبقات 79 تا 93 واقع شده اندـ

تا زمانی که هتل ریتز کارلتن بین طبقات 103 تا 118 برج تجاری بازرگانی هنگ کنگ ساخته نشده بود به عنوان بلندترین هتل دنیا شناخته می شد اما بعد از آن در ردیف دوم بلندترین هتل های دنیا نهاده شد. کار ساخت و ساز برج شانگهای در بیست و هشتم آگوست سال 2008 به اتمام رسید. این برج در آن موقع با ارتفاع 492 متری خود در مقام دوم بلندترین برج های دنیا نهاده شد. البته معماران برج شانگهای تصمیم گرفته بودند که ارتفاع آن را به 509 متر ارتقا دهند که به خاطر حفظ مسائل ایمنی اجازه ساخت بیش از 492 متر به آنها داده نشد.

برج تجاری هنگ کنگ

مرکز تجاری هنگ کنگ با ارتفاع 484 متری اش در رتبه چهارم بلندترین آسمانخراش های دنیا قرار می گیرد؛ این برج 118 طبقه که در سال 2010 در منطقه کولین غربی و در بندرگاه ویکتوریای هنگ کنگ ساخته شد، بلندترین برج این کشور هم به شمار میرود.

ساخت برج تجاری هنگ کنگ از سال 2007 تا 2010 طول کشید. این آسمانخراش هم به وسیله طراح آمریکایی سازنده برج شانگهای، یعنی جان پدرسون فاکس طراحی شده است. یک هتل پنج ستاره بسیار مجلل به نام ریتز کارلتن هم در 15 طبقه بالایی برج ساخته شده؛ لابی این هتل 425 متر از سطح زمین بالاتر است که به همین خاطر اینجا را به بلندترین هتل دنیا تبدیل نموده است.

از دیگر امکانات این برج مرکز خرید ده طبقه ای آن و بعلاوه وجود بانک بین طبقاتش است. یک حادثه هم به نام این برج ثبت شده که البته قبل از افتتاح رسمی آن بوده؛ در سیزدهم سپتامبر 2009 بر اثر سقوط آسانسور شش نفر از کارگران مشغول کار در این برج کشته شدند.

دوقلوهای پتروناس

برج های دوقلوی پتروناس از بلندترین آسمانخراش های دنیا هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار دارند و به وسیله معماری به نام سزار پلی ساخته شده اند. این برج های دوقلو با احتساب آنتنی که در بالای آنها نصب شده، 452 متر ارتفاع دارند و در رده پنجم بلندترین آسمانخراش های دنیا قرار می گیرند. تعداد طبقات هر برج 88 طبقه است و جمعا 78 آسانسور در این دو ساختمان درحرکتند.

نکته جالب اینجاست که پلی طبقات 41 و 42 این دو برج را به هم متصل می نماید که از روی این پل هم می توان بین دو برج رفت و آمد کرد. ارتفاع این پل 175 متر از سطح زمین و طول آن 56 متر است. کار ساخت برج های پتروناس از سال 1995 آغاز شد و و سه سال بعد ـ یعنی در سال 1998 ـ به اتمام رسید. دولت مالزی این برج ها را به عنوان نماد پیشرفت مالی این کشور معرفی نموده و امروزه برج های دوقلوی پتروناس به یکی از نمادهای اصلی کوالالامپور و مالزی تبدیل شده اند و یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران و گردشگر ها هم هستند.

این برج های دوقلو که بلندترین برج های دوقلوی دنیا هم هستند، در مسابقه ای که بین دو گروه ژاپنی و کره ای برگزار گردید، ساخته شدند؛ طوری که هر کدام از برج ها را یک گروه ساختند و در آخر آنها را با پلی به هم وصل کردند. در طبقه همکف این برج ها مرکز خرید بزرگ سوریا نهاده شده است و در طبقات پایین تر آکواریوم زیبایی قرار داده اند که انواع ماهی های زینتی گران قیمت در آنجا نگهداری می شوند. از دیگر مراکز سرگرمیی این برج ها وجود سینما و فروشگاه کتاب در طبقات بالای فروشگاه و بعلاوه موزه آثار هنری است.

نانجینگ گرینلند

برج تجاری نانجینگ گرینلند که ارتفاع آن 450 متر است و کار ساخت آن در آوریل سال 2010 به خاتمه رسید، ششمین آسمانخراش بلند دنیاست. این برج 89 طبقه دارد و ادارات و بخش بازرگانی آن در طبقات پایین تر و رستوران و رصدخانه در طبقات بالایی ساخته شده است.

این برج طوری ساخته شده است که وقتی از بالای آن پایین را نگاه می کنید اولین چیزی که به چشمتان می آید نمای دریاچه چوآن است که پایین برج نهاده شده است. برج نانجینگ دومین برج بلند چین است. رصدخانه برج در طبقه هفتاد و دوم و با ارتفاع 287 متر از سطح زمین نهاده شده که از آنجا علاوه بر رصد ستارگان می توان نمای کاملی هم از برج و دریاچه ها و کوه های اطراف آن داشت.

ویلیس تاورز

برج 108 طبقه ای ویلیس تاورز شیکاگو که قبلا با نام سیرز شناخته می شد با 442 متر ارتفاع، هفتمین برج بلند دنیاست. البته وقتی که کار ساخت آن در سال 1974 به خاتمه رسید، بلندترین برج دنیا بود و توانست این مقام را تا 25 سال حفظ کند. با این حال هنوز هم این برج بلندترین برج آمریکا به شمار می رود. در شانزدهم جولای سال 2009 بعد از یک سری تغییرات و نوسازی به وسیله گروه انگلیسی ویلاس نام این برج هم به ویلاس تغییر پیدا کرد.

اما ماجرای ساخت این برج چیست؟ در سال 1969 کمپانی سیرز با داشتن 350 هزار کارمند بزرگ ترین کمپانی دنیا به شمار می رفت، مدیران این کمپانی که تصمیم به توسعه شرکت و اضافه کردن هزار کارمند دیگر گرفته بودند در غرب شیکاگو ساختمانی به مساحت 280 هزار متر مکعب ساختند و تصمیم به ساختن بزرگ ترین ساختمان اداری دنیا گرفتند.

بروس گراهام ـ طراحی که آنها از او یاری گرفتندـ ساختمانی را برایشان طراحی کرد که دارای نه گوشه بود که هر کدام به یک بخش اختصاص داده شد؛ این نه گوشه تا طبقه پنجاهم بالا آمدند، بعد از آن گوشه های شمالی و جنوبی تا طبقه 66 ادامه پیدا کردند و بعد گوشه های شرقی و غربی تا طبقه 90 ادامه پیدا کردند و باقی گوشه ها تا طبقه 108 ساخته شدند.

چند سال بعد که از حجم کارهای شرکت کاسته شد این مکان برای آنها بلا استفاده بود؛ در نتیجه طبقات بلااستفاده را به مشاغل مختلفی اجاره دادند. در سال 2009 صاحبان برج تصمیم گرفتند آن را به رنگ نقره ای درآورند تا جلب توجه بیشتری بکند که این رنگ آمیزی 50 میلیون دلار خرج برداشت. در سال 2007 هم هتل، مرکز خرید و رصدخانه ای که در طبقه 103 ساخته و به این برج اضافه شدند.

از بالکن های این طبقه می توان منظره زیبایی از شهر شیکاگو و مخصوصا دریاچه میشیگان را دیدن کرد و به همین خاطر این بالکن ها را عرشه آسمان می نامند. بالکن بعدی در طبقه 99 و در ضلع جنوبی نهاده شده است. کف این بالکن ها از شیشه های نشکن پوشیده شده اند که این امکان را به بینندگان می دهند تا از این فاصله زیر پای خود را ببینند. امروزه بسیاری از شبکه های رادیویی و تلویزیونی آنتن های خود را بالای این برج نصب نموده اند.

مرکز تجاری گوآنجو

مرکز تجاری گوآنجو دارای 103 طبقه بوده و ارتفاع آن 440متر است که در شهر گوآنجو در کشور چین نهاده شده است. سال جاری ـ سال 2010 ـ ساخت آن به اتمام رسید و رتبه هشتم بلندترین آسمانخراش های دنیا را به خود اختصاص داد.

طراح این آسمانخراش مهندسی به نام ویکینسون ایر است که برای این برج هتل و دفتر کار هم طراحی نموده است؛ طوری که از طبقه اول تا طبقه 66 برای دفتر کار، طبقات 67 و 68 برای ماشین آلات اداری، طبقات 69 تا 98 برای هتل که لابی آن در طبقه 70 است و از 99 تا 100 هم برای رصدخانه در نظر گرفته شده است.

برج جین مائو

نهمین آسمانخراش بلند دنیا برج 421 متری جین مائو در نزدیکی متروی شانگهای است. ساخت این برج 88 طبقه ای هزینه ای بالغ بر 530 میلیون دلار خرج برداشته است. نمای بیرونی این برج شباهت زیادی به برج های پتروناس در مالزی دارد و دارای هشت گوشه است. هر طبقه آن به 16 قسمت تقسیم شده است که هشت قسمت از آنها ستون های محکمی برای ایمنی بیشتر دارند و بعلاوه زیربنای این ساختمان تا 83 متر زیر زمین ادامه دارد. نمای بیرونی این برج از شیشه، استیل، آلومینیوم و گرانیت ساخته شده است.

قسمت های اداری آن در 28 آگوست 1998 افتتاح شد ولی کل برج در سال 1999 بازگشایی شد. تا سال 2007 این برج بلندترین برج در چین و پنجمین در دنیا بود. لابی هتل بزرگ این برج که شش طبقه را به خود اختصاص داده دارای سه ورودی است که دو ورودی آن از بخش اداری و یک ورودی آن از خود هتل است. این هتل پنج ستاره 555 اتاق دارد.

مرکز خرید، رستوران و کافی شاپ این برج هم در طبقه سوم آن قرار دارند. پارکینگ برج جین مائو ظرفیت 600 خودرو و 7500 موتور و دوچرخه را داراست. بیشتر از 61 آسانسور و پله برقی در این آسمانخراش در حرکتند تا بازدیدنمایندگان به راحتی بین طبقات رفت و آمد نمایند. رصدخانه جین مائو با گنجایش هزار نفر در طبقه هشتاد و هشتم نهاده شده است و خانه آسمان نامیده می گردد. یک آسانسور سریع السیر هم برای این برج ساخته شده که فقط در بعضی از طبقات نگه می دارد. در پنجم اکتبر 2004 که روز جشن ملی چین هم بود گروهی صخره نورد به صورت نمایشی از دیواره های این برج بالا رفتند.

برج آی اف سی

آی اف سی دهمین آسمانخراش بلند دنیاست که درحقیقت نام کامل آن برج بین المللی تجاری هنگ کنگ است اما همه آن را با نام مخففش یعنی آی اف سی می شناسند. این برج 415 متری در مرکز هنگ کنگ واقع شده و شامل دو آسمانخراش در نزدیکی هم است که هر کدام 55 طبقه دارند؛ البته این آسمانخراش ها از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به هم ندارند.

این برج ها در سال 1999 بازگشایی شدند و نامشان به وسیله شماره گذاری یک و دو مجزا شده است. 18 آسانسور با سرعت بالا در چهار گوشه این ساختمان ها ساخته شده است که ظرفیت جابه جایی پنج هزار نفر را دارند. بعضی از بخش های آسمانخراش هنگ کنگ ـ مثلا بخش اداری آن ـ در سال 2003 آماده شده اند. طبقات 55 و 56 و بعلاوه 77 تا 88 را در سال 2001 شرکت بازرگانی اچ کی ام ای به مبلغ 480 میلیون دلار خریداری کرد.

در طراحی داخلی این برج از هنر باستانی هنگ کنگ و نقاشی های باستانی آنها استفاده شده است و هتل پنج ستاره این برج ها جایی مناسب برای استراحت و سرگرمی در چهار فصل سال است. این هتل در طبقه شصتم نهاده شده است و دارای 399 سوئیت و 519 هتل آپارتمان است؛ بعلاوه مجهز به استخر، سونا، جکوزی و حوضچه آب معدنی است و یکی از بزرگ ترین هتل های چهار فصل دنیا به شمار میرود.

برج ترامپ شیکاگو

برج و هتل ترامپ آسمانخراش دیگری است که مشترکا با برج آی اف سی در رتبه دهم بلندترین آسمانخراش های دنیا نهاده شده است. این آسمانخراش بلند که به نام برج ترامپ شیکاگو هم شناخته می گردد در مرکز شهر شیکاگو نهاده شده است و مالک آن فردی به نام دونالد ترامپ است. این برج در 92 طبقه ساخته شده و ارتفاع آن 415 متر است و در کنار رودخانه شیکاگو واقع شده.

برج ترامپ تا سال 2001 بلندترین برج دنیا بود اما بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 تعدادی از طبقات بالایی این برج تخریب شد که دیگر بازسازی نشد. بعدها طبقات تخریب شده کلا از این برج برداشته شدند اما با این حال هنوز در آمریکا مقام دوم را بعد از آسمانخراش ویلیس دارد.

این برج که بیشتر طبقاتش را دفاتر اداری تشکیل می دهند دارای مرکز خرید، پارکینگ طبقاتی و یک هتل بسیار مجلل پنج ستاره است که 339 اتاق دارد. در طبقه شانزدهم برج هم رستورانی نهاده شده که به همین علت رستوران 16 نامیده می گردد. با اینکه ارتفاع این برج درحال حاضر 415 ثبت شده اما به خاطر برداشتن بخشی از این برج، ارتفاع دقیقی از آن ثبت نشده و بعضی بر این عقیده اند که ارتفاع آن 423 متر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1653

به "بلندترین آسمانخراش های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین آسمانخراش های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید