معرفی نماینده وزارت ارتباطات در کمیسیون طرح حمایت از کاربران

به گزارش مجله لیست پیوند، به گزارش خبرنگاران، عیسی زارع پور در حاشیه بازدید از کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در پژوهشگاه ICT ، با اشاره به شروع آنالیز طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون مشترک مجلس در روز یکشنبه هفته جاری گفت: نماینده خود را برای حضور در این جلسه معرفی نموده ایم و حضور فعالی در این کمیسیون برای ارتقا این طرح خواهیم داشت. ما معتقدیم که این طرح در کنار نقاط مثبت بعضی نقاط چالش برانگیز هم دارد که باید آنالیز گردد.

معرفی نماینده وزارت ارتباطات در کمیسیون طرح حمایت از کاربران

وی اضافه کرد: پیش نویس این طرح به معنای اجرای آن نیست و قرار است کمیسیون مشترکی از نمایندگان مختلف آن را آنالیز نمایند. ما در خصوص این طرح نظرات جدی داریم و با توجه به فضای همراهی و نخبگانی که در مجلس وجود دارد می توان به نتایج خوبی دست یافت.

زارع پور با تاکید بر اینکه فضای مجازی را می توان نظام مندتر و قانونمندتر از گذشته کرد، گفت: نگاه دولت سیزدهم این است که از فرصت فناوری اطلاعات برای پیشرفت کشور نهایت استفاده را ببرد.

ظرف 3 سال آینده شبکه ملی اطلاعات را کامل می کنیم

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می خواهیم به ارتباطات بین الملل هم مرتبط شویم، حداکثر ظرفیت به یاری آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

زارع پور با بیان اینکه برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در چهار سال آینده، به تک تک خانه های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت های چند ده گیگی را تجربه نمایند، گفت: البته پروژه فیبر نوری منازل، کار سخت و پیچیده ای است که احتیاج به یک عزم ملی دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به مصوبات شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: اگر مصوبات شورای عالی فضای مجازی درباره طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که 53 کلان پروژه برای آن تعریف شده و حدود 7 پروژه در حوزه وزارت ارتباطات است را مبنا قرار دهیم، شاید نزدیک به 35 تا 40 درصد پیشرفت داشته باشد. اینجا افق را سال 1404 گذاشتند و ما تلاشمان این است که ظرف دو تا حداکثر سه سال آینده، شبکه ملی اطلاعات را به شکل کامل محقق کنیم.

زارع پور به نقش بخش خصوصی در توسعه ظرفیت های شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و با بیان اینکه می توان از ظرفیت های بسیار خوبی که در فراوری محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور وجود دارد برای افزایش کیفیت ارتباطات و توسعه شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد، اضافه کرد: محصولات فراوری داخل این حوزه هیچ نقصی نسبت به نمونه های مشابه خارجی ندارند و ما امکان صادرات این محصولات را هم به خارج از کشور داریم. اما باید برنامه ریزی های مناسبی به وسیله دستگاه های متولی صورت گیرد.

شرح وزیر ارتباطات در خصوص اختلالات اینترنت

وزیر ارتباطات درباره اختلالات اخیر اینترنت در هفته های اخیر نیز گفت: مشکل کلان ما این است که در چند سال گذشته سرمایه گذاری لازم برای توسعه ارتباطات صورت نگرفته که چند علت از جمله مسائل تحریمی و افزایش هزینه ها داشته و اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند. هم اکنون خیلی از محصولات مورداحتیاج صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده و این امید وجود دارد که بحث توسعه این بخش به سرعت دنبال گردد.

وی با بیان اینکه کرونا نیز علت دیگری بود که این صنعت را غافل گیر کرد و احتیاجمندی های مردم به ترافیک چند برابر گذشته شده و شبکه برای این مقدار ظرفیت طراحی نشده بود، اضافه کرد: ما در شرایطی هستیم که باید به سرعت هم افزایش ظرفیت در لایه دسترسی، هسته شبکه و ترافیک بین الملل داشت. باشیم. البته کل ترافیک کشور پنج ترابایت است و ما تا 20 ترابایت در هسته شبکه ظرفیت داریم. در ترافیک بین الملل هم اقداماتی در دست انجام است. در دو هفته اخیر مخصوصاً به علت بازگشایی مدارس افزایش تقاضای دسترسی داشتیم و همکاران در پی این هستند که متناسب با افزایش تقاضا، ظرفیت را افزایش دهند.

وزیر ارتباطات درباره حضور در شبکه های اجتماعی نیز گفت: از پیغام رسان ها استفاده می کنم، اما به عنوان وزیر جمهوری اسلامی ایران باید خط قرمزها را رعایت کنم. تصمیم گیری درباره فیلتر شدن و نشدن پلتفرم ها هم یک کارگروه دارد و ما یک عضو از این کارگروه هستیم و تصمیم گیری با ما نیست. البته نگاه دولت سیزدهم این است که از این پلتفرم ها و ظرفیت هایی که فناوری برای بهتر شدن زندگی مردم فراهم نموده، حداکثر استفاده را داشته باشیم و به هیچ وجه نگاهمان مسدودسازی نیست. بلکه معتقدیم این فضا باید قانونمند گردد.

زارع پور گفت: ظرفیت های خوبی در پلتفرم های بومی ما وجود دارد و اغلب مردم هم از آنها استفاده می نمایند. این در حالی است که بعضی کشورهای همسایه و حتی اتحادیه اروپا هم اکنون با این چالش روبرو شدند که با پلتفرم های بین المللی که قواعد حاکمیتی کشورها را رعایت نمی نمایند، چه برخوردی نمایند و وارد فاز مقررات گذاری برای آنها شده اند و در کنار آن تازه به این فکر افتاده اند که پلتفرم های بومی داشته باشند. ما اعلام آمادگی نموده ایم که می توانیم ظرفیت هایمان را در اختیار کشورهای دوست و همسایه قرار دهیم که مورد استقبال هم واقع شده است. البته این یک جهت کوتاه مدت نیست و احتیاج به مذاکره و پیگیری دارد و زیرساخت های حقوقی آن باید فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1239

به "معرفی نماینده وزارت ارتباطات در کمیسیون طرح حمایت از کاربران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی نماینده وزارت ارتباطات در کمیسیون طرح حمایت از کاربران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید